آینده هوش مصنوعی: چگونه هوش مصنوعی جهان را تغییر خواهد داد؟
به گزارش رسانه مدیاتی، نوآوریها در زمینه هوش مصنوعی به شکلدهی آینده بشریت تقریباً در هر صنعت ادامه میدهند. هوش مصنوعی در حال حاضر محرک اصلی فناوریهای نوظهور مانند دادههای بزرگ، روباتیک و اینترنت اشیا است.
بر اساس نظرسنجی IBM 2023، 42 درصد از مشاغل در مقیاس سازمانی، هوش مصنوعی را در عملیات خود ادغام کردند و 40 درصد نیز هوش مصنوعی را برای سازمان خود در نظر گرفتند. علاوه بر این، 38 درصد از سازمانها هوش مصنوعی مولد را در جریان کار خود پیادهسازی کردهاند در حالی که 42 درصد در حال بررسی این کار هستند. با تغییرات بسیار زیاد با چنین سرعتی، در اینجا تغییرات در هوش مصنوعی میتواند برای صنایع مختلف و جامعه به طور کلی معنی داشته باشد.
تکامل هوش مصنوعی
هوش مصنوعی از سال 1951 راه طولانی را طی کرده است، برنامه چکرز یک بازی کامل را در رایانه Ferranti Mark I در دانشگاه منچستر به پایان رساند. به لطف پیشرفتها در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، دیپ بلو IBM در سال 1997 استاد بزرگ شطرنج گری کاسپاروف را شکست داد.
از آن زمان، هوش مصنوعی مولد با OpenAI اولین مدلهای GPT خود را در سال 2018 منتشر کرد. این پیشرفت زمانی به اوج خود رسید که OpenAI مدل GPT-4 و ChatGPT خود را توسعه داد، که منجر به تکثیر ژنراتورهای هوش مصنوعی شد که میتوانند درخواستها را پردازش کنند. متن، صدا، تصاویر و انواع دیگر محتوا را تولید کنید.
هوش مصنوعی همچنین برای کمک به توالی RNA برای واکسنها و مدلسازی گفتار انسان، فناوریهایی که بر یادگیری ماشینی مبتنی بر مدل و الگوریتم تکیه دارند و به طور فزایندهای بر ادراک، استدلال و تعمیم تمرکز دارند، استفاده شده است.
چگونه هوش مصنوعی بر اتوماسیون کسب و کار پیشرفته آینده تأثیر میگذارد؟
حدود 55 درصد از سازمانها هوش مصنوعی را به درجات مختلفی اتخاذ کردهاند که نشاندهنده افزایش اتوماسیون برای بسیاری از مشاغل در آینده نزدیک است. با ظهور رباتهای چت و دستیارهای دیجیتال، شرکتها میتوانند برای انجام مکالمات ساده با مشتریان و پاسخ به سؤالات اساسی کارمندان به هوش مصنوعی تکیه کنند.
توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادهها و تبدیل یافتههای آن به قالبهای بصری مناسب نیز میتواند فرآیند تصمیمگیری را تسریع کند. رهبران شرکت مجبور نیستند زمان خود را صرف تجزیه و تحلیل دادهها کنند، در عوض از بینشهای فوری برای تصمیمگیری آگاهانه استفاده میکنند.
هوش مصنوعی چه صنایعی را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
تقریباً هیچ صنعت بزرگی وجود ندارد که توسط هوش مصنوعی مدرن قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته باشد. در اینجا چند مورد از صنایعی که در نتیجه هوش مصنوعی بیشترین تغییرات را تجربه میکنند، آورده شده است.
هوش مصنوعی در تولید
تولید سالهاست که از هوش مصنوعی سود میبرد. با بازوهای رباتیک مجهز به هوش مصنوعی و سایر رباتهای تولیدی که قدمت آنها به دهههای 1960 و 1970 برمیگردد، این صنعت به خوبی با قدرتهای هوش مصنوعی سازگار شده است. این روباتهای صنعتی معمولاً در کنار انسانها کار میکنند تا طیف محدودی از وظایف مانند مونتاژ و چیدمان را انجام دهند و حسگرهای آنالیز پیشبینیکننده، به خوبی روی تجهیزات کار میکنند.
هوش مصنوعی در مراقبتهای بهداشتی
ممکن است بعید به نظر برسد، اما مراقبتهای بهداشتی هوش مصنوعی در حال حاضر نحوه تعامل انسان با ارائهدهندگان پزشکی را تغییر داده است. به لطف قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ، هوش مصنوعی به شناسایی سریعتر و دقیقتر بیماریها، سرعت بخشیدن و سادهسازی کشف دارو و حتی نظارت بر بیماران از طریق دستیاران پرستاری مجازی کمک میکند.
هوش مصنوعی در امور مالی
بانکها، بیمهگران و مؤسسات مالی از هوش مصنوعی برای طیف وسیعی از کاربردها مانند کشف تقلب، انجام حسابرسی و ارزیابی مشتریان برای وام استفاده میکنند. معاملهگران همچنین از توانایی یادگیری ماشین برای ارزیابی میلیونها نقطه داده بهطور همزمان استفاده کردهاند، بنابراین میتوانند به سرعت ریسک را بسنجند و تصمیمات سرمایهگذاری هوشمندانه بگیرند.
هوش مصنوعی در آموزش
هوش مصنوعی در آموزش، روش یادگیری انسانها در تمام سنین را تغییر خواهد داد. استفاده هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و تشخیص چهره به دیجیتالی کردن کتابهای درسی، تشخیص سرقت ادبی و سنجش احساسات دانشآموزان کمک میکند. هم در حال حاضر و هم در آینده، هوش مصنوعی تجربه یادگیری را با نیازهای فردی دانشآموز تطبیق میدهد.
هوش مصنوعی در رسانهها
روزنامهنگاری نیز از هوش مصنوعی استفاده میکند و همچنان از آن بهره خواهد برد. اما با ورود ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی مانند ChatGPT به بازار، سؤالات درباره استفاده از آنها در روزنامهنگاری زیاد میشود.
بیشتر بخوانید: آشنایی با قابلیتهای شگفتانگیز آشپزخانه هوشمند سامسونگ
هوش مصنوعی در خدمات مشتری
بیشتر مردم از دریافت تماس رباتیک میترسند، اما هوش مصنوعی در خدمات مشتری میتواند ابزارهای مبتنی بر داده را در اختیار صنعت قرار دهد که بینش معناداری را هم برای مشتری و هم برای ارائهدهنده به ارمغان میآورد. ابزارهای هوش مصنوعی که صنعت خدمات مشتری را تقویت میکنند به شکل رباتهای چت و دستیار مجازی هستند.
هوش مصنوعی در حمل و نقل
حمل و نقل یکی از صنایعی است که مطمئناً توسط هوش مصنوعی به شدت تغییر خواهد کرد. ماشینهای خودران و برنامهریزان سفر با هوش مصنوعی تنها چند جنبه از نحوه رسیدن ما از نقطه A به نقطه B هستند که تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار میگیرند. حتی اگر وسایل نقلیه خودران از کامل بودن فاصله زیادی دارند، اما روزی ما را از جایی به مکان دیگر خواهند برد.
خطرات هوش مصنوعی
علیرغم تغییر شکل دادن به بسیاری از صنایع به روشهای مثبت، هوش مصنوعی همچنان دارای نقصهایی است که جای نگرانی را باقی میگذارد. در ادامه چند خطر بالقوه هوش مصنوعی آورده شده است.
از دست دادن شغل
بین سالهای 2023 تا 2028، 44 درصد از مهارتهای کارگران مختل میشود. همه کارگران به طور یکسان تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت – زنان بیشتر از مردان در مشاغل خود در معرض هوش مصنوعی قرار دارند. این را با این واقعیت ترکیب کنید که شکاف مهارتهای هوش مصنوعی بین مردان و زنان وجود دارد و به نظر میرسد زنان بسیار مستعد از دست دادن شغل خود هستند. اگر شرکتها گامهایی برای ارتقای مهارت نیروی کار خود نداشته باشند، تکثیر هوش مصنوعی میتواند منجر به افزایش بیکاری و کاهش فرصتها برای کسانی که دارای مهارتهای حاشیهای هستند برای ورود به فناوری منجر شود.
تعصبات انسانی
شهرت هوش مصنوعی با بازتاب تعصبات افرادی که مدلهای الگوریتمی را آموزش میدهند، آلوده شده است. به عنوان مثال، فناوری تشخیص چهره افرادی را که پوست روشنتری دارند ترجیح میدهد و در مورد افراد رنگین پوست با رنگهای تیرهتر تبعیض قائل میشود. اگر محققان در ریشهیابی زودهنگام این سوگیریها مراقب نباشند، ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند این سوگیریها را در ذهن کاربران تقویت کنند و نابرابریهای اجتماعی را تداوم بخشند.
جعلها و اطلاعات نادرست
گسترش دیپفیکها، مرزهای بین داستان و واقعیت را محو میکند و عموم مردم را به این پرسش سوق میدهد که چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. و اگر مردم قادر به شناسایی دیپفیک نباشند، تأثیر اطلاعات نادرست میتواند برای افراد و کل کشورها خطرناک باشد.
حریم خصوصی دادهها
آموزش مدلهای هوش مصنوعی بر روی دادههای عمومی، احتمال نقض امنیت دادهها را افزایش میدهد که میتواند اطلاعات شخصی مصرفکنندگان را افشا کند. شرکتها با اضافه کردن دادههای خود نیز به این خطرات کمک میکنند. نظرسنجی سیسکو در سال 1024 نشان داد که 48 درصد از کسبوکارها اطلاعات شرکتهای غیرعمومی را در ابزارهای هوش مصنوعی مولد وارد کردهاند و 69 درصد نگران هستند که این ابزارها به مالکیت معنوی و حقوق قانونی آنها آسیب برساند. یک نقض واحد میتواند اطلاعات میلیونها مصرفکننده را در معرض دید قرار دهد و در نتیجه سازمانها را آسیبپذیر کند.
سلاحهای خودکار
استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات خودکار، تهدیدی بزرگ برای کشورها و جمعیت عمومی آنها است. در حالی که سیستمهای تسلیحات خودکار در حال حاضر مرگبار هستند، همچنین نمیتوانند بین سربازان و غیرنظامیان تبعیض قائل شوند. قرار دادن هوش مصنوعی در دستان اشتباه میتواند منجر به استفاده غیرمسئولانه و استقرار سلاحهایی شود که گروههای بزرگتری از مردم را در معرض خطر قرار میدهد.
هوش برتر
برخی از سناریوها چیزی را به تصویر میکشند که به عنوان تکینگی فناوری شناخته میشود، جایی که ماشینهای فوقهوشمند از طریق بردگی یا ریشهکن کردن، وجود انسان را بهطور دائمی تغییر میدهند. حتی اگر سیستمهای هوش مصنوعی هرگز به این سطح نرسند، میتوانند به حدی پیچیدهتر شوند که در بعضی مواقع تعیین نحوه تصمیمگیری هوش مصنوعی دشوار باشد. این میتواند منجر به عدم شفافیت در مورد نحوه اصلاح الگوریتمها در هنگام رخ دادن اشتباهات یا رفتارهای ناخواسته شود.
مارک گیونگیوسی، بنیانگذار Onetrack.AI، گفت: «فکر نمیکنم روشهایی که در حال حاضر در این مناطق استفاده میکنیم منجر به ماشینهایی شود که تصمیم به کشتن ما بگیرند. فکر میکنم شاید پنج یا 10 سال آینده، باید این بیانیه را دوباره ارزیابی کنم، زیرا روشهای مختلفی در دسترس و راههای متفاوتی برای انجام این موارد خواهیم داشت.»