اینستاگرام به خاطر شکایتهای کاربران و راه انداری کمپین اعتراضی آنها علیه ویژگیهایی جدیدی که محیط این رسانه اجتماعی را بیش از پیش شبیه تیکتاک میکرد، از مواضع خود عقبنشینی کرد.
سلبریتیهای معروفی مثل «خواهران کارداشیان» و «کایلی جنر» برخی از معترضان معروف این کمپین بودند که با انتشار پیامهای مخالف خود در رسانههای اجتماعی، شعار «اجازه دهید اینستاگرام، اینستاگرام باشد» را سر دادند و از شباهت روزافزون محبوبترین رسانه اجتماعی دنیا به تیکتاک انتقاد کرند.
این شعار برگرفته از کمپین اعتراضی است که در وبسایت change.org راه انداخته شده و تا کنون بیش از 229 هزار نفر آن را امضا کردهاند.
در بخشی از این کمپین اعتراضی این طور آمده است: «بیاید یک بار دیگر به ریشههای خودمان با اینستاگرام برگردیم و هدف اصلی اینستاگرام که به اشتراکگذاری تصاویر بود را از یاد نبریم.»
رئیس اینستاگرام «آدام موسری» اوایل هفته جاری با انتشار ویدئوی در توئیتر به این اعتراضات پاسخ داد و گفت تغییرات مذکور صرفا به صورت آزمایشی برای عدهی محدودی از کاربران فعال شده بودند.
بخشی از این تغییرات جدید شامل پخش ویدئوهای کوتاه به صورت تمام صفحه (دقیقا شبیه عملکرد تیکتاک) و پیشنهاد پست از کاربران غریبه بود.
در این رابطه موسری اضافه کرد: «خوشحالم که ریسک کردیم. اما قطعا نیازمند گام برداشتن به عقب و تصمیمگیری مجدد هستیم. اگر گاهی اوقات شکست نخوریم و سقوط نکنیم، پس احتمالا به اندازه کافی بزرگ فکر نمیکنیم یا جسارت لازم را به خرج نمیدهیم.»
موسری میگوید حتی اگر هیچ گونه تغییری اعمال نکنیم، حرکت به سمت استفاده بیشتر از ویدئو اتفاق خواهد افتاد چرا که این روزها تعداد بسیار بیشتری از کاربران وقت خود را صرف تماشای ویدئوها میکنند. «این تغییر اجتناب ناپذیر است.»
مارک زاکربرگ از موضع موسری حمایت و علاقه روزافزون کاربران به مشاهده آنلاین ویدئوها را تائید کرد.
متا و گوگل شاهد رقابت بسیار سختی از سوی تیکتاک برای جذب هر چه بیشتر «توجه کاربران» بوده و به دنبال ارائهی راههای سادهتری برای به اشتراکگذاری ویدئوهای کوتاه هستند.