مروری بر سیر تکاملی گوشی‌های گلکسی سری S سامسونگ

محمد رضا باقری توسط محمد رضا باقری

علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان تحولات دنیای تکنولوژی دومین ماه سال 2023 را با خبر رونمایی از گوشی‌های جدید گلکسی S23 آغاز کردند. گوشی‌های سری S سامسونگ که از سال 2010 تاکنون هر ساله با محصولی نوآورانه‌ روانه بازارهای جهانی شده‌، حالا به نسل چهاردهم خود رسیده و گام دیگری را برای تکامل گوشی‌های هوشمند برداشته است. به این بهانه مروری داشته‌ایم بر تاریخچه گوشی‌های سری S و روند تکاملی آنها را بررسی کرده‌ایم.

طراحی و نمایشگر اولین گوشی سری S تنها 4 اینچ اندازه داشت و نسبت به گوشی‌های امروزی از حواشی زیادی در لبه‌ها برخوردار بود به شکلی که فقط 58 درصد از بدنه جلویی را صفحه نمایش تشکیل می‌داد. این سری از لحاظ طراحی دارای ابعادی نسبتا کوچک بود، به‌طوری که به‌راحتی در دست جای می‌گرفت. در بخش جلویی یک کلید فیزیکی بین 2 کلید لمسی در پایین صفحه برای بازگشت، دسترسی به صفحه اصلی و فعالیت‌های اخیر تعبیه شده بود. در خصوص نمایشگر از همان ابتدا شرکت سامسونگ سری گلکسی S را به فناوری سوپر AMOLED مجهز کرد. در نسخه‌ بعدی برآمدگی نسبتا بزرگی به پشت گوشی اضافه شد که از لحاظ ارگونومیک علاوه بر راحتی حمل و استفاده، جلوه خاصی نیز به گوشی می‌افزود. پس از آن در گلکسی S3 طراحی گوشی تغییر قابل توجهی کرد که ازجمله آن بافت دانه‌دانه بدنه آن و همچنین خمیدگی بیشتر در حاشیه بود و برای نخسین بار سری گلکسی S به صفحه نمایش HD مجهز شد. پس از آن S6 با بدنه‌ای شیشه‌ای و حاشیه‌ای منحنی به بازار آمد و زیبایی ظاهر در خمیدگی حاشیه با معرفی S6 edge به اوج خود در گلکسی رسید. سال 2017 شرکت سامسونگ با رونمایی از سری گلکسی S8 طراحی این سری را به‌کلی تغییر داد.

در این نسخه شرکت سامسونگ برای اولین بار از صفحه نمایش infinity رونمایی کرد و با حذف دکمه‌های جلوی صفحه و انتقال حسگر اثر انگشت به پشت، صفحه نمایشی با وضوح 2960 x 1440 پیکسل در 5.8 اینچ و بدون حاشیه را عرضه کرد. پس از آن در نسخه S10 نمایشگر به فناوری Dynamic AMOLED مجهز شد؛ اما شاید بزرگ‌ترین جهش این نسل در زمینه نمایشگر در نسخه S20 ظهور کرد و آن افزایش نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی بود. در این نسخه همچنین فناوری Dynamic AMOLED تا دوبرابر( 2x ) بهبود پیدا کرد. نسخه Ultra که برای اولین بار در گلکسی S20 معرفی شد، با طراحی جدیدی که پنل دوربین‌ها در پشت این محصول داشت در میان خانواده گلکسی به‌شکلی زیبا درخشید. پس از آن در سال 2021 شرکت سامسونگ گلکسی سری S را با S21، متمایز‌تر از پیش ارائه داد. در این نسخه پنل دوربین بزرگتر و خمیدگی آن‌ تا لبه گوشی کشیده شد و همچنین سه رنگ زیبا در طراحی آن به‌کار رفت. نمایشگر‌های گلکسی سری S از نسخه S20 Ultra به بعد از نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی برخوردار شدند. یکی از نکات قابل توجه در این میان افزودن قابلیت پشتیبانی از قلم S Pen بود که این اتفاق در گلکسیS21 Ultra رخ داد. پس از آن گلکسی S22 Ultra با S Pen داخلی، این ابزار کاربردی را به طور رسمی به سری S آورد. طراحی جدیدترین پرچمدار این سری یعنی گلکسی S23 Ultra با نمایشگری 6.8 اینچی و با لبه‌های خمیده انجام شده است، که البته زاویه انحنای آن کاهش پیدا کرده تا سطح دید صاف کاربر افزایش یافته و تجربه بصری بهتری روی گوشی‌های گلکسی سامسونگ ایجاد شود. گلکسی‌های سری S23 اولین محصولاتی هستند که با شیشه Corning Gorilla Glass Victus 2 به بازار عرضه می‌‌شوند.

پردازنده در خصوص پردازنده که به عنوان قلب تپنده نیز از آن یاد می‌شود، شرکت سامسونگ در این سال‌ها از پردازنده‌های اختصاصی اگزینوس یا اسنپ‌دراگون برای پرچمداران سری S خود بهره گرفته است و کاربران در بازارهای جهانی مختلف به یکی از این دو پردازنده دسترسی داشتند. در گلکسی S23 اما تمامی گوشی‌ها و نسخه‌ها به پلتفرم Gen 2 Mobile پردازنده اسنپدراگون برای گلکسی مجهز شده‌اند. این پردازنده تجربیاتی عالی و متمایز از جمله هوش مصنوعی پیشرفته و سریع‌ترین پردازش گرافیکی روی موبایل را به کاربران ارائه می‌دهد. پلتفرم Gen 2 Mobile با ترکیب قابلیت‌های بی‌نظیر هوش مصنوعی، توانایی عالی در بازی موبایلی و سریع‌ترین پردازنده گرافیک بازی، تجربه‌ای بی‌نظیر و کم‌نقص را امکان‌پذیر می‌کند.

دوربین دوربین در سری گلکسی S از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره یکی از اولویت‌های طراحان گوشی‌های این سری برای ارتقا و به‌روزرسانی به شمار می‌رود. اولین نسخه این سری دارای یک دوربین جلوی VGA با قابلیت تماس تصویری و یک دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو HD در پشت صفحه بود. نسخه بعدی علاوه بر افزایش پیکسل‌ها و کیفیت، از یک فلاش LED کنار دوربین اصلی برای تسهیل عکاسی در شب بهره‌مند شد.

با معرفی گلکسی S3 در سال 2012 قابلیت Burst Shot (تصویربرداری پشت هم) به سری S آمد. این قابلیت ابزاری عالی برای ثبت لحظاتی بود که در یک ثانیه اتفاق می‌افتاد مانند عکس‌های سرگرم‌کننده پرش به هوا. دوربین جلوی 1.9 مگاپیکسلی و دوربین عقب 8 مگاپیکسلی گلکسی S3 هردو از از این قابلیت پشتیبانی می‌کردند. اما نخسین جهش و پیشرفت قابل توجه در این بخش در گلکسی S5 اتفاق افتاد. دوربین 16 مگاپیکسلی این محصول به حسگر ISOCELL مجهز شد که افزون بر بهبود کیفیت، عکس‌های واضح‌تری در شب ثبت می‌کرد و همچنین دارای حالت HDR ارتقا یافته برای بهبود عکس‌ها بود.   گلکسی S8، برای کمک به کاربران در گرفتن عکس‌های بهتر، الگوریتم پردازش سیگنال تصویر بهبودیافته را معرفی کرد که تصاویر واضح و بدون لرزش را بدون توجه به زمان و مکان تضمین می‌کرد. در گلکسی S9 این سری محبوب از محصولات سامسونگ مجهز به دیافراگم دوگانه شد که مانند چشم انسان به‌طور خودکار با نور محیط تنظیم می‌شد.

در گلکسی S10 پشتیبانی از +HDR10 باعث شد ثبت رنگ‌های واقعی به سطح بالاتری وارد شود و دوربین Ultra Wide آن میدان دیدی وسیع‌تر را در اختیار کاربران قرار می‌داد. دوربین 108 مگاپیکسلی نسخه S20 Ultra و همچنین دوربین 64 مگاپیکسلی در نسخه‌های S20 و S20+ برای ثبت تک تک جزئیات در یک صحنه طراحی شده بودند اما جالب توجه‌ترین بخش دوربین، عملکرد Space Zoom بود که به کاربران امکان می‌داد تا حتی از فاصله‌ای‎ بسیار دور کاملا روی سوژه‌‌های مورد نظر خود زوم کنند؛ همچنین فیلم‌برداری در این دستگاه تا کیفیت 8k ارتقا یافت. گلکسی S21 Ultra اولین گوشی هوشمند سامسونگ بود که از دو لنز تله فوتو بهره می‌برد و علاوه بر آن هوش مصنوعی کیفیت و وضوح تصاویر را بهبود می‌بخشید. پس از آن در نسخه S22 قابلیت Nightography افزوده شد که این امکان را به کاربران می‌داد تا حتی در شب، عکس‌هایی با جزئیات بالا و رنگ‌های بهتر و دقیق‌تر بگیرند. در نهایت اوایل سال میلادی جدید شرکت سامسونگ با معرفی گلکسی S23 Ultra و دوربین 200 مگاپیکسلی آن که مجهز به حسگر ISOCELL HP2 است از انقلابی در ثبت تصاویر رونمایی کرد. به‌طوری که عکاسی در شب یا روز و حتی حالت Expert RAW خروجی بسیار با کیفتی را ارائه می‌دهد که در نوع خود فوق‌العاده است. همچنین به کمک قابلیت بهینه ویدیوی 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه و زاویه بازتر، ویدیویی سینمایی‌تر را در اختیار کاربر نهایی قرار می‌گیرد. سری گلکسی S23 به یک دوربین سلفی Super HDR با فوکوس خودکار مجهز شده است که به راحتی از حالت 30 فریم بر ثانیه به 60 فریم در ثانیه تغییر پیدا کرده و عکس و ویدیوی ذخیره شده با این دوربین را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

باتری اولین نسخه سری گلکسی S از باتری لیتیوم یونی 1500 میلی‌آمپری برخوردار بود؛ این باتری وظیفه تامین انرژی برای برنامه‌هایی را عهده‌دار بود که بر بستر اندروید2 طراحی شده بودند. در نسخه سال 2012 با تجهیز گلکسی S3 به اندروید4، یک باتری 2100 میلی‌آمپری لیتیوم یونی انرژی نمایشگری با وضوح 1280 x 720 را در کنار رم 1 گیگابایتی تامین می‌کرد. اولین جهش در این بخش را گلکسی S6 رقم زد؛ در این نسخه دیگر امکان تعویض باتری توسط کاربر از بین رفت. پس از آن با ورود گلکسی S10 برای نخستین بار قابلیت اشتراک گذاری شارژ بی‌سیم (Wireless PowerShare) برای اولین بار در اختیار کاربران این سری قرار گرفت. ظرفیت باتری در نسخه S10+ که مجهز به تراشه هشت هسته‌ای Snapdragon و رم 8 گیگابایتی بود تا 4100 میلی‌آمپر افزایش یافت. سری گلکسی S20 در نسخه اولترای خود با باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی با یک شارژر 25 واتی عرضه شد. این ظرفیت سال بعد در تمامی نسخه‌های اولترای S21 و S22 تکرار شد. در سری گلکسی S23 تمامی نسخه‌ها به باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپری مجهز شده‌اند. مجموع این روند تکاملی باعث شده تا سری گلکسی S23 سامسونگ نمونه‌ای استاندارد از برترین و قابل‌اعتمادترین تجربه ممکن از گوشی‌های هوشمند را در اختیار کاربران قرار دهد.

درباره شرکت سامسونگ الکترونیکس سامسونگ الکترونیکس الهام‌بخش دنیا است و آینده را با ایده‌های نو و فناوری‌های خلاقانه و کاربردی اش شکل می‌دهد. حاصل خلاقیت و نوآوری بی‌وقفه سامسونگ، دگرگونی و ارائه تعریفی نوین در دنیای تلویزیون ها، گوشی های هوشمند، دستگاه‌های پوشیدنی، تبلت ها، دوربین‌ ها، لوازم دیجیتال، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های شبکه و قطعات نیمه‌رسانا و نمایشگرهای حرفه‌ای است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین اخبار، می‌توانید به وب‌سایت http://news.samsung.com  مراجعه کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب
کامنت خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل