رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد پیام رسان واتساپ متعلق به فیسبوک، در نوامبر سال گذشته یک ویژگی سیستم پرداخت را در هند معرفی کرده بود.
ایجاد قابلیت بازگشت وجه در سیستم پرداخت واتساپ
همان طور که گفته شد گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد پیام رسان واتساپ متعلق به فیسبوک، در نوامبر سال گذشته یک ویژگی سیستم پرداخت را در هند معرفی کرده بود. این سیستم پرداخت که با نام WhatsApp Pay عرضه شده است، یک ویژگی انتقال پول همتا به همتا “P2P” است که به کاربران امکان می دهد پرداخت های درون برنامه ای و انتقال پول را با استفاده از رابط پرداختهای متحد “UPI” انجام دهند.
فرایند ارسال و دریافت پول از طریق واتساپ شبیه تراکنش های آنلاین در سیستم های پرداخت Google Pay ،Paytm و سایر برنامههای تحت UPI است. در حال حاضر، گزارش جدیدی از شرکت واتساپ نشان می دهد که این پیام رسان قصد دارد برای افزایش استفاده از بستر پرداخت دیجیتالی خود ویژگی دیگری برای این سیستم به نام “Cashback” معرفی کند.
این ویژگی فقط به پرداخت های UPI در هند محدود می شود و کاربران می توانند حداکثر تا 10 روپیه برای تراکنش های خود دریافت کنند ولی هنوز مشخص نشده است که بازگشت وجه برای یک تراکنش است یا برای کل تراکنش ها محاسبه می شود. بازگشت وجه برای کاربران 48 ساعت بعد از انتقال اولیه به حساب واریز خواهد شد. البته شرکت واتساپ اعلام کرده است مبلغ بازپرداخت ممکن است تا انتشار رسمی این ویژگی تغییر کند. اجرای قابلیت cashback در نسخه های بعدی خواهد بود و هنوز در نسخه های بتا نیز وجود ندارد.
این در حالی است که مدتی قبل Will Cathcart، مدیرعامل واتساپ نیز در توییتی گفت: «در واتساپ هدایت به کسب و کارهای تجاری محلی را شروع کردهایم و من بسیار هیجان زده هستم این قابلیت به شما کمک میکند تا مشاغل اطراف محله خود مانند؛ کافی شاپ، گل فروشی، فروشگاه پوشاک و موارد دیگر را پیدا کنید و با آنها تماس بگیرید.»
با انجام این کار واتساپ بین دارندگان مشاغل محبوبیت بیشتری بدست خواهد آورد WhatsApp Business API ایجاد شد تا راهی بهتر برای ارتباط با مشتریان ارائه دهد به عنوان مثال، برنامه WhatsApp Business برقراری ارتباط شخصی با مشتریان، به چشم آمدن محصولات و خدمات، پاسخگویی به سوالات و در اختیار قرار دادن تجارب خرید با دیگران را آسانتر کرده است اما گسترش تعاملات بیشتر بین مشاغل و مصرف کنندگان بدون اشکال نیست!
بحث برانگیزترین تغییر، تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی واتساپ بود که به فیس بوک اجازه میداد به اطلاعات مربوط به مکالمات بین شرکتها و مصرف کنندگان دست پیدا کند. ضعیف معرفی کردن سیاست جدید را نباید دست کم بگیریم بسیاری از کاربران این پلتفرم میترسیدند که فیس بوک بخواهد به مکالمات خصوصی آنها دسترسی پیدا کند تا جایی که تنظیم کننده حریم خصوصی آلمان نیز با این سیاست جدید مخالفت کرد که در ماه مه پس از تهدید به محدود کردن عملکرد حساب کسانی که سیاست حفظ حریم خصوصی جدید را قبول نکنند عقب نشینی کردند.
بیشتر بخوانید: «آموزش تبدیل ویدیوهای یوتیوب به فایل MP3»


