سئو سایت فروشگاهی یکی از مهمترین فعالیتهایی میباشد که هر کسب و کار آنلاینی یا فروشگاه اینترنتی باید بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی به فکر آن باشد تا بتواند برای فروشگاه اینترنتی خود ورودی جذب کند و ورودیها رو به مشتری تبدیل کند تا فروش خود را افزایش دهد.
شما میتوانید با سئو هزینه تبلیغات را کاهش دهید و آن هزینه را برای تولید محتوا در نظر بگیرید چون عموما مردم با محتوا ارتباط بهتری برقرار میکنند تا تبلیغات! در گذشته برای کسب جایگاه بالا تبلیغات گوگل به صرفه بود اما در حال حاضر باتوجه به هزینههای جاری قطعا تولید محتوا و سئو بسیار مقرون به صرفه تر است برای بازاریابی و فروش، بنابراین در حوزه ای هستید پیشنهاد میکنم اطلاعات خود را در زمینه سئو افزایش دهید تا منجر به پرداخت هزینههای زیاد تبلیغات نشوید. در ادامه نیز به برخی از مواردی که در سئو سایت فروشگاهی تاثیر گذار است خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. ?
اقدامات لازم برای سئو سایت فروشگاهی
در صورتیکه شما هم سایت فروشگاهی خود را با وردپرس راه اندازی کرده اید میبایست در ابتدا صفحاتی که به آنها نیازی ندارید را حذف کنید یا غیرفعال کنید تا توسط رباتهای گوگل شناسایی نشوند. سپس به ساخت مهمترین صفحات اصلی فروشگاه اینترنتی خود بروید و اطلاعات خود را در آن صفحات به صورت کامل قرار دهید.
سپس کلمات کلیدی که قصد دارید در آنها رتبه بگیرید را شناسایی کنید، برای شناسایی کلمات کلیدی میتوانید از وب سایت رقبا، نتایج گوگل، تحلیل و بررسی کلمات کلیدی با ابزارهای آماده مانند: گوگل پلنر و… شناسایی کنید و آن کلمات را براساس اولویت برای خودتان ذخیره کنید. بعد از شناسایی هر کلمه کلیدی صفحه مورد نظر را با یک عنوان مناسب ایجاد کنید. صفحات ممکن است دسته بندی محصولات یا یک برگه باشد و این مورد بستگی به فروشگاه اینترنتی شما دارد.
یه فکری به حال سئو سایت تون باید بکنید!
اولین کاری که باید انجام بدید همانطور که بالاتر گفتیم تحقیق کلمه کلیدی هست، چون اول باید ببینیم کاربر چه عبارتی رو جستجو میکنه تا محصول ما رو پیدا کنه بعد برای اون کلمه اقدامات لازم رو جهت رتبه گرفتن انجام بدیم. حالا این اقدامات چی هستش؟
اقدامات لازم برای افزایش رتبه کلمات کلیدی
- تولید محتوا
- لینک سازی داخلی
- لینک سازی خارجی (رپورتاژ، سوشال سیگنال، لینک پروفایلی، لینک سازی در وب سایتهای ویکی و…)
- بهینه سازی محتوای صفحه هدف (قراردادن ویدیو، تصاویر، چک لیست، صوت، PDF، معرفی منابع و…)
افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی با سئو
برای افزایش بازدید سایت فروشگاهی شما میتوانید از سئو کمک بگیرید که در جایگاه بالاتر نتایج جستجو قرار بگیرید تا کاربران بعد از جستجو وارد سایت شما شوند. اکثر مردم بعد از جستجو روی ۳ نتیجه اول کلیک میکنند و بقیه نتایج درصد کلیک بسیار پایینی دارند. جهت اینکه کاربر اول روی سایت شما کلیک کند باید عنوان مناسبی را برای صفحات خود در نظر بگیرید تا کاملا با چیزی که کاربر نیاز دارد همخوانی داشته باشد.
بعد از اینکه کاربر روی لینک کرد ممکن است چند ثانیه زمان ببرد تا سایت باز شود و هرچقدر بتوانید زمان انتظار کاربر برای باز شدن سایت را کاهش دهید درصد فروش شما بالاتر میرود، چون ممکن است کاربر روی دیگر نتایج جستجو نیز کلیک کند و اول به سراغ سایتی میرود که زودتر لود شده باشد. بنابراین سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی برای کاربر دارد و البته تاثیر بسزایی نیز در نتایج جستجو خواهد داشت چون گوگل به سایتهایی که زودتر لود میشوند اهمیتی بیشتر میدهد و آن سایتها را در نتایج بالاتر قرار میدهد.
آموزش سئو سایت فروشگاهی
قطعا برای اینکه بتوانید به نتایج فوقالعادهای دست پیدا کنید میبایست آموزش ببینید تا بتوانید به آن چیزی که میخواهید برسید. برای اینکه بتوانید سئو سایت فروشگاهی را اصولی و از پایه یاد بگیرید میتوانید به وب سایتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند مانند آکادمی شادمان، وبسیما، نیوسئو، فرین آکادمی، فرادرس، برترآموز که به آموزش سئو میپردازند مراجعه کنید. البته وب سایت آکادمی شادمان به صورت تخصصی روی سئو سایت فروشگاهی و ساخت فروشگاه اینترنتی میپردازد و فقط در این حوزه فعالیت میکند. یادگیری سئو چون یک فعالیت تمام نشدنی است و همیشه نیاز به بروز نگه داشتن اطلاعات خود دارید میبایست از یوتیوب و وب سایتهای خارجی نیز استفاده کنید تا نتایج فوقالعادهای بدست آورید.
در فروشگاه اینترنتی سئو دسته بندی یا محصول؟
اول کدام بخش از فروشگاه اینترنتی را سئو کنیم؟ خوب طبیعتا این مورد برای هر کسب و کاری متفاوت است و باید بررسی کنید کدام مورد برای شما اولویت دارد. اما در عموم سایت های فروشگاهی سئو بر روی دسته بندی انجام میشود، چون زمانیکه شما دسته بندی محصولات خود را سئو میکنید باعث میشود این قدرت به صفحات محصول منتقل شود و صفحات محصول افزایش رتبه داشته باشند.
برای سئو دسته بندی محصولات خود باید حتما توضیحات بنویسید و توضیحات دسته بندی را در انتهای لیست محصولات قرار دهید تا گوگل متوجه شود که در آن دسته بندی چه محصولاتی قرار گرفته است. همچنین برای صفحات محصول نیز باید هم توضیحات بنویسید و هم ویژگیهای محصول تا کاربر بعد از بررسی ویژگیهای محصول شما با محصولات سایت رقیب تصمیم به خرید بگیرد. در صورتیکه محصولات شما ویژگی نداشته باشند اما محصولات سایت رقیب دارای ویژگی باشند هم گوگل آن سایت را در نتایج جستجو بالاتر از سایت شما قرار میدهد و هم درصد خرید آن کاربر از آن سایت بسیار بیشتر است.
برای سئو سایت فروشگاهی نیاز به تحقیق و فعالیتهای بسیار زیادی دارید تا بتوانید از رقبای خود که در گوگل فعالیت میکنند پیشی بگیرید اما اگر در حال حاضر سایت ندارید میتوانید مهمترین پارامترهای سایتهای رقبای خود را یادداشت کنید تا آنها را حتما برای وب سایت خود در نظر بگیرید.
تاثیر نظرات مشتریان در سئو سایت فروشگاهی
یکی دیگر از المانهایی که باعث میشود سئو سایت فروشگاهی شما بهتر شود نظرات کاربران میباشد. شما میتوانید با قراردادن نظرات مشتریان در صفحات محصول محتوای صفحه را هر چند وقت یکبار بروزرسانی کنید و با اینکار گوگل متوجه میشود که کاربران از این صفحه دارند استفاده میکنند و تعامل برقرار میکنند. اینکار علاوه بر بهبود نتایج باعث افزایش اعتماد دیگر کاربران نیز میشود.
در صورتیکه تا حالا از سایت دیجی کالا خرید کرده باشید بخش نظرات محصولات بسیار حرفهای قرار داده شده است که کاربران و افرادی که از آن محصول استفاده کرده اند میتوانند نقاط قوت و نقاط ضعف محصول را بنویسند و افرادی که به دنبال خرید آن نوع محصولات هستند عموما بخش نظرات را بررسی و بعد اقدام به خرید میکنند.