رسانه مدیاتی – طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است کمپانی آمازون به دلیل نقض مقررات حریم خصوصی اتحادیه اروپا و استفاده از اطلاعات شخصی کاربران بدون موافقت آن ها، ۸۸۶.۶ میلیون دلار معادل ۷۴۶ میلیون یورو جریمه شد.
جریمه سنگین آمازون به وسیله اتحادیه اروپا
طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است آمازون در اظهارنامه ای به رگولاتور آمریکا فاش کرد کمیسیون ملی حفاظت داده لوکزامبورگ ۱۶ ژوییه این جریمه را علیه آمازون صادر کرد. سخنگوی آمازون اعلام کرد این شرکت در خصوص این جریمه تجدیدنظر درخواست خواهد کرد.
مقررات حفاظت داده عمومی اتحادیه اروپا شرکت ها را ملزم می کند پیش از استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، موافقت آن ها را جلب کنند در غیر این صورت با جریمه روبه رو خواهند شد.
تفحص رگولاتورها از شرکتهای بزرگ فناوری به دنبال سلسله رسواییها درباره حریم خصوصی و اطلاعات نادرست و همچنین شکایت برخی از شرکت ها از سوءاستفاده غول های فناوری از قدرت بازارشان، افزایش پیدا کرده است. گوگل، فیس بوک، اپل و مایکروسافت همه در اروپا زیر ذره بین رگولاتوری قرار گرفته اند.
با توجه به گزارشهایی که رویترز منتشر کرده است دیده بان حریم خصوصی فرانسه در دسامبر جریمه ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۸.۸۲ میلیون دلار) را علیه گوگل به دلیل نقض مقررات این کشور در خصوص ردیابگرهای تبلیغات آنلاین صادر کرده بود.
این در حالی است مدتی قبل نیز محبوبترین موتور جست و جوی اینترنت جهان مدت زیادی است که با تفحص مقامات ضد انحصارطلبی و گروههای حامی حقوق مصرف کننده در سراسر جهان بر سر شیوه های کسب و کار خود روبهرو شده است که در بعضی از موارد به وضع جریمه های سنگین منتهی شده است. جدیدترین اعتراض به گوگل مربوط به قیمتها در خدمات گوگل فلایتس و گوگل هتلز است.
کمیسیون اروپا و دیده بانهای مصرف کننده ملی که در راس آنها رگولاتور هلند و ریاست عمومی بازرسی اقتصادی بلژیک قرار داشتند، در بیانیه مشترکی اعلام کردند قیمتهای خدمات مربوط باید شامل هزینه ها یا مالیاتها باشد تا از پیش قابل محاسبه باشد و در عین حال، قیمت های رفرنس که به منظور محاسبه تخفیفهای داده شده به کار میروند باید به صورت واضحی قابل تشخیص باشند.
دیدیه ریندرز، کمیسیونر دادگستری اتحادیه اروپا اعلام کرد: «مصرف کنندگان اتحادیه اروپا نباید در هنگام استفاده از موتورهای جست و جو برای برنامه ریزی تعطیلاتشان گمراه شوند. باید به مصرف کنندگان قدرت دهیم تا بتوانند انتخاب خودشان را بر مبنای اطلاعات شفاف و بی طرفانه انجام دهند.»


