سازمان تامین اجتماعی موافقت خود را با بیمه کارکنان دورکار اعلام کرد

رسانه مدیاتی – در حال حاضر حدود ۹ ماه است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد که از این پس بیمه کارکنان دورکار بدون نیاز به بازرسی‌های ماموران بیمه امکان‌پذیر خواهد بود.

دولت ایران از زمانی که ویروس کرونا در کشور شایع شده است تاکید می‌کند که کارمندان باید به صورت دورکاری فعالیت کنند. اکنون نیز ۵۰ درصد کارمندان تهرانی وظایف مربوط به کار خود را از راه دور و در منزل انجام می‌دهند. در این راستا سازمان تامین اجتماعی به تازگی شرایط بیمه کارکنان دورکار را اعلام کرده است. قبل از اینکه این بخش‌نامه به صورت رسمی اعلام شود؛ کارفرمایان مختلف دچار مشکلاتی هنگام بازرسی ماموران بیمه در محل کار می‌شدند؛ زیرا طبق قوانینی که وجود دارد کارفرمایان وظیفه دارند برای کارمندانی که در محل کار حاضر هستند بیمه رد کنند.

در حال حاضر نیز سازمان تامین اجتماعی بخش‌نامه‌ای را صادر کرده است که طبق آن برخی از کارگاه‌ها که تاکنون برای ارسال لیست بیمه کارکنان خود اقدام می‌‌کردند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور مجبور شدند سیاست‌های دورکاری را اجرا کنند و کسب‌وکار خود را تعطیل کنند یا نیمی از افراد را دورکار کنند می‌توانند بدون نیاز به بازرسی، بیمه لازم برای کارکنان خود را رد کنند. این اقدام در صورتی اجرایی می‌شود که کارفرمایان قبل از اقدام این بخش‌نامه حداقل یک ماه برای کارکنان خود بیمه پرداخت کرده باشند.

در این راستا بازرسان بیمه نیز وظیفه دارند تا اگر کارفرما اعلام کرد که نیمی از افراد تیم یا همه آن‌هایی که در کارگاه مشغول فعالیت هستند به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند باید اسم افراد دورکار را به عنوان بیمه‌شده تامین اجتماعی در لیست بیمه‌شدگان قید کنند همچنین لازم است دورکار بودن آن‌ها نیز تاکید شود. شایان ذکر است که حقوق و مزایای افرادی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند نیز مانند افرادی است که به صورت حضوری فعالیت می‌کنند.

گزارش‌های جدید از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که کارفرمایان انواع کارگاه‌هایی که معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا پنج نفر را دارند مشمول این قانون نیستند و بازرسی از محل کار آن‌ها مانند گذشته خواهد بود. اگر کارفرمایان بخواهند در دوره دورکاری افراد را به صورت کار از راه دور استخدام کند، کارفرما وظیفه دارد تا نام آن‌ها در سامانه سازمان تامین اجتماعی اعلام کند تا سازمان با فعالیت آن‌ها به صورت غیرحضوری موافقت کند.

طبق بخشنامه جدید این سازمان مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات نیز وظیفه دارد تا یک هفته پس از ابلاغ این دستور اقدامات لازم را برای طراحی و ساخت سیستم‌ مکانیزه‌ی مورد نیاز و اصلاح سیستم‌های موجود انجام دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید