تفاوت انواع هوش مصنوعی چیست؟

تفاوت انواع هوش مصنوعی چیست؟

به گزارش رسانه مدیاتی، در دنیایی که هوش مصنوعی جای خوبی برای خود باز کرده و پایش به بسیاری از عرصه‌ها رسیده است، بهتر است که با تعاریف پایه آن آشنا شوید چون چه بخواهید چه نخواهید، به زودی بسیاری از ابعاد زندگی شما با آن دم‌خور خواهد بود. سه دسته از هوش مصنوعی وجود دارد، اما آن‌ها چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟

 

انواع هوش مصنوعی

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی‌ها را می‌توان به عنوان هوش مصنوعی عمومی، خصوصی یا شخصی طبقه‌بندی کرد. آموزش و طراحی یک سیستم هوش مصنوعی بر اساس این دسته‌بندی‌ها می‌تواند به حل مسائل مربوط به محدودیت‌های نظارتی، حریم خصوصی داده‌ها و امنیت کمک کند.

این دسته‌بندی همچنین به افراد کمک می‌کند هدف هوش مصنوعی را درک کنند، چه کسی از آن بهره می‌برد، چگونه با داده‌های شما برخورد می‌کند و چه محدودیت‌هایی ممکن است برای حفظ منافع عمومی، شخصی و سازمانی اعمال شود.

برای درک تفاوت بین هوش مصنوعی عمومی، خصوصی و شخصی، بیایید آن‌ها را بر اساس هدف، عملکرد، مدیریت داده‌ها و حریم خصوصی مقایسه کنیم.

 

هوش مصنوعی عمومی چیست؟

هوش مصنوعی عمومی به هوش مصنوعی‌هایی اطلاق می‌شود که بر روی داده‌های کاربر و پلتفرم‌های منبع باز مختلف مانند Wikimedia و ResNet آموزش دیده‌اند. این نوع هوش مصنوعی برخی از محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین اشکال هوش مصنوعی هستند که مردم روزانه برای پروژه‌های کاری، مدرسه و شخصی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی عمومی چیست؟

هدف

هوش مصنوعی عمومی یک سرویس، برنامه یا الگوریتم هوش مصنوعی است که به طور آشکار برای هر کسی در اینترنت قابل دسترسی است. هوش مصنوعی عمومی معمولاً برنامه‌های کاربردی همه منظوره‌ای هستند که به جمعیت جهانی خدمت می‌کنند و راه‌حل‌های هوش مصنوعی مؤثری را برای مشکلات و وظایفی ارائه می‌دهند که معمولاً برای انجام آن‌ها به ساعت‌های زیادی نیاز دارند. برخی از محبوب‌ترین هوش مصنوعی عمومی که ممکن است با آن‌ها آشنا باشید عبارتند از موتورهای جستجو، الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی، مترجمان زبان و موتورهای مدرن تبدیل متن به گفتار.

 

دسترسی

همانطور که قبلاً گفته شد، هوش مصنوعی عمومی به طور آشکار برای هر کسی در اینترنت قابل دسترسی است. بیشتر هوش مصنوعی‌های عمومی در حال حاضر در موتورهای جستجو، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های افزودنی ادغام شده‌اند که برای استفاده از آن‌ها نیازی به ثبت‌نام یا پرداخت خاصی نیست. بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی عمومی، مانند Llama، ResNet و BERT نیز به‌ طور رایگان در دسترس هر کسی هستند تا از آن استفاده کنند و مدل‌های خود را تنظیم کنند.

 

کارایی

سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی برای رسیدگی به تعداد زیادی کاربر به طور همزمان ساخته شده‌اند. با توجه به تعداد کاربران (گاهی در محدوده میلیون‌ها)، هوش مصنوعی‌های عمومی به اندازه کافی خوب عمل می‌کنند تا از حداکثر تعداد ممکن کاربران پشتیبانی کنند. مقررات خاصی نیز برای حفظ منافع ایالت و مردم آن بر هوش مصنوعی عمومی وضع شده است. مقررات معمولی شامل محروم کردن کاربران از انواع خاصی از اطلاعات و محدود کردن هوش مصنوعی در اقدامات و قابلیت‌های آن است.

 

مدیریت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی عمومی نحوه مدیریت داده‌ها و حریم خصوصی آن‌ها است. این سیستم‌ها مقادیر زیادی از داده‌های کاربر را برای بهبود و عملکرد الگوریتم‌ها و خدمات هوش مصنوعی خود جمع‌آوری می‌کنند. با این حال، این می‌تواند کاملاً نگران‌کننده باشد، زیرا ممکن است داده‌ها توسط سازمان‌هایی که این سرویس را مالک و اجرا می‌کنند، مورد سوء استفاده قرار گیرند. قوانین و مقررات در حفاظت از داده‌های کاربر و حریم خصوصی به دلیل ماهیت نحوه عملکرد هوش مصنوعی عمومی محدود است.

 

هوش مصنوعی خصوصی چیست؟

دلیل نیاز کسب‌وکارها به هوش مصنوعی خصوصی این است که هوش مصنوعی عمومی مانند ChatGPT مسائل حریم خصوصی و امنیتی را برای سازمان‌ها معرفی می‌کند. هوش مصنوعی خصوصی به مدل‌های هوش مصنوعی اطلاق می‌شود که برای پاسخگویی به نیازهای یک سازمان بدون به خطر انداختن امنیت اسرار تجاری و سایر ویژگی‌های فکری، آموزش دیده و تنظیم شده‌اند. بسیاری از هوش مصنوعی‌های خصوصی از طریق LLMهای در دسترس عموم با استفاده از داده‌های خصوصی تنظیم شده‌اند تا مدل هوش مصنوعی را با نیازهای خاص سازمان تطبیق دهند.

هوش مصنوعی خصوصی

هدف

هدف از هوش مصنوعی خصوصی داشتن یک سیستم هوش مصنوعی به طور خاص برای یک سازمان است. برای حل مشکلات داخلی کسب و کار و افزایش کارایی و بهره‌وری کلی در شرکت استفاده می‌شود. هوش مصنوعی خصوصی اغلب در انواع سیستم‌های داخلی مانند مدیریت روابط با مشتری (CRM)، بهینه‌سازی زنجیره تامین و تشخیص تقلب استفاده می‌شود.

 

دسترسی

برخلاف هوش مصنوعی عمومی، هوش مصنوعی خصوصی آشکارا در دسترس عموم نیست. به طور کلی، دسترسی به یک هوش مصنوعی خصوصی فقط به پرسنل مجاز محدود می‌شود تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها و فرآیندهای حساس محافظت می‌شوند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه کسب و کارها از هوش مصنوعی خصوصی برای بهره‌وری داخلی استفاده می‌کنند، اما از یک هوش مصنوعی شخصی جداگانه نیز برای دسترسی مشتریان به خدمات خود استفاده می‌کنند.

 

کارایی

هوش مصنوعی خصوصی برای نیازهای خاص یک سازمان آموزش دیده و ساده می‌شود. این به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا LLM‌های از پیش آموزش‌دیده یا مدل آن‌ها را برای دستیابی به عملکرد بهینه برای یک کار مشخص تنظیم کنند. این به نوبه خود، قدرت محاسباتی لازم برای اجرای هوش مصنوعی با عملکرد خوب و در عین حال صرفه جویی در هزینه ها را کاهش می‌دهد. از آنجایی که برای عموم قابل دسترسی نیست، هوش مصنوعی خصوصی مقررات کمتری دارد و می‌تواند از مدل‌ها یا الگوریتم‌های غیرمحدود هوش مصنوعی برای تقویت قابلیت هوش مصنوعی خود استفاده کند.

 

مدیریت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی

مدیریت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی بزرگ‌ترین دلیل نیاز شرکت‌ها به هوش مصنوعی خصوصی است. با یک هوش مصنوعی خصوصی، سازمان‌ها می‌توانند داده‌های خود را کنترل و ایمن کنند و خطر نقض داده‌ها و دسترسی غیرمجاز را به حداقل برسانند. داده‌هایی که برای تنظیم دقیق یک هوش مصنوعی خصوصی استفاده می‌شوند توسط تیمی از مهندسان استخدام شده، دانشمندان داده و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای طراحی و آموزش مدل تنظیم می‌شوند، که تضمین می‌کند که داده‌های در دسترس عموم، هوش مصنوعی آن‌ها را سوگیری می‌کند.

 

هوش مصنوعی شخصی چیست؟

هوش مصنوعی شخصی به یک الگوریتم هوش مصنوعی اشاره دارد که برای کمک به افراد در زندگی روزمره ساخته شده است. معمولاً می‌توان از طریق دستگاه‌های شخصی مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، بلندگوهای هوشمند و پوشیدنی‌ها به آن‌ها دسترسی داشت. برخی از نمونه‌های هوش مصنوعی شخصی شامل دستیارهای مجازی مانند الکسا، بیکسبی، دستیار گوگل و سیری است.

هوش مصنوعی شخصی

هدف

هوش مصنوعی شخصی برای افزایش تجربه کاربر در هنگام تعامل با فناوری برای استفاده از یک سرویس خاص طراحی شده است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی شخصی با تطبیق با اولویت‌های کاربر، تجربه‌ای متناسب را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و استفاده از یک سرویس خاص را برای مشتریان آسان‌تر می‌کنند.

 

کارایی

اگرچه به اندازه هوش مصنوعی عمومی مقیاس‌پذیر نیست، هوش مصنوعی شخصی‌شده در درک و پاسخگویی به درخواست‌های کاربر برتر است. هوش مصنوعی شخصی‌شده نیز ممکن است به طور تدریجی کندتر از هوش مصنوعی عمومی باشد زیرا باید قبل از ارائه هر نتیجه‌ای، ارتباط داده‌ها را با کاربر در نظر بگیرد. گفتنی است، هوش مصنوعی شخصی نسبت به هوش مصنوعی خصوصی توانایی بیشتری دارد زیرا خروجی‌های بهتر و مرتبط‌تری را برای کاربر فراهم می‌کند. البته، عملکرد به این بستگی دارد که کدام سرویس هوش مصنوعی شخصی را ترجیح می‌دهید و شرکت سازنده هوش مصنوعی چگونه آن را اجرا می‌کند.

 

مدیریت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی و مدیریت داده‌ها یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی شخصی است. با توجه به نحوه استفاده از هوش مصنوعی شخصی در یک سرویس، قوانین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا پس از موافقت کاربران با شرایط خدمات، داده‌های شخصی کاربران را جمع‌آوری کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها مسئول حفاظت از حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربر باشند. با این حال، به دلیل حساسیت داده‌ها، هرگونه نقض داده می‌تواند به طور بالقوه به حریم خصوصی و امنیت کاربران آسیب برساند.

 

اهمیت طبقه‌بندی هوش مصنوعی

درک تفاوت بین هوش مصنوعی عمومی، هوش مصنوعی خصوصی و هوش مصنوعی شخصی مهم است زیرا این دسته‌ها نشاندهنده نحوه استفاده ما از هوش مصنوعی در زندگی روزمره است. همچنین به ما کمک می‌کند تا قوانین و مقررات خاصی را برای تضمین حریم خصوصی و امنیت افراد و سازمان‌ها ایجاد کنیم. بدون این تمایزها، تحمیل چنین مقرراتی دشوارتر خواهد بود، که ممکن است منجر به سوء استفاده شرکت‌ها از داده‌های کاربران، افشای اسرار تجاری تجاری یا حتی مرگ دموکراسی‌سازی هوش مصنوعی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید