خرید سهام شب توسط گلرنگ ونچرز

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز، استارت ورود به حوزه گردشگری را فراهم کرد.

به گزارش رسانه مدیاتی، اکنون “شب” عامل سرمایه‌گذاری گلرنگ ونچرز شده است. شب، استارت‌آپی است که در حوزه گردشگردی و رزرو اقاماتگاه فعالیت می‌کند و گلرنگ ونچرز روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. در ادامه این مطلب رسانه مدیاتی، بیشتر درباره این نشست بخوانید.

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

نشست خبری گلرنگ ونچرز برای سرمایه‌گذاری روی “شب”

در ابتدا سولماز صادق نیا مدیر عامل گلرنگ ونچرز سخنرانی کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: “گلرنگ ونچرز در مرداد ۱۴۰۱ تاسیس شده است و به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر گروه صنعتی گلرنگ چند ماموریت مهم را دنبال می‌کند.” وی همچنین در ادامه درباره ماموریت این شرکت افزود: “ماموریت ما توسعه اکوسیستم نوآوری در درون اکوسیستم، توسعه فضای سرمایه‌گذاری و توسعه اکوسیستم بیرونی مربوط به فعالیت‌هایمان است‌. علاوه بر اینکه به دنبال تیم‌هایی هستیم که به تقویت اکوسیستم داخلی بر مبنای هدفمان کمک کنند‌. گرچه بعضی از استارت‌آپ‌های ما قبل از گلرنگ ونچرز متولد شده‌اند، اما به دلیل سال‌ها حضور در بازار، به شرایط سرمایه‌گذاری در بازار مسلط هستیم.”

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

در ادامه نشست، شاهد سخنرانی محمدرضا معصومی، مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ ونچرز، درباره جزئیات این سرمایه‌گذاری بودیم: “مبلغ non cash (غیرنقدی) سرمایه‌گذاری گلرنگ ونچرز روی استارت‌آپ شب معادل سه میلیون دلار در بازه یک سال و نیمه و معادل با بیست درصد سهام این شرکت است.” او همچنین درباره اسمارت مانی یا همان سرمایه‌گذاری هوشمند نیز توضیحاتی داد: “بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در گلرنگ ونچرز اسمارت مانی است، ۴۵ هزار نیروی کار در گروه صنعتی گلرنگ مشغول به فعالیت هستند به اضافه خانواده‌های آنها یعنی چیزی حدود ۱۵۰ هزار نفر که خود نشان از مارکت قابل توجه و قابل توسعه شب دارد.”

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

معصومی درباره انتخاب شب برای سرمایه‌گذاری توضیحاتی ارائه داد: “ما متوجه بازار توسعه‌پذیر گردشگری در داخل کشور و به خصوص بحث اقامتگاه‌ها بودیم و از آنجا که تنوع حوزه فعالیت‌های گروه صنعتی گلرنگ بالاست، ورود ما به این حوزه کاملا منطقی برآورد شد.”

طبق گفته‌های ایشان، استراتژی سرمایه‌گذاری در گلرنگ ونچرز توسعه کسب‌وکار است و از آنجا که بازار اقامت‌گاه‌ها هم به شکل آفلاین و هم آنلاین در حال توسعه و پیشرفت است آنها با توجه به سهم بازار اقامتگا‌ه‌ها از بازار گردشگری، شب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. او درباره این موضوع گفت: “یکی از دلایل مهم و شاید اولویت ما در کنار بازار خوب اقامتگاه‌ها، بحث تیم بنیان‌گذاران و نیروهای انسانی شب بود که ما را به این سرمایه‌گذاری ترغیب کرد.”

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

همچنین، میرطاها رضوی، مدیرعامل استارت‌آپ شب، درباره سرمایه‌گذاری مذکور گفت: “ما از سال ۹۵ فعالیتمان را در بازار مهجور گردشگری در بحث اقامتگاه شروع کردیم و از سال ۹۸ هم کم و بیش با گروه صنعتی گلرنگ آشنا بودیم، مثلا تارا یکی از درگاه‌های پرداخت ما در شب است اما حقیقتا هرگز آنها را به چشم سرمایه‌گذار نگاه نکرده بودیم، ما هم پیشنهادهای مختلفی از جانب سرمایه‌گذاران داشتیم اما در نهایت با گلرنگ ونچرز به تفاهم رسیدیم.

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

او همچنین توضیحاتی درباره تغییرات شب، پس از سرمایه‌گذاری ارائه داد: “درصدد هستیم که این سرمایه که بخشی از آن نقدی و بخشی غیرنقدی است را در جهت توسعه پلتفرم و رفع چالش‌های آن هزینه کنیم ولی برنامه‌ای روی توسعه به بخش بلیت و پرواز نداریم و همچنان روی رزرو اقامتگاه‌ها متمرکزیم. به نظرم هم‌اکنون تقریبا ده تا ۱۵ درصد بازار رزرو اقامتگاه آنلاین شده است و مابقی همچنان دست بازار سنتی است و اگر بخواهیم از تغییراتی شگرف مثل تاکسی‌های آنلاین و تغییر زمین بازی حرف بزنیم به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز داریم. اتفاقی که هنوز در حوزه گردشگری رخ نداده است.”

خرید ۲۰درصد از سهام «شب» توسط گلرنگ ونچرز

در آخر نیز اضافه کرد: “شاید انحصار در اوایل برای برخی تامین‌کنندگان جالب توجه و سودآور باشد اما در نهایت به ضرر میزبان و تامین‌کنندگان است و اصلا منطقی نیست. شاید گارانتی هتل‌ها و پرواز گاهی انجام می‌شد اما حالا و با توسعه بازار انحصار به نفع هیچ‌کس نیست.”

لازم به ذکر است، شب به بازارهای بین‌المللی هم ورود خواهد کرد و امکان رزرو اقامت در سایر کشورها را برای کاربران خود فراهم می‌سازد.

آیا این مطلب را دوست داشتید؟

دیدگاهتان را بنویسید