رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا، قیمت خودروهای مدل ۳ و مدل Y را در چین و ایالاتمتحده افزایش داد.
نقش جنگ روسیه و اوکراین بر قیمتهای تسلا
تسلا قیمت خودروهای کراس اوور مدل Y و سدان های برد بلند مدل ۳ را هر کدام هزار دلار و برخی خودروهای مدل ۳ و مدل Y ساخت چین را ۱۰ هزار یوان(حدود ۱۵۸۲ دلار) افزایش داد.
بر اساس دادههای ردیابی شده توسط رویترز، این شرکت قیمت مقرونبهصرفهترین نسخههای مدل ۳ و مدل Y را در سال گذشته حدود ۱۲ بار در ایالات متحده افزایش داد.
قیمت خودروی برد بلند مدل Y در ایالاتمتحده از ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است و سدان برد بلند مدل ۳ در همین دوره افزایش ۱۰.۶ درصدی داشته است. این اقدام در بحبوحه افزایش هزینههای مواد خام صورت میگیرد که با حمله روسیه به اوکراین بدتر شده است و میتواند رویای ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و سایر مدیران خودرو برای عرضه خودروهای برقی مقرونبهصرفهتر را به تاخیر بیاندازد.
این در حالی است که تیکتاک، یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی به خصوص در میان جوانان و نوجوانان، اعلام کرد بهدلیل قانون جدید محدودیت اطلاعات در روسیه، امکان ارسال ویدیوی جدید را در این کشور تا اطلاع ثانوی معلق میکند.
شرکت تیکتاک با انتشار بیانیهای اعلام کرد با توجه به محدودیتهای جدید، راهی جز توقف فعالیت در روسیه برای این شبکه اجتماعی نمانده است.
روسیه روز جمعه قانونی را برای مقابله با آنچه «بیاعتبار کردن ارتش» این کشور میداند تصویب کرد. براساس این قانون متخلفان، حتی بهخاطر اطلاق واژه «جنگ» به عملیات نظامی روسیه در اوکراین ممکن است تا ۱۵ سال به زندان محکوم شوند.
در دو روز گذشته شمار گستردهای از رسانههای خارجی و برخی شبکههای رادیو تلویزیونی مستقل داخلی، فعالیت خود در روسیه را متوقف یا کلا تعطیل کردند.
از سوی دیگر چند روز پس از تعلیق نامحدود تمام برنامههای تولید و خرید محتوا در روسیه، نتفلیکس اعلام کرد که در واکنش به عملیات در اوکراین و خروج سرویس پخش خود به طور کامل از روسیه، اقدامات بیشتری را انجام میدهد.
این استریمر در بیانیهای گفت: با توجه به شرایط موجود، ما تصمیم گرفتیم خدمات خود را در روسیه به حالت تعلیق در آوریم. مشخص نیست که آیا اشتراک حدود یک میلیون مشترک نتفلیکس در کشور به حالت تعلیق در میآید یا به طور کامل حذف میشود.
در اوایل این هفته، نتفلیکس شروع به افزایش سهام در روسیه کرد و اعلام کرد که از قوانینی که آنها را ملزم به پخش 20 کانال پخش رایگان دولتی در سرویس خود میکند، تبعیت نخواهد کرد. به این با شرکتهای فناوری مانند یوتیوب، متا و توییتر که درآمد تبلیغات را برای کانالهای روسی مانند آر تی و اسپوتنیک مسدود کردهاند، همراه شد.
در همین حال، تمام استودیوهای بزرگ هالیوود هفته گذشته اعلام کردند که فیلمهای آیندهشان را در سینماهای روسیه اکران نمیکنند، از جمله «بتمن» برادران وارنر، «قرمز شدن» از دیزنی/پیکسار و «موربیوس» از سونی.
بیشتر بخوانید: «ریپل چیست و چرا با بقیه ارزهای دیجیتال متفاوت است؟»