0 تا 97 کیلومتر در یک ثانیه با ابرخودرو تسلا

0 تا 97 کیلومتر در یک ثانیه با ابرخودرو تسلا

به گزارش رسانه مدیاتی، 6 سال پس از اولین صحبت‌ها درباره‌ی نسخه‌ای به‌روز‌شده از نخستین خودرو تسلا که در سال 2008 عرضه شد، ایلان ماسک باردیگر از تولید نسل جدید رودستر خبر داد.

ایلان ماسک با انتشار رشته‌توییتی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، دوباره آتش بحث درباره‌ی مدل تازه‌ی رودستر را برافروخت. او گفت: «حتی اگر بتوان آن را خودرو نامید، هرگز خودرویی شبیهش وجود نخواهد داشت.»

ماسک ادعا کرد که رودستر جدید «حیرت‌انگیزترین نمایش محصول در تمام دوران» را خواهد داشت و این موضوع جالب‌ترین ویژگی‌اش نیست که می‌تواند در کمتر از یک ثانیه سرعتش را به 60 مایل‌بر‌ساعت (97 کیلومتربرساعت) برساند.

مدیرعامل پرحاشیه‌ی تسلا برای اولین‌بار در رویدادی در سال 2017 برنامه‌های خود برای رودستر جدید را رونمایی کرد و قول عرضه‌ی آن در سال 2020 را داد. او بعدتر در سال 2018 گفت که شاید مدلی از رودستر جدید به رانشگرهای موشکی کوچکی مجهز شود که ضمن بهبود سرعت و ترمزگیری، به خودرو تسلا «امکان پروازکردن» بدهند.

ابرخودرو جدید تسلا در کمتر از یک ثانیه به سرعت 97 کیلومتربر‌ساعت می‌رسد.

با‌این‌حال، در تمام این سال‌ها رودستر تازه با تأخیرهای متعددی رو‌به‌رو شده است و تسلا نیز بدون اعلام برنامه‌ی زمانی خاص یا ساخت خط‌تولید آن، وضعیتش را «در حال توسعه» ذکر می‌کند.

تبلیغات گسترده‌ی اخیر ماسک را می‌توان به خبر عرضه‌ی ابرخودرو برقی چینی BYD U9 با حداکثر سرعت 192 مایل‌برساعت (309 کیلومتربرساعت) مرتبط کرد. با‌ اینکه BYD برنامه‌ای برای عرضه‌ی خودروهایش در ایالات متحده ندارد، نبرد این دو خودروساز برای کسب سهم بیشتری از بازار چین ادامه دارد. طبق آخرین آمار، با وجود ثابت‌بودن سهم 29.2 درصدی BYD، سهم تسلا از بازار چین به 6.1 درصد کاهش یافته است.

 

بیشتر بخوانید: خودرو شیائومی SU7 رؤیت شد، در رنگ‌های جدید و جذاب

 

وعده‌ی بزرگ و تأخیر‌های گاه‌وبی‌گاه برای مدیرعامل اسپیس‌ایکس تازگی ندارند. درواقع، بد‌قولی‌های فراوان او باعث شده است تا وب‌سایتی به نام ElonMusk.Today برای ردیابی وعده‌های عمدتاً توخالی ماسک ایجاد شود. طبق این وب‌سایت، از زمانی‌که ماسک از وجود فناوری موشکی خبر داد که به رودستر جدید اجازه‌ی پروازکردن می‌دهند، 1876 روز می‌گذرد.

درمقابل، برخی تحلیلگران به‌طور کامل عرضه‌ی ابرخودرویی چون مدلی تازه از رودستر را رد می‌کنند. وارن آهار، کارشناس فناوری خودرو گفت: «[عرضه‌ی رودستر جدید] بیشتر برای خودنمایی است.» به‌گفته‌ی او، اکثر رانندگان همین‌حالا هم از کنترل خودرو قدرتمندی مثل تسلا مدل اس Plaid عاجزند.

راس گاربر، سهام‌دار تسلا، با این عقیده موافق است که بعید است مدلی تازه از رودستر افزایش درآمد‌های این شرکت را به‌دنبال داشته باشد. او اعتقاد دارد که تسلا باید به‌جای آن روی مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ترش تمرکز کند. گاربر از صراحت لهجه‌ی سیاسی ماسک نیز انتقاد کرد و گفت که این موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاری‌اش روی تسلا را کمتر کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید