دانشمندان امریکایی مغز مگس را هک کردند

0 3
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانشمندان در دانشگاه Rice University امریکا روشی برای هک مغز مگس‌های میوه‌خوار به منظور کنترل از راه دور آنها پیدا کردند. این تیم از مهندسان مغز و اعصاب موفق به استفاده از سیگنال‌های مغناطیسی برای فعال کردن عصب‌هایی خاص شدند که وظیفه‌ی کنترل وضعیت بدن و حرکات مگس‌هاست.

طبق اطلاعات مطالعه منتشر شده در مجله‌ی Nature Minerals، این تیم از پژوهشگران کار خود را با انجام مهندسی ژنتیک روی مگس‌ها شروع کرده و یک کانال یونی حساس به گرما در بعضی از عصب‌های آنها ایجاد کردند. سپس ذرات نانوی اکسید آهن که به عنوان محرک گرما عمل می‌کرد به مغز مگس‌ها تزریق شد. در آخر پژوهشگران از یک میدان مغناطیسی برای گرم کردن ذرات نانو و فعال کردن عصب‌ها استفاده کردند.

‌پژوهشگران برای اثبات این مساله عصب خاصی که بال‌های مگس را باز می‌کند انتخاب کردند. آنها متوجه شدند ابتکارشان قادر به فعال کردن مدارهای عصبی، 50 برابر سریع‌تر از تکنولوژی‌های قبلی است.

پژوهشگران می‌گویند این دستاورد نشان از ارزش فناوری‌های مغز و اعصاب است چرا که از علم می‌توان در همه جا استفاده کرد، از درمان‌ بیماری‌ها گرفته تا طراحی و توسعه رابط‌های ماشین-مغزی. رابط‌های ماشین-مغزی مسیرهای مستقیم ارتباطی بین فعالیت‌های الکتریکی مغز و  دستگاه‌های خارجی مثل کامپیوتر یا عضو رباتیک است. از این رابط‌ها به منظور کمک‌رسانی، افزایش توان انسانی، ترمیم ادراک انسانی و بهبود عملکردهای حسی-حرکتی استفاده می‌شود.

در این زمینه «جکوب رابینسن»، استادیار مهندسی الکترونیک و کامپیوتر در دانشگاه Rice می‌گوید: «برای مطالعه مغز یا درمان ناهنجاری‌های عصبی، جامعه علمی به دنبال ابزارهایی است که از دقت فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده و همچنین کمترین میزان تهاجم را به بدن بیمار داشته باشند. دستاورد ما یعنی کنترل از راه دور مدارهای عصبی خاص با استفاده از میدان‌های مغناطیسی اهمیت بسیار زیادی در حوزه فناوری‌های مغز و اعصاب دارد. کاری که ما انجام دادیم گام مهمی در پیشبرد این هدف است چرا که سرعت کنترل مغناطیس از راه دور را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد، و آن را به سرعت طبیعی مغز بسیار نزدیک‌تر خواهد کرد.»

تیم پژوهشی پروژه برای خلق این معجزه  متخصصانی از مهندسی ژنتیک، نانوتکنولوژی و مهندسی برق گرد هم آورد. هدف اصلی آنها استفاده از این نوع فناوری برای بازیابی قدرت دید بیماران نابینا یا کم بیناست. اگر این تیم موفق به تحریک «قشر بینایی» بیماران شود، احتمالا قادر به حل مشکل بینایی بیماران خواهند بود.

منبع Gadget 360