وزیر ارتباطات شانه خالی کرد / قطعی اینترنت تمامی ندارد!
به گزارش رسانه مدیاتی، شرکت زیرساختهای ارتباطی درباره این اختلال توضیح داد که در شبکه زیرساخت کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و احتمالاً مشکل و اختلال از یکی از اپراتورهای مخابراتی ناشی میشود. مسئولان مربوطه در حال بررسی این مسئله هستند.
بااینحال اما هیچیک از اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت مسئولیت این اختلال را نپذیرفته است. در سال گذشته دلیل بسیاری از قطعیهای اینترنت، ایجاد اختلال در شبکه فیبر نوری خارج از کشور یا توسعه زیرساختهای داخل اعلام میشد. اکنون اما مشخص نیست که دلیل اختلال اخیر چیست.
یک میلیارد دلار خسارت اختلال در اینترنت
در شرایطی که مردم، کسب و کارها و حتی دستگاههای مختلف اجرایی و اداری روز به روز نیاز بیشتری به اینترنت پایدار پیدا میکنند، این امر مهم باید بیش از پیش موردتوجه مسئولان قرار بگیرد. چنانکه بر اساس جدیدترین آمار پایگاه استاتیستا، در ایران 33 میلیون و 700 هزار نفر از شهروندان با تبعات مالی اختلال و قطعی اینترنت مواجه شدهاند و میزان این خسارت 920 میلیون دلار تخمین زده شده است.
همین موضوع باعث شده تا ایران در جایگاه چهارمین کشور با بیشترین میزان خسارت مالی ناشی از قطعی اینترنت قرار بگیرد.
سالی که با اختلال گذشت
مردم ایران اکثر ماههای سال گذشته را با اختلال در اینترنت سپری کردند. یازدهم اردیبهشتماه سال 1402 پیامرسانهای داخلی برای چندین ساعت با قطعی مواجه شد. وزارت ارتباطات دلیل این اختلال را قطع برق مرکز داده (دیتاسنتر) اعلام کرد و از کاربران برای بروز این مشکل عذرخواهی کرد، هرچند اعلام کردند که اگر تمهیدات لازم را انجام نداده بودند دامنه این اختلالات میتوانست بیشتر هم باشد.
در روز دوم تیرماه نیز به دلیل قطعی شبکه فیبر نوری در گرجستان اینترنت کشور مختل شد و شش روز طبق دادههای ابرآروان، اینترنت موتور جستوجوگر گوگل دچار قطعی شد. یازدهم همان ماه نیز گزارشاتی مبنیبر قطعی شبکه اینترنت در محدوده جنوبی استان تهران بهدست آمد که علت این اتفاق آتشسوزی حوضچههای مخابراتی واقع در تقاطع جاده فرودگاه به پرند اعلام شد. این قطعیها تابستان را تا پایان همراهی کرد و در سیزدهم و پانزدهم مرداد و نوزدهم و بیستم شهریور به دلایل مختلف اعم از اختلال در مرکز IXT تهران و قطع برق و گرما و ارتقای تجهیزات شبکه زیرساخت، اینترنت با اختلال مواجه شد.
در روزهای 12 و 20 آبان نیز اختلالاتی در اینترنت کشور به دلیل قطعی فیبر نوری در ارمنستان و گرجستان گزارش شده بود. در روز 24 دی ماه نیز رادار آروان یک اختلال گسترده در شبکه اینترنت کشور را نشان داد. در آن زمان حتی شبکه اجتماعی ویراستی هم با مشکل عدم نمایش عکسها مواجه شده و اکانت رسمی ویراستی با انتشار پستی اعلام کرده بود که «مشکل عدم نمایش تصاویر به خاطر مشکلات شبکهای در مرکز داده است.»
بیشتر بخوانید: افزایش ظرفیت تولید پژو پارس در سال 1403
سه روز قبل از آن هم اختلالات گستردهای در شبکه اینترنت کشور به وجود آمده و شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود به دلیل قطعی فیبر نوری در کشور گرجستان برخی از لینکهای بینالملل ورودی کشور دچار قطعی شده است. پس از بروز این اختلال تمهیداتی در نظر گرفته شده تا بالانس پهنای باند روی سایر مسیرها انجام شود و پیگیریهای فنی لازم جهت رفع مشکل در کشور گرجستان نیز در حال انجام است.
بالاخره از چه کسی مطالبه کنیم؟
به دنبال اختلال به وجود آمده، روابط عمومی همراه اول اعلام کرد که امروز هیچ نوع اختلال و افت سرعتی در شبکه این اپراتور وجود نداشته و این شبکه بدون مشکل در دسترس کاربران است. ساعاتی بعد امیر لاجوردی، قائممقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: «با وجود افزایش سطح حملات منعخدمت توزیعشده (DDoS) در یک هفته اخیر، شبکه ارتباطی کشور پایدار است. اگرچه امروز یکی از اپراتورها دارای افت ترافیک بود که باید اطلاعرسانی و جبران کند.»
شرکت شاتل هم این اختلالات را تایید و اعلام کرد: «به دلیل اختلالات خارج از شبکه، اینترنت دچار افت سرعت شده است.» نتبلاکس نیز اختلال اخیر در اینترنت ایران را تایید کرده و در توییتی نوشت: «شاخصها نشان میدهند از اوایل صبح امروز، اختلال متوسطی در اینترنت ایران بر چندین شبکه تاثیر میگذارد. بررسی این رویداد ادامه دارد.» در تصویر رادار منتشرشده توسط نتبلاکس، اختلال در اپراتورهای شاتل، مبیننت و افرانت دیده میشود. شرکت ارتباطات زیرساخت هم که پیش از این اعلام کرده بود هیچ اختلالی در شبکه زیرساخت کشور وجود ندارد و احتمالا مشکل از یکی از اپراتورها است. بنابراین همچنان مشخص نیست که مسئول این اتفاق کیست؟
عمادالدین پاینده، پژوهشگر آزمایشگاه داده و حکمرانی در خصوص سردرگمی کاربران برای مطالبه کم و کیف اینترنت گفت: «مشخص نیست که اساسا مردم، کاربران و کسب و کارها مطالبه تضمین پایداری کیفیت اینترنت و شبکه را از چه کسی داشته باشند و اینکه باید از چه نهادهایی مطالبه کنند؟ شاید درستتر این باشد که اپراتورها و پروایدرها به واسطه پروانه و مجوز و قدرالسهم و امثالهم بالاخره با دولت و سازمان تنظیم مقررات طرف هستند، مطالبه هم باید از سازمان تنظیم مقررات و شرکت زیرساخت باشد نه اینکه خیلی راحت بخواهند مسئولیت را از خود سلب کنند و به دیگری ارجاع دهند.
به طور مثال نمیشود وقتی فلان چاه زیرساختی یکی از شرکتها یا برق یکی از دیتاسنترها و بیتیاسهای یکی از اپراتورها دچار مشکل میشود فقط اپراتور را مسئول دانست یا مثلا در بحث سرقت کابل، اپراتور مسئول نیست. در اینها باید به واسطه یک نظام تعهد متقابل بتوانند سطح کیفیت پایداری را تنظیم کنند که یکی از مشکلات اصلی ما همین اختلال و ناپایداری است.
خیلی تیتر غیرمنصفانهای بود. اگه بیشتر مشکل ناشی از چیزاییه که تحت کنترل وزیر نیست، چرا اینجوری تیتر میزنین؟ واقعا جا برای انتقاد منصفانه نبود که این چیزا رو دستاویز قرار میدین؟
مشکلات اصلی از قوانینی است که به ضرر کاربران اینترنت ایران است مخصوصا در مورد سرویسهای پرسرعت همراه که براحتی میشود سرعت بالای 100مگابیت به کارها داد و حتی بر بستر سرویس 4.5G سرعت براحتی به 200مگابیت هم میرسد!اما مشکل کجاست ؟
یکی از مهمترین قوانین تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به اوپراتورها دیکته شده این است که حداقل سرعت برای سرویسهای پرسرعت
باید 256kb باشد !!!
خب آقای پروفسور و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سواد فهمیدن این نکته را ندارند که همین قانون حداقل سرعت 256kb برای سرویسهای اینترنت به ضرر کاربرهاییست که از سرویس پرسرعتی مثل 4G و 4.5G و…. استفاده میکنند ؟ اگر حداقل سرعت را بنسبت سرعت واقعی هر سرویس انتخاب کنند دیگر وقتی بنده شکایت ثبت میکنم بخاطر سرعت بسیار کند اینترنت همراه اول که هست دیگر پرسنل پشتیبانی این شرکت نمیتواند به امثال بنده بگوید قانون حداقل سرعت اینترنت 256kb است پس همین که هست نمیخای خطو قطع کنیم!
دقت کنید
سرعت دانلود با سرویس 4G تا 150مگابیت میرسد! و سرعت دانلود سرویس 4.5G تا 300مگابیت است! انوقت قانون حداقل سرعت برای این سرویسهای پرسرعت باید 256kb باشد؟ بجای اینکه حداثل سرعت را مثلا 100مگابیت یا 10مگابایت قرار بدهند اینطور امده اند حق کاربرهای اینترنت ایرانی را ضایع کرده اند! چون به اوپراتورها هم شکایت کنیم خب انها طبق قانون عمل میکنند!
سلام
قوانینی که فرمودید در کجا نوشته شده است .
قوانین 256 کیلو بایت جا است ؟
همه می دانند که ایرانسل و همراه اول و … شریک خارجی دارند .
حتما برای راضی نگه داشتن انها باید ترفندهایی را اجرا کنند .
سهام دولت در این شرکتها چقدر است که همه چیز را از چشم دولت می بینند ؟