شرکت تیپاکس که سالهاست در حوه حمل و نقل و لجستیک در کشور فعالیت می کند، عمداً یا سهواً وارد ماجراجویی عجیبی با برخی مشتریان خود شده است.
کلاه بردای به سبک تیپاکس | کارشناسی قیمت عجیب روی کالای مفقودی
ماجرا از این قرار است که تیپاکس مرسوله های خود را بیمه می کند و حداکثر سقف بیمه مرسوله ها، ظاهراً 30 میلیون تومان است. اما نکته کلیدی ماجرا وقتی است که ارزش مرسوله ها بیش از 30 میلیون تومان باشد. در این شرایط اگر شرایط طوری پیش برود که مثلاً مرسوله فوق گم شود، تیپاکس تنها حاضر به پرداخت قیمت کارشناسی که زیر 30 میلیون تومان است به فرستنده زیان دیده می شود.
در مصداق عینی که در این قضیه وجود دارد، فرشی به ارزش 60 میلیون تومان از طریق تی پاکس به آدرس گیرنده ارسال شده اما به دلایل نامعلوم این فرش به دست گیرنده نرسیده و کد مفقودی روی آن خورده است. در بررسی های بعدی، کارشناسی که روی فرش مذکور برای جبران خسارت قیمت گذاری کرده، عددی حدود 30 میلیون تومان را برای جبران خسارت قیمت گذاری کرده است که تفاوت فاحشی با ارزش واقعی کالای مفقودی دارد. در این بین مسلماً سارقی که آگاهانه مبادرت به سرقت این فرش گران قیمت کرده، به خوبی از ضعف قانونی در این زمینه مطلع بوده و اقدام به سرقت فرش مذکور کرده است.
در قوانین تیپاکس اینطور امده که فرستنده مکلف است ارزش کالای خود را قبل از ارسال به سیستم تی پاکس اعلام کند و این در حالی است که فرستنده مدعی است قبل از ارسال، ارزش فرش خود را به تی پاکس اعلام کرده است و اکنون این مشکل برای وی پیش آمده و کارشناس تی پاکس پس از مفقودی اصرار دارد که فرش مذکور ارشی معادل 30 میلیون تومان داشته است و نه بیشتر. استدلال فرستنده فرش نی منطقی به نظر می رسد چرا که اگر کارشناس تی پاکس معتقد به ارزش پائینتر از عدد اعلامی فرستنده بود، می بایست این موضوع قبل ا زارسال به وی اعلام می شد نه حالا که کار از کار گذشته است.