تاثیر منفی اینفلوئنسرهای تیک‌تاک روی ذائقه غذایی کودکان

0 3
زمان مطالعه: 2 دقیقه

با افزایش محبوبیت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، کسب و کارها هم فوت و فن موج سواری در آنها به منظور معرفی هر چه بیشتر محصولات خود را فرا گرفته‌اند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد برندهای مختلف از کاربران رسانه اجتماعی تیک‌تاک به منظور معرفی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های ناسالم استفاده کرده و  اینفلوئنسرهای این شبکه اجتماعی محبوب را در قالب سفیرهای برند خود به کار می‌گیرند. این نتیجه‌گیری حاصل تجزیه و تحلیل محتواهای ویدئویی است که روزانه در تیک‌تاک منتشر می‌شوند.

محققان می‌گویند به خاطر استفاده‌ی تیک‌تاک از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین، کودکان عضو این شبکه اجتماعی، در معرض موارد خوراکی ناسالم سرشار از نمک، قند و چربی هستند. این تحقیق نشان می‌دهد زمانی که در معرض این تبلیغات گرفتن روی سلیقه غذایی، میزان مصرف، خرید و تقاضای بازدیدکنندگان اثرگذار بوده است.

در این پژوهش که در ژورنال علمی BMJ Global Healt منتشر شده پژوهشگران تاکید می‌کنند که اگر چه این شبکه اجتماعی محبوبیت فوق‌العاده‌ای میان کودکان دارد، اما تا قبل از این هیچ تحقیقی در رابطه با بررسی تاثیرات بازاریابی خوراک‌های ناسالم روی کاربران تیک‌تاک انجام نشده است.

پژوهش مذکور با تحلیل 539 محتوای ویدئویی منتشر شده روی حساب کاربری 16 برند معروف که در زمینه عرضه خوراک و آشامیدنی‌های غیرالکلی  فعالیت می‌کنند، آغاز شد. همچنین پژوهشگران محتوای تولید شده توسط کاربران که در پاسخ به چالش هشتگ این برندها منتشر شده بود را هم بررسی کردند.

محققان به این مساله اشاره می‌کنند که فعالیت برند به یک بار افزایش شدیدی یافت و شامل تحریک چالش‌های مبتنی بر هشتگ برندی بود که کاربران را تشویق به تولید محتوا می‌کرد و از آنها خواسته می‌شد محصولات یک برند، ویدئوهای برند و یا افکت‌های برند را منتشر کنند.

رایج‌ترین استراتژی بازاریابی که برندهای با فالوور 1.6 میلیونی تا 14 میلیونی به کار می‌گرفتند، استفاده از ویدئو، تصاویر محصول، دعوت به مشارکت و دعوت از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها بود.

تجزیه و تحلیل محتواهای تولید شده کاربران در ارتباط با برندها نشان می‌دهد چالش‌های هشتگ یک برند تاثیر بسزایی در تبدیل کاربران به «سفیرهای غیررسمی برند» دارد.

محققان می‌گویند امکان دسترسی اینفلوئنسرها به طیف گسترده‌ای از کاربران خطرات خود را به همراه دارد زیرا زمانی کودکان در معرض محتوا‌های مرتبط با خوراک‌ها و آشامیدنی‌های ناسالم قرار می‌گیرند، ترجیح خواهند داد انرژی مورد نیاز خود را از این مواد غذایی تامین کنند.

منبع Gadget 360
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.