آیا فیس‌بوک نام «متا» را از شرکتی با همین نام سرقت کرده است؟

meta vs meta 7cdc.1248

تصور کنید از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید نام کسب و کاری که بیش از 10 سال است آن را راه‌اندازی کرده‌اید توسط یکی از قدرتمندترین شرکت‌های دنیا مورد سو استفاده قرار گرفته است.

این اتفاقی بود که سال گذشته بعد از تغییر نام فیس‌بوک به «متا» برای «جاستین بولونینو» افتاد. وی کسب و کاری کوچک با نام «متا» دارد که البته نام کامل آن METAx LLC است.

بولونینو در مصاحبه‌ای ویدئویی اختصاصی با CNBC احساس خود از شنیدن خبر تغییر نام فیس‌بوک به متا را این طور توصیف می‌کند: «همه چیز سوررئال بود، دقیقا مثل تماشای یک فیلم. این سناریویی نبود که ما منتظرش باشیم. چنین موقعیتی را حتی برای بدترین دشمنانم هم آرزو نمی‌کنم. عمل فیس‌بوک صرفا دزدیدن برند متا از ما نیست، بلکه با این کار تمام کسب و کار ما از بین رفته است.»

در حال حاضر بولونینو شرکت اصلی فیس‌بوک یعنی Meta Platforms را به دو اتهام سرقت برند و همچنین رقابت غیرمنصفانه تحت پیگرد قانونی قرار داده است.

بولونینو کسب و کار کوچک خود را 12 سال پیش با هدف خلق تجربه‌های زنده چندحسی با به کارگیری واقعیت مجازی و افزوده (AR) راه‌اندازی کرده بود. اما بعد از اعلام تغییر نام فیس‌بوک در سال گذشته همه فعالیت‌های این شرکت متوقف شده است.

«خدماتی که ما و فیس‌بوک ارائه می‌دهیم کاملا یکسان است … ضمنا هدف مشابهی هم دنبال می‌کنیم یعنی غوطه‌وری اجتماعی در فضاهای مجازی.»

وکیل بولونینو می‌گوید مراتب اعتراض خود نسبت به سو استفاده از نام شرکت و زیر پا گذاشتن حقوق معنوی شرکت را فورا به شرکت Meta Platforms اطلاع رسانی کرده است.

« فیس‌بوک اغفال معکوس انجام داده است. در این روش حقوق شرکت کوچکی که مدتی در یک حوزه مشغول به فعالیت بوده است توسط یک شرکت بسیار بزرگ و مطرح مورد تعرض قرار می‌گیرد. در حقیقت شرکت بزرگ‌تر با قلدری تمام و بدون کمترین توجه به حقوق شرکتی کوچک‌تر برند آن را به سود خود تصاحب می‌کند.»

تا کنون هشت ماه از مذاکرات بین این دو شرکت گذشته است و علی‌رغم رد و بدل شدن هزاران صفحه از اطلاعات برای حل مساله، ظاهرا فیس‌بوک تمایلی به قبول این مساله ندارد.

وکیل بونولینو می‌گوید زمانی که موکلم قصد بازاریابی و ارائه‌ی خدماتش را داشته باشد، مشتریان این تصور اشتباه را دارند که در حال دریافت سرویس از شرکت فیس‌بوک هستند. از این رو چاره‌ای جز شکایت و پیگیری قانون نداریم و تا به اینجا هم شرکت موکلم ضربه‌ای غیرقابل جبران خورده و ضرر هنگفتی کرده است.

رسانه‌ی CNBC بعد از پیگیری و تماس با فیس‌بوک به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مساله، هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

بولونینو می‌گوید طولانی شدن پروسه پیگرد قانونی این مساله برایش اهمیتی ندارد و همچنان به مبارزه خود ادامه خواهد داد. وی معتقد است باید ضرر سنگینی که شرکتش با 12 سال سابقه درخشان متحمل شده، جبران شود. شرکتی ارزشمند که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های روی زمین ریسک سرقت نام برند آن را به جان خریده است.

در پرونده قانونی این شکایت هنوز برآوردی از ضرر و زیان مالی شرکت METAx LLC نشده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید