فروش بیش از 3 میلیون خودروی برقی توسط BYD
به گزارش رسانه مدیاتی، فروش BYD، خودروساز مسلط این کشور، در سال گذشته به بیش از 3 میلیون خودرو رسید که شامل 1.6 میلیون خودروی تماما باتریدار بود. این نشانه رشد سریع چین در خودروهای برقی است. غول شرکتی چینی BYD روز دوشنبه اعلام کرد که سه میلیون خودروی باتریدار در سال 2023 فروخته است که بیشترین فروش را در تاریخ خود داشته است و یک سال پرتلاطم را برای صنعت خودروهای الکتریکی چین رقم زده است. حتی با افزایش فروش، رقابت شدید و جنگ قیمتی مداوم، خسارت مالی زیادی را بر بسیاری از خودروسازان وارد کرد.
اما BYD در سال گذشته 1.6 میلیون خودروی تمام الکتریکی و 1.4 میلیون خودروی هیبریدی دیگر را فروخت که هم با باتری و هم از بنزین تغذیه میکنند. مجموع این افزایش 62 درصدی نسبت به سال 2022 است. BYD نیز در حال کسب درآمد است و سود خود را سه برابر کرده و به 1.5 میلیارد دلار در نیمه اول سال گذشته رسانده است. در این مطلب فروش و جایگاه این خودروهای برقی، در سطح جهان را بیشتر بررسی خواهیم کرد.
فروش خودروهای تمام الکتریکی BYD
طبق گفته انجمن خودروسازان چین، انتظار میرود خودروسازان چینی در سال گذشته حدود 9.4 میلیون خودروی الکتریکی و هیبریدی فروخته باشند که نسبت به سال 2022، 6.9 میلیون دستگاه افزایش یافته است. این گروه گفت که انتظار دارد فروش در سال 2024 دوباره افزایش یابد و به 11.5 میلیون برسد.
چین که در حال حاضر بزرگترین بازار خودرو در جهان است، اکنون سریعترین رشد را نیز دارد و در انتقال خودروهای الکتریکی که صنعت جهانی را متحول میکند، پیشی گرفته است. چین بر زنجیره تامین خودروهای باتریدار حکمرانی میکند؛ از استخراج و فرآوری کبالت و سایر مواد معدنی مورد استفاده در باتریها گرفته تا استقرار رباتها در کارخانههای تولید خودرو و کامیون. شرکتهای خودروهای برقی چین و تامینکنندگان آنها حدود 1.5 میلیون نفر را استخدام میکنند.
ظهور وسایل نقلیه الکتریکی
شبکه شارژ: بیش از دو سال پیش، قانونگذاران ایالات متحده، میلیاردها دلار را برای ساخت شبکه ملی شارژ خودروهای الکتریکی تصویب کردند. اما یک سیستم قوی هنوز سالها باقی مانده است.
سوء رفتار شرکتی: تروور میلتون، که شرکت کامیونهای برقی نیکولا را تأسیس کرد، در یک پرونده کلاهبرداری به چهار سال زندان محکوم شد که قتلعام مالی برجای مانده از راهاندازی خودروهای الکتریکی را برجسته کرد.
وسایل نقلیه کوچک، تغییر بزرگ: در آسیا و آفتیکا، وسایل نقلیهای که روی دو و سه چرخ حرکت میکنند، بیسر و صدا برقی میشوند و به نوبه خود تقاضای نفت را به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال جاری کاهش میدهند.
کمبود کارگران: بزرگترین و سریعترین رشد جهان، مربوط بازار خودروهای برقی چین است. اما در میان کمبود آموزش حرفهای و مازاد جوانانی که علاقهای به کار در کارخانه ندارند، این کشور در تلاش است تا کارگران ماهری را استخدام کند.
یک دلیل بزرگ برای پیشروی اولیه چین در خودروهای الکتریکی، حمایت مالی سنگین دولت از توسعه این صنعت بود. پس از انقضای مشوقهای مالی برای مصرفکنندگان در پایان سال 2022، خودروسازان قیمت خودرو را کاهش دادند تا خریداران را جذب کنند. بسیاری از شرکتها، از جمله BYD، دور دیگری از کاهش را در پاییز امسال معرفی کردند و جنگ قیمتها را تشدید کردند.
در ماه نوامبر، BYD تخفیفهایی را برای پنج مدل تا 18000 رنمینبی (2550 دلار) اعلام کرد. یکی دیگر از شرکتهای چینی خودروهای الکتریکی، Ji Yue، با مشارکت جیلی و بایدو، قیمت تمام نسخههای اولین مدل خود را در نوامبر 30000 یوان (4200 دلار) کاهش داد.
کاهش قیمت سال گذشته توسط تسلا، خودروساز آمریکایی که یک کارخانه در شانگهای دارد، آغاز شد. در ژانویه 2023 برای دومین بار در سه ماه گذشته قیمتها را در چین کاهش داد و سایرین به دنبال آن بودند.
انتظار میرود که تسلا در این هفته پس از کاهش قیمتها در پایان سال گذشته و با استفاده مشتریان از معافیتهای مالیاتی ایالات متحده، جهش بزرگی را در فروش جهانی خود گزارش کند. تسلا که در سال 2003 تأسیس شد، در مسیری برای فروش حدود 1.8 میلیون خودروی باتریدار برای سال قرار دارد که از 1.3 میلیون دستگاه در سال 2022 افزایش یافته است. حدود نیمی از کل خودروهای الکتریکی فروخته شده در ایالات متحده را تشکیل میدهد.
به عنوان رقیب تسلا و BYD برای کسب جایگاه به عنوان پرکارترین سازنده خودروهای تمام الکتریکی در جهان، هر دو شرکت با رقابت فزایندهای از سوی خودروسازان قدیمی مواجه هستند که میلیاردها دلار برای جبران این خودروها هزینه میکنند.
بیشتر بخوانید: خودروی تویوتا کراون اسپرت پلاگین هیبرید با قدرت 302 اسب بخار!
کوی دونگشو، دبیرکل انجمن خودروهای مسافری چین که نماینده صنعت داخلی این کشور است، گفت: «من فکر میکنم تغییر صنعت یک روند اجتنابناپذیر است. اما هنوز مشخص نیست چه کسی در بلندمدت موقعیت پیشرو آینده را به دست خواهد آورد.»
به همان سرعتی که فروش خودروهای برقی چین در حال افزایش است، شرکتها پول را به کارخانهها و تحقیقات سرازیر میکنند که اغلب با وامهای بانکهای دولتی و کمک شهرداریها تامین میشود. Nio، یکی از پرفروشترین برندهای خودروهای برقی چینی، در ماه نوامبر اعلام کرد که 10 درصد از کارکنان خود را اخراج کرده است.
طی سال گذشته، تسلا با معرفی خودروهای الکتریکی بیشتر، سهم بازار خود را به رقبایی مانند جنرال موتورز، هیوندای، فورد موتور و فولکس واگن از دست داده است. BYD که با تعرفههای بسیار بالا در بازار ایالات متحده مواجه است، بیشتر خودروهای خود را در چین میفروشد اما در حال گسترش در سطح جهانی، به ویژه در اروپا است.
این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرد که یک کارخانه مونتاژ در مجارستان، اولین مرکز تولید خودروهای باتریدار در اروپا، خواهد ساخت. در آلمان، مقر خودروسازی اروپا، سه مدل خودروی الکتریکی را در آغاز سال 2023 معرفی کرد. BYD نمایندگیهای خود را در آلمان، نروژ و سوئد افتتاح کرده است.
همانطور که رقابت جهانی برای وسایل نقلیه الکتریکی شدیدتر شده است، پیامدهای سیاسی نیز تشدید شده است. سیاستگذاران ایالات متحده شریک شدن شرکتهای خارجی با شرکتهای آمریکایی را دشوارتر کردهاند و در اروپا، قانونگذاران در حال بررسی یارانههای دولتی چین هستند، گامی که میتواند به تعرفههای اعمالشده توسط اتحادیه اروپا منجر شود.
با این حال، صنعت خودروی اروپا نمیتواند چین را به عنوان یک مشتری و شریک تجاری نادیده بگیرد. بیامو که بیش از 30000 کارمند در چین دارد، بهار گذشته اعلام کرد که حدود 1.4 میلیارد دلار در ظرفیت مونتاژ باتری در کارخانه خود در شن یانگ در شمال شرقی چین، سرمایهگذاری خواهد کرد.
فولکس واگن، که چین را بزرگترین بازار فروش خود میداند، در حال انتقال بیشتر زنجیره تامین و تولید خود به چین است. این غول آلمانی هزاران مهندس چینی را برای طراحی خودروهای الکتریکی در مجتمع صنعتی خود در شهر هفی، شهری در مرکز چین، استخدام میکند.





