این مطلب به درخواست بیزینس معرفی شده منتشر شده است و رسانه مدیاتی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد
اصلاح رای شورای رقابت در پرونده اختلاف دو تاکسی اینترنتی
به گزارش بخش معرفی بیزینس رسانه مدیاتی، دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی از جمله تاکسیهای اینترنتی هستند که بازارشان در بین افراد گرم است و به نوعی یکی از پراستفادهترین اپلیکیشنهای داخلی کشور هستند. چندی پیش اما سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، با اشاره به جلسه ۵۵۵ شورای رقابت اظهار کرد: “بر اساس شکایت تپسی شرکت اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت ۱۰۰۰ سیمکارت و ساخت حسابهای کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعلات تماس حدود ۱۴۰۰۰ راننده شرکت تپسی بر اساس ماده ۶۱ سیاستهای کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند.”
اما اکنون خبری حاکی از این منتشر شده است که اسنپ از پرداخت خسارت معاف شده است. برای اطلاع از جزئیات این خبر ادامه این مطلب رسانه مدیاتی را مطالعه کنید.
اسنپ از پرداخت خسارت معاف شد.
در پی شکایت یکی از تاکسیهای اینترنتی از شرکت اسنپ به شورای رقابت، در رای تجدید نظر این شورا صراحتا تایید شد که با توجه به میزان تاثیر عمل نامبرده، اسنپ مشمول پرداخت خسارت مادی نمیشود. این رای نشان میدهد ساز و کار اسنپ تاثیر مالی بر کسبوکار طرف دعوی نداشته و به دنبال ایجاد خسارت نبوده است.
از آنجایی که بخشی از رای تجدید نظر همچنان بر رفتار ضدرقابتی اسنپ تاکید دارد، ضمن احترام به رای شورای رقابت، این حق را برای خود محفوظ میدانیم که اعتراض خود را به این بخش از رای به دیوان عدالت اداری ببریم. با استناد به رای تجدید نظر و عدم تایید پرداخت خسارت، مبرهن است که سند سیمکارتهای مذکور به نام شرکت اسنپ بوده و در تحقیقات بازار مورد استفاده قرار گرفته است. اقدامات شرکت اسنپ در مسیر تحقیقات بازار کاملاً با رویکرد علمی و حرفهای انجام شده و برای اهل فن روشن است که مرزبندی شفافی بین تحقیقات بازار و عمل ضدرقابتی وجود دارد.
اتهام مطروحه در رابطه با تلاش برای جذب کاربران راننده یک تاکسی اینترنتی دیگر در حالی متوجه اسنپ شده است که هیچیک از کاربران راننده، استخدام رسمی هیچکدام از تاکسیهای اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان تمامی شرکتها حق انتخاب وجود دارند.
از آنجایی که اسنپ بیش از ۹۰درصد سهم از بازار تاکسیهای اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریبا همه رانندگان تاکسیهای اینترنتی عضو ناوگان این سامانه هستند و ادعای تلاش برای جذب رانندگان یک شرکت دیگر مستدل نیست. بلعکس این موضوع یکی از دغدغههای شرکت اسنپ در بازار رقابتی است که خوشبختانه شورای محترم رقابت تیزبینانه نسبت به این مهم حساسیت به خرج میدهد.
در طول ۹ سال گذشته، تمرکز اسنپ بر پایبندی به قوانین و هموار کردن موانع پیش رو برای تمام تاکسیهای اینترنتی بوده و از حواشی بازدارنده دوری کرده است. اسنپ پیشرفت بازار را در گرو تصمیمات و رفتارهای رقابتی سالم میداند تا به این ترتیب فرصت رشد در اختیار تمام بازیگران فعال این حوزه قرار گیرد. امید که همگی فعالان اقتصاد دیجیتال بر این قول پایبند باشیم.