صبا ویژن: جدیدترین متدهای بازاریابی آنلاین ؛ 7 ترفند طلایی در سال 2023

در دورانی هستیم که با شنیدن نام فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت ماهواره‌ای و… هم‌زمان شوق و بیم وسیعی وجودمان را فرا می‌گیرد؛ چون هرچقدر که این فناوری‌ها ناشناخته‌تر باشند، درک آن‌ها نیز برای ما سخت‌تر خواهد بود. اما نکتۀ مهم در این بین این است که خواه‌ناخواه باید از این فناوری‌ها استفاده کنیم و همه‌گیرشدن آن‌ها عملاً اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود باید با آن‌ها سازگار شویم.

در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ اما حضور این فناوری‌های به‌روز بیشتر از خیلی از حوزه‌های دیگر خودش را نشان می‌دهد. در این مطلب سراغ بررسی 4 ترند اصلی بازاریابی آنلاین می‌رویم.

هوش مصنوعی و بازاریابی آنلاین

  • اسپیکرهای هوشمند: این اسپیکر‌ها در سالیان اخیر رواج بسیاری پیدا کرده‌اند. طبق آمار، در سال 2018 بیش از 56میلیون اسپیکر هوشمند در جهان فروخته شد که در انتهای سال 2019 به 207.9میلیون دستگاه رسید که نشان از گسترش استفاده از آن دارد. یکی از راه‌های بازاریابی به‌وسیلۀ این ابزارها این است که یک اپلیکیشن مانند الکسا اسکیل یا گوگل هوم بسازید تا بدین شکل بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
  • گسترش جست‌وجوی صوتی: نکتۀ بعدی بسیار مهم پیرامون هوش مصنوعی، گسترش جست‌وجوی صوتی است؛ بدین معنا که شما باید در تلاش‌های سئوی خود به جست‌وجوی صوتی توجه ویژه‌ای داشته باشید. این نوع جست‌وجو باعث شده است که بسیاری از متخصصان حوزۀ سئو، در راه و روش خود برای هدف‌قراردادن کلمات کلیدی تجدیدنظری جدی داشته باشند!
  • چت‌بات‌ها: ChatGPT و سایر چت‌بات‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و استفاده‌های متفاوتی در دیجیتال مارکتینگ دارند؛ از بات‌هایی که به‌طور خودکار پاسخ مشتری را می‌دهند گرفته تا مثلاً شرکت اوبر که به کاربرانش اجازه می‌دهد از طریق پیام‌رسان فیس‌بوک اقدام به درخواست خودرو کنند!
  • واقعیت افزوده (AR): یکی از ترندهای بسیار فراگیر در بازاریابی آنلاین، واقعیت افزوده است. برای مثال، برند ایکیا در اپلیکیشن خود به مشتریان اجازه می‌دهد که دقیقاً ببینند فلان وسیلۀ دکوراتیو در خانه‌شان چه ظاهری دارد، تا تصمیم بگیرند که آیا آن وسیله را بخرند یا خیر.

بازاریابی هدفمند

  • شخصی‌سازی تلاش‌های بازاریابی: برای اینکه کمپین بازاریابی شما موفقیت‌آمیز باشد، جدا از اینکه باید با یک آژانس تبلیغاتی معتبر مانند آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن که به شما اجازۀ پیاده‌سازی تبلیغات متنوعی مانند بنری، همسان، ویدیویی و… را می‌دهد، همکاری کنید، باید مخاطب خود را نیز به‌خوبی بشناسید؛ چون این شناخت در هر نوع از تبلیغات به کمک شما خواهد آمد. هر تعامل شما با مخاطب، باعث می‌شود داده‌های زیادی به دست بیاورید و اینجاست که ترند بعدی بازاریابی آنلاین، روی آن تمرکز کرده است: بازاریابی داده‌محور. شما باید با استفاده از این ‌داده‌ها کمپین خود را به‌سمتی پیش ببرید که بهینه و بهینه‌تر و از همه مهم‌تر، شخصی‌سازی‌شده‌تر شود.
  • ارتباط در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان شخصی: کسب‌وکارها باید بخشی از تمرکز خود را روی ارتباط با مشتری در بستر پیام‌رسان‌های شخصی محبوب مانند واتساپ، تلگرام و… بگذارند. ارتباط با مشتریان در این سطح و به این نزدیکی باعث اعتماد بیشتر آن‌ها به شما خواهد شد و شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را سریع‌تر و راحت‌تر به آن‌ها معرفی کنید و پشتیبانی بهتری نیز داشته باشید.

بازاریابی تعاملی

  • بازاریابی محتوایی تعاملی: برای تعامل بهتر با مخاطب، هر روز متخصصان بازاریابی بیشتری سراغ بازاریابی محتوایی تعاملی می‌روند. براساس داده‌های موجود، محتوای تعاملی نسبت به محتواهای ایستای سنتی تا 23% بیشتر روی مخاطب اثر دارد و این دقیقاً ترند اصلی دیجیتال مارکتینگ است. مثلاً محتوای شما می‌تواند یک نظرسنجی یا حل یک معما باشد یا اینکه صرفاً یک درخواست سادۀ مبنی بر دنبال‌کردن شما در فلان شبکۀ اجتماعی باشد.
  • تمرکز روی محتوای بصری: اگر نگوییم تأثیرگذارترین، یکی از تأثیرگذارترین انواع محتوا، محتواهای بصری خصوصاً محتوای ویدئویی است. طبق آمار، در سال 2023، 92% از بازاریابان ویدئویی گفته‌اند که ویدئو اثر مثبتی روی بازگشت سرمایه‌شان داشته و 87% از آن‌ها هم گفته‌اند که ویدئو تأثیر مستقیمی روی فروششان داشته است! این یعنی تأثیرگذاری دوچندان محتوای بصری!

دیگر ترندها

از دیگر ترندهایی که کم‌وبیش بین افراد رواج پیدا کرده است می‌توان به متاورس اشاره کرد که به دنیایی مجازی اشاره می‌کند که شرکت متا صاحب آن است. متاورس واقعیتی مجازی یا واقعیتی افزوده است که محیطی تعاملی را برای افراد ایجاد کرده است. حضور شما در این مکان مجازی که جایی شبیه به بازی‌های کامپیوتری است، می‌تواند در آینده تأثیر بسزایی در روند بازاریابی آنلاین شما داشته باشد.

ترند بعدی دارایی دیجیتال مانند NFTها، توکن‌ها و ارزهای دیجیتال است که اگرچه همچنان برای بسیاری از افراد، دنیای ناشناخته‌ای محسوب می‌شود، اما همین حالا هم افراد بسیاری در این بازار حضور دارند. ارائۀ کالا یا خدماتتان با دریافت ارز دیجیتال می‌تواند یکی از راه‌های بهره‌بردن از این ترند باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید