نسخه برقی مخصوص رالی رنو 5 معروف معرفی شد!
به گزارش رسانه مدیاتی، A290 که اولین بار بیش از یک سال پیش به صورت مفهومی دیده شد، بر اساس خودروی برقی آینده رنو 5 ساخته شده است و به عنوان اولین عضو از “گاراژ رویایی” جدید این خودروساز فرانسوی شناخته میشود.
با توجه به تمرکز برند آلپاین روی عملکرد A290 نسبت به رنو 5 احیا شده، ارتقاهای اسپرت زیادی دریافت کرده است. قوای محرکه اولین مدل از هفت خودروی برقی برنامهریزی شده آلپاین، یک موتور برقی تکمحوره نصبشده در جلو است که در مدلهای پایه و GT پریمیوم 132 کیلووات و در مدلهای GT پرفورمنس و GTS به میزان 162 کیلووات قدرت تولید میکند.
آلپاین ادعا میکند مدلهای 162 کیلوواتی با فعال بودن کنترل لانچ، طی 6.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسند که چند دهم ثانیه سریعتر از رنو کلیو RS است که در سال 2018 در استرالیا دیگر عرضه نشد.
مدلهای GT و GT پریمیوم در 7.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسند. آلپاین A290 به طور استاندارد با یک باتری 52 کیلووات ساعتی عرضه میشود که برد WLTP تقریباً 380 کیلومتری را ارائه میدهد.
در مدلهای بالاتر نیرو از طریق لاستیکهای میشلن Pilot Sport 5 به زمین منتقل میشود. A290 جدید حدود 300 کیلوگرم سنگینتر از همتای بنزینی خود است و وزن آن به 1497 کیلوگرم میرسد.
آلپاین A290 فراتر از عملکرد در خط مستقیم است و با چندین ارتقای کلیدی مکانیکی و تکنولوژیکی نسبت به رنو 5 همراه شده است. این ارتقاها شامل:
- زیرمجموعه موتور اختصاصی: برای افزایش استحکام و هندلینگ بهتر
- استفاده گسترده از آلومینیوم: جهت کاهش وزن
- سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب با ضربهگیرهای هیدرولیک: برای سواری نرمتر و هندلینگ تیزتر
- میلههای ضد لغزش سفارشی: برای کاهش حرکات اضافی بدنه در پیچها
سیستم ترمز A290 از نوع برقی با چندین حالت ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) است و نیروی توقف توسط کالیپرهای ترمز چهار پیستون Brembo تامین میشود. از نظر تکنولوژی، آلپاین میگوید A290 از هر دو دنیای مسابقات اتومبیلرانی و بازیهای ویدیویی الهام گرفته است.
راننده میتواند بین چهار حالت رانندگی مختلف انتخاب کند: کم مصرف، معمولی، اسپرت و شخصی. در حالت شخصی، راننده میتواند میزان نیروی کمکی فرمان، پاسخگویی پدال گاز، نورپردازی کابین و صدای مصنوعی موتور که از سیستم صوتی پخش میشود را تنظیم کند.
دو صدای مصنوعی برای انتخاب وجود دارد: صدای جایگزین، که به عنوان صدایی سبک و اسپرت برای استفاده روزمره توصیف میشود، و صدای آلپاین الگوی صوتی منحصر به فردی که برای ایجاد حس غوطهوری طراحی شده است.
بیشتر بخوانید : مشخصات فنی خودرو P90، خودرو L90 ایرانی با موتور پژو سیتروئن
آلپاین همچنین با قرار دادن یک دکمه سبقت به سبک “فشار برای عبور” روی فرمان، از برنامه فرمول یک خود الهام گرفته است که برای 10 ثانیه نیروی اضافی را آزاد میکند. این سیستم برای شارژ مجدد بین استفادهها به 30 ثانیه زمان نیاز دارد.
این تنها ویژگی الهامگرفته از مسابقات نیست. A290 برای رانندههای مشتاق، برنامههای “مربیگری” و “چالش” ارائه میدهد تا مهارتهای رانندگی خود را بهبود بخشند (حتی میتواند به شما دریفت زدن را یاد دهد)، و سیستم سرگرمی اطلاعاتی، ثبت اطلاعات عملکرد مانند نیروی G، زمان دور، دما و فشار را در خود جای داده است.
آلپاین A290 نسبت به همتای رنو 5 از نظر ظاهری بهطور جدی متحول شده است. این خودرو نسبت به رنو، پهنتر، کشیدهتر و بلندتر است و دارای سپرهای جدید، گلگیرهای پهنتر، اسپویلر عقب و چراغهای جلوی بازطراحیشده با یک مجموعه اضافی چراغ رانندگی است.
فضای داخلی A290 نیز تحت تأثیر آلپاین قرار گرفته است. فرمان این خودرو کف صاف دارد و با چرم ناپا پوشانده شده است در حالی که صندلیهای اسپرت و پدالهای آلومینیومی نیز به قابلیتهای عملکردی خودرو اشاره میکنند.
در سال 2023 خودروی مفهومی با صندلی مرکزی به سبک مکلارن F1 معرفی شد، اگرچه این ویژگی برای نسخه تولیدی کنار گذاشته شده است. در نسخههای پرچمدار GT Premium و GTS، صندلیها، داشبورد و پنلهای در با چرم ناپا آبی تیره و خاکستری ایوی پوشانده شدهاند.
دو صفحه نمایشگر به سمت راننده متمایل شدهاند یک صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی برای سیستم سرگرمی و یک صفحه نمایشگر 10.25 اینچی برای نشاندهندههای خودرو. صدای داخل کابین توسط یک سیستم صوتی منحصر به فرد با 9 بلندگو و توان خروجی 615 وات از برند دیوالِت (Devialet) تامین میشود.انتظار میرود تحویل A290 در اروپا در اواخر امسال آغاز شود و قیمتی بالاتر از رنو 5 داشته باشد.