رویداد لندتک ایران چه کمکی به ما خواهد کرد؟
به گزارش مدیاتی : مجموعه راه کار در چند سال اخیر با برگزاری رویدادهای موضوعی به بررسی چالشها و فرصتهای بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در کشور پرداخته است. راهکار، در تازهترین اقدام خود سراغ موضوعی رفته که در یک سال اخیر بسیار از آن میشنویم. تعداد کسبوکار لندتک در کشور افزایش چشمگیری داشته و به دلیل سهولت وامهای خرد از طریق لندتکها، متقاضیان استفاده از این ابزارها روزبهروز در حال افزایش است. با این حال، کمتر پیش میآید که فعالان این حوزه را دور یک میز ببینیم تا درباره فعالیتها و فرهنگ استفاده از خدمات وامدهی صحبت کنند. بهنظر میرسد رویداد دو روزه لندتک ایران که کارخانه نوآوری رسانه راهکار آن را در روزهای ۱۷ و ۱۸ مردادماه برگزار میکند، در پاسخ به این نیاز تشکیل شده است
مهم ترین دستاورد این رویداد رونمایی از نقشه اکوسیستم لندتک
رضاقربانی مدیر کارخانه راه کار: در صنعت لندتک، فعالیت به صورت جزیرهای است. به این معنا که هر شرکت به صورت مستقل و بدون هماهنگی با دیگر شرکتها فعالیت میکند. در این وضعیت، هر فرد میتواند از چند لندتک مختلف وام بگیرد، بدون اینکه اعتبار واقعی او به درستی ارزیابی شود. برای بهبود این وضعیت، لندتکها باید سمت همکاری و اشتراکگذاری اطلاعات حرکت کنند.
در ادامه مینا والی، همبنیانگذار کارخانه نوآوری راهکار، گفت: «تقریبا از یک سال پیش برنامهریزی برای برگزاری رویداد لندتک را شروع کردیم تا فعالان این صنعت را گرد هم آوریم. این رویداد فرصتی است تا همه بازیگران بزرگ و کوچک این صنعت را ببینیم و دور هم جمع کنیم.»
چرا باید به لندتک پرداخت؟
جمیلی دبیر رویداد لندتک ایران: فناوریهای مرتبط با خردهفروشی و پرداخت در سالهای اخیر توسعه یافتهاند. با توسعه ابزارها و روشهای تجارت الکترونیک، وامدهی خرد رشد چشمگیری داشته و خرید اعتباری به سادگی انجام میشود و روشهای پرداخت متنوعتر شده است. لندتکها در این چند سال بهقدری مورد توجه قرار گرفتهاند که کسبوکارهای بزرگی مثل دیجیکالا، اسنپ و گروه صنعتی گلرنگ، روی این بخش سرمایهگذاری کرده یا شرکتهای لندتکی را در زیرمجموعه خود تاسیس کردهاند.
جمیلی در ادامه عنوان کرد ما در مجموعه رسانههای راهکار، مدتهاست که این موضوع را در کنار دیگر موضوعات مربوط به زیستبوم نوآوری رصد کردهایم. پیشبینیمان این بود که امسال لندتکها به اوج دوران همهگیری خود میرسند و این اتفاق نیز افتاده است. در حال حاضر، سطح شهر سرشار از تبلیغات لندتکهاست و ما تلاش میکنیم فرهنگ استفاده از این وامهای خرد را جا بیندازیم. ما بهعنوان یک مجموعه رسانهای که ویژگیها و کارکردهای هر فناوریای را مورد بررسی قرار میدهیم، رویداد دو روزه لندتک ایران را با هدف گسترش اکوسیستم لندتک ایران و ترویج آموزشهای سواد مالی، برگزار میکنیم.
ایجاد صنف لندتک دغدغه ما هست
در ادامه رضا قربانی عنوان کرد حوزه لندتک به شدت بزرگ و متنوع است و کسب و کارهای مختلفی از جمله شرکتهای صنعتی بزرگ و استارتاپهای کوچک در این حوزه فعالیت میکنند. ما میخواهیم صنف لندتک شکل بگیرد و حرفش را بزند.
چه کسانی مخاطبان اصلی این رویداد هستن؟
رضا قربانی : در این دو روز سعی داریم بیش از ۲ هزار سرمایهگذار، متخصص حوزه خردهفروشی و وامهای خرد و فعالان زیستبوم فینتک ایران را دورهم جمع کنیم و از حال و آینده لندتک بهعنوان یکی از بخشهای مهم اکوسیستم نوآوری صحبت کنیم.
مخاطبان رویداد دو روزه لندتک ایران، علاقهمندان و فعالان حوزه نوآوری، کسبوکارهای حوزه لندتک، BNPL و اعتبار هستند. همچنین، سرمایهگذاران و هلدینگهایی که پیشران توسعه کشور هستند، پذیرندگان سرویسهای لندتکی و ذینفعان وامهای خرد از مخاطبان این رویداد هستند. در این رویداد، با ۱۵ دانشگاه همکاری میکنیم و برای حضور دانشجویان این دانشگاهها تسهیلاتی ارائه کردهایم.
از دیگر اقداماتی که در راستای آشنایی با فرهنگ استفاده از کسبوکارهای لندتک انجام دادهایم، کارگاههای آموزشی و ارائه پیشرویدادهای متنوعی در این زمینه است. در رویداد دو روزه لندتک ایران، مثل بقیه رویدادهای راهکار، محتوا نقش زیادی را ایفا میکند. در این رویداد یک بخش نمایشگاهی داریم و فرصت خوبی را برای شبکهسازی ایجاد کردهایم. همچنین پیشرویدادهایی را برگزار کردهایم که تعداد آنها تا روز رویداد به بیش از ۱۰ پیشرویداد میرسد.
در ادامه، میثم سلیمانی، مدیر محتوای راهکار، گفت:شرکتهای لندتکی در تلاشند تا یک بلک لیست ایجاد کنند که اگر کسی وام خود را پرداخت نکند، نتواند از سایر شرکتها وام بگیرد. این رویداد میتواند تعامل بین یوزر نهایی، شرکتهای لندتکی و تأمینکنندگان مالی را تقویت کند.
تاثیر رویداد لندتک ایران بر فرهنگ استفاده از خدمات این حوزه
با توسعه لندتکها، دسترسی به وامهای خرد آسان شده و بسیاری از افراد بدون توجه به وضعیت اقتصادیشان اقدام به دریافت این وامها میکنند که این مسئله، بخش تاریک لندتکهاست. عدم تعادل مالی در هزینهکردهای خانوادههای ایرانی، مشکلاتی را در طولانیمدت به وجود میآورد. به همین خاطر رویدادهایی مانند رویداد دو روزهای که رسانه راهکار با همراهی فعالان زیستبوم لندتک برگزار میکند، به ترویج فرهنگ استفاده از لندتکها کمک خواهد کرد. تلاش ما این است که اکوسیستم لندتک ایران را زیر یک سقف جمع کنیم. فعالانی که بسیاری از آنها زیرمجموعهای از برندهایی بزرگ مانند گلرنگ، انتخاب، اسنپ، دیجیکالا یا توسعه تجارت الکترونیک هستند و برخی از آنان، شامل استارتاپها و تیمهای کوچک لندتک میشوند.
لازم به ذکر است این نشست خبری در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و رویداد اصلی در 17 و 18 مرداد در سالن ضرغام برگزار خواهد شد و از علاقمندان این حوزه دعوت می شود در این رویداد ثبت نام به عمل آورند.