مزایا و معایت بازگشت جنجالی سامسونگ و ال جی به بازار لوازم خانگی ایران

محمد رضا باقری توسط محمد رضا باقری
مزایا و معایت بازگشت جنجالی سامسونگ و ال جی به بازار لوازم خانگی ایران

پس از حدود دو سال زمزمه هایی مبنی بر بازگشت دو غول صنعت لوازم خانگی یعنی ال جی و سامسونگ به بازار لوازم خانگی ایران شنیده می شود. در ادامه به مزایا و معایب این اتفاق می پردازیم.

 

مزایا و معایت بازگشت جنجالی سامسونگ و ال جی به بازار لوازم خانگی ایران

ال جی و سامسونگ که در بهمن 98 بازار ایران را به سبب تحریم های آمریکا به یکباره ترک کردند، این روزها در شرایط بد اقتصادی جهان به واسطه کرونا بی میل به بازگشت به بازار لوازم خانگی ایران نیستند و پس از سر نخست وزیر کره جنوبی به ایران به نظر می رسد مذاکراتی نیز برای مهیا شدن بازگشت این دو شرکت بزرگ به بازار لوازم خانگی ایران فراهم شده است.

 

معایت بازگشت ال جی و سامسونگ به ایران

منتقدین این اتفاق معتقدند این دو شرکت در اوج نیاز کشور به آنها، کشور را ترک کردند و ضربه بزرگی به بازار لوازم خانگی ایران وارد کردند و اکنون بعد از دو سال که شرکتهای داخلی توانسته اند تا حدی جای خالی انها را پر کنند، بازگشت آنها به معنای از بین رفتن هزاران رصت شغلی است که به واسطه سرپا شدن صدها شرکت لوازم خانگی در ایران رونق گرفته اند.

مزایا و معایت بازگشت جنجالی سامسونگ و ال جی به بازار لوازم خانگی ایراندر همین رابطه حمیدرضا غزنوی؛ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با رسانه های داخلی گفته بود : «شرکت های کره ای در زمان تحریم های ظالمانه آمریکا، بازار ایران را ترک کردند. این شرکت ها هم پیمان ترامپ شدند و حتی و به شرکای ایرانی خود ضربه زدند. موضع ما کاملا مشخص است و هیچ مشکلی با تولیدکنندگان داخلی نداریم اما حرف ما این است که هیچ کشوری بازار خود را به راحتی در اختیار خارجی ها قرار نمی دهد. تولیدکنندگان داخلی در زمان تحریم جور بد عهدی خارجی ها را کشیدند و این عاقلانه نیست که در شرایط خوب کشور، بازار لوازم خانگی ایران را مجدد در اختیار شرکت های کره ای قرار دهیم. در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی بازار را تامین کرده اند چه نیازی به ورود مجدد شرکت های خارجی به بازار ایران است؟»

 

موافقین چه می گویند؟

اما موافقین بازگشت ال جی و سامسونگ به بازار ایران معتقدند شرکت های داخلی از رصت دو ساله نبود رقیب با کیفیت خارجی استفاده نکردند و همچنان محصصولاتی با کییت پائین به دست مصر کننده می رسانند. ظهور OEM ها یا شرکت های بی نام و نشانی که بدون تاسیس کارخانه و تولید تنها به مونتاژ قطعات لوازم خانگی و برچسب زدن برندی بی نام و نشان می پردازند نیز یکی از دلایلی است که مواقین بازگشت ال جی و سامسونگ به آن اشاره دارند.

 

به نظر می رسد در مجموع اگر بنا به بازگشت این دو شرکت بزرگ بین المللی به بازار ایران باشد، این اتفاق می بایست تحت سازو ک ار مدیریت شده و دریافت غرامت به سبب خروج ناگهانی از بازار ایران در زمان تحریم انجام گیرد و ضمانتهای اجرایی لازم برای جلوگیری از تکرار اتفاق مشابه از انها اخذ شود. در بازگشت این دو غول کره ای به بازار لوازم خانگی ایران حتماً می بایست به ظرفیت آموزش متخصین ایرانی توجه شود تا رفته رفته از وجود این دو شرکت در کشور بی نیاز شویم.

تگ‌
به اشتراک گذاری این مطلب
کامنت خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل