استفاده متفاوت Adobe Firefly از هوش مصنوعی

استفاده متفاوت Adobe Firefly از هوش مصنوعی

به گزارش رسانه مدیاتی، هیجانی که استفاده از هوش مصنوعی در افراد برمی‌انگیزد روز به روز در حال افزایش است و با هر به‌روزرسانی برای سیستم‌های تولیدکننده پیشرو مانند Midjourney و Stable Diffusion، این هیجان افزایش می‌یابد، اما در جوامع خلاق محور، نارضایتی نیز افزایش می‌یابد که البته این نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها به منابع تولیدکننده باز می‌گردند و منظور از منبع تولید واقعی، تمام داده‌های آموزش تصویری است که این سیستم‌ها برای ساخت مدل‌های خود استفاده کرده‌اند.

اینترنت باز، منبع گسترده‌ای از داده‌های خلاقانه اصلی را فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال OpenAI برای آموزش DALL-E استفاده می‌کند. هنرمندان دریافتند که آثارشان بدون رضایت یا کنترل آنها مورد استفاده قرار گرفته است ولی هرکسی که از این سیستم‌ها استفاده کرده باشد، می‌داند که آثار هنری را تکرار نمی‌کنند و از این آموزش‌ها برای ایجاد اثرهای هنری جدید استفاده می‌کنند، اگرچه می‌توانند به سبک هر کسی تقلید کنند و در برخی موارد، عینا قسمتی از محتوایی را که آموزش دیده‌اند تا حدی بازگردانند.

برخی از هنرمندان، با موفقیت اندکی، سعی کرده‌اند از شرکت‌هایی مانند Stable Diffusion برای کپی رایت شکایت کنند، اگرچه که اعتبار موفقیت هوش مصنوعی در زمینه تولید تصاویر همیشه نیاز به تاییدیه از جامعه هنرمندان ندارد.

اخیراً در نمایشگاه CES 2024 با معاون هوش مصنوعی Adobe، الکساندرو کاستین، صحبت شده است. جناب کاستین کارمند قدیمی با 20 سال تجربه در شرکت Adobe است و یک سال در گروه هوش مصنوعی فعال بوده است و نتیجه این فعالیت‌ها بوده که بر میلیون‌ها کاربر Adobe Creative Cloud و آینده این شرکت تأثیر گذاشته است.

Adobe

با توجه به صحبت‌های کاستین، ادوبی سال‌ها در هوش مصنوعی فعالیت داشته و نمونه آن اضافه شدن ابزار Content Aware Fill در سال 2016 به فتوشاپ است. این ابزار تصویر جدیدی تولید نمی‌کند بلکه تصاویر موجود را ویرایش می‌کند.

هدف برنامه Adobe با ورود به فضای تصویربرداری این بود که راه‌هایی برای استفاده از این ابزارها و مدل‌های قدرتمند برای بهبود تصاویر موجود پیدا کند و در عین حال از سازندگان و آثار آنها نیز محافظت کند.

کاستین در مورد پروژه اولیه VoCo اعلام کرد که این پروژه اولیه هوش مصنوعی Adobe به شما امکان می‌دهد یک فایل صوتی ضبط کنید و با استفاده از پیام‌های متنی، آن را اصلاح کرده تا سخنران چیزی متفاوت بگوید. در حالی که استقبال از کنفرانس Adobe Max در آن سال مثبت به نظر می‌رسید، نگرانی‌هایی در مورد استفاده VoCo برای ایجاد دیپ فیک‌های صوتی به سرعت مطرح شد. این فناوری هرگز منتشر نشد، اما منجر به ایجاد ابتکار در محتوا توسط Adobe شد.

زمانی که Adobe تصمیم گرفت تصاویر هوش مصنوعی مولد را بررسی کند، می‌خواست ابزاری بسازد که سازندگان فتوشاپ بتوانند از آن برای خروجی گرفتن تصاویری استفاده کنند که می‌توان از آن در هر جایی، از جمله در محتوای تجاری استفاده کرد. برای این پروژه، رویکرد Adobe استفاده از یک منبع متفاوت و محلی برای این کار بود و نه صرفا جمع.آوری داده‌های بصری از اینترنت.

Adobe

علاوه بر مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های Adobe Creative Cloud که شامل Photoshop، Premiere، After Effects، Illustrator، InDesign،  است، Adobe دارای کتابخانه تصویری گسترده‌ای است، که صدها هزار مشارکت‌کننده و منابع نامحدود از عکس‌ها، تصاویر و تصاویر سه بعدی دارد، که البته این تصاویر از لحاظ اخلاقی نیز گلچین می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: Stickey key چیست و نحوه غیر فعال کردن پیغام sticky keys ویندوز

 

Adobe از این داده‌ها برای آموزش Firefly استفاده کرد و سپس سیستم هوش مصنوعی مولد را طوری برنامه‌ریزی کرد که نتواند کاراکترهای دارای علامت تجاری و قابل تشخیص را ارائه دهد. ویژگی دیگری وجود دارد که Adobe Firefly را از Stable Diffusion و دیگران متمایز می‌کند و آن این است که Adobe به سازندگانش برای استفاده از کارشان برای آموزش هوش مصنوعی خود پول می‌دهد. آنچه به آنها پرداخت می‌شود تا حدی بر اساس میزان استفاده از خلاقیت آنها در آموزش است.

عجیب است که Adobe همچنین به سازندگان اجازه می‌دهد تا تصاویر تولیدی را به Adobe Stock اضافه کنند، در واقع  انگار سیستم خودش را تغذیه می‌کند. صرف نظر از این، کاستین این برنامه را یک برد-برد می‌بیند که باختی در آن وجود ندارد، می‌گوید: “هوش مصنوعی مولد، خلاقیت را تقویت می‌کند.”

مدل‌های جدید قدرتمندتر هستند و به همان نسبت نیازمند نظارت بیشتر. تیم شرکت Adobe مدل‌های جدیدی را برای ایمن‌تر بودن مسیرهای آموزش ارائه داده است. ابزارهای ادوبی رویکردهای یکسان برای هوش مصنوعی مولد قبول نمی‌کنند. به عنوان مثال، کاستین توضیح داد که Firefly موقعیت مکانی را کنترل می‌کند. مدل‌ها محل زندگی درخواست‌کننده را در نظر می‌گیرند و به توزیع رنگ پوست افراد ساکن در کشور آنها نگاه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که در خروجی منعکس می‌شود. همین کار را با توزیع جنسیت و سن نیز انجام می‌دهد.

شاید راه برای Adobe، که تحت هدایت کاستین بیشتر بر اصول تغییر و بهبود تصویر تمرکز دارد تا سفارشی کردن آن، کمی آسان‌تر باشد. به ندرت از Adobe Firefly برای ایجاد تصاویر کاملاً جدید استفاده شده است.

کاستین در مورد Adobe Premiere می‌گوید: “ما در حال کار روی ویدئو هستیم.” علیرغم سرعت سرسام‌آور توسعه و چالش‌های موجود، کاستین همچنان در مورد مسیر حرکت AI مولد با نگرش مثبت خود ادامه می‌دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید