راهنمای گام به گام و آموزش نحوه سرویس کولر آبی در 6 مرحله

راهنمای گام به گام و آموزش نحوه سرویس کولر آبی در 6 مرحله

به گزارش رسانه مدیاتی، در شهرهایی با آب و هوای خشک نظیر تهران، استفاده از کولر آبی رایج است. نزدیک تابستان است و بسیاری از افراد باید به فکر سرویس کردن کولرهای آبی خود باشند. کولرهای آبی معمولا به مدت 7 تا 8 ماه از سال کار نمی‌کنند و پس از این مدت طولانی باید قبل از روشن کردن مجدد، یکبار سرویس شوند. در ادامه ابن مطلب مراحل گام به گام را شرح خواهیم داد.

 

1. قطع اتصال برق

شاید مهم‌ترین نکته مربوط به کولر آبی، این مسئله باشد که قبل از شروع به کار سرویس کردن، چک کنید که برق وصل نباشد تا از برق‌گرفتگی جلوگیری شود‌. اجزای کولر آبی مرطوب بوده و به دلیل بدنه فلزی و خاصیت رسانایی آن، امکان برق‌گرفتگی وجود دارد؛ در نتیجه به این نکته توجه کافی را داشته باشید.

برای چک اتصال برق می‌توانید از فازمتر استفاده کنید. حتما از دمپایی و چهارپایه پلاستیکی استفاده کنید و پابرهنه نباشید. همچنین بهتر است قبل از اینکه اولین بار کولر را روشن کنید، حلوی دریچه‌ها یک دستمال مرطوب نگه دارید، تا خاک خانه را پر نکند.

 

2. تعویض پوشال‌های کولر

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم؟ راهنمای گام به گام

هر چند که ممکن است نیاز به تعویض روتین پوشال نباشد، اما توصیه ما این است که پوشال‌ها هر ساله تعویض شوند چرا که بدلیل موقعیتی که دارند، محل مناسبی برای رشد باکتری و قارچ هستند. اگر تمایلی با تعویض ندارید، می‌توانید آن را خوب بشویید‌. حتما به این نکته دقت داشته باشید که کولر تمام دریچه کولر را پوشش دهد تا انرژی هدر نرود.

برای این کار درهای کولر را باز کنید و با استفاده از پیچ‌گوشتی، میله نگهدارنده پوشال را بردارید. درب‌ها را به خوبی بشویید و بعد پوشال را در جای خود قرار دهید و مجددا درب را ببندید.

 

3. سرویس و روغن‌کاری موتور

گرد و خاک روی موتورهای کولر را حتما تمیز کنید تا جریان هوا در کولر بهتر شود و بهترین عملکرد خود را ارائه دهد. علاوه بر این باید روغن‌کاری هم انجام دهید. تسمه موتور را چک کنید و اگر پوسیده بود باید تعویض شود. می‌توانید کلیدهای کولر را بزنید تا مطمئن شوید تسمه‌ها خوب کار می‌کنند.

یاتاقان موتور باید هر دو ماه سرویس و روغن‌کاری شود. برای این کار درپوش یاتاقان را باز کرده و روغن موتور را داخل یاتاقان بریزید تا جایی که از درپوش سرازیر شود.

بعد از ریختن روغن در یاتاقان‌های موتور، پروانه یا محور فن را با دست بچرخانید تا روغن به خوبی جذب شود. سپس مجددا روغن بریزید. تسمه کولر را نیز خیلی سفت نکنید؛ این کار باعث پوسیدگی یاتاقان می‌شود.

معمولاً بعد از روغن‌کاری یاتاقان، نیازی نیست موتور کولر روغن‌کاری شود.

برای روغن‌کاری موتور، باید پیچ‌های آن باز شود که نیاز به تخصص و مهارت دارد؛ چون احتمال دارد ریتم تسمه و پولی به هم ریخته و محور لق شود و در نتیجه سروصدای کولر زیاد شود.

 

4. سرویس و روغن‌کاری پمپ

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم؟ راهنمای گام به گام

کولرهای آبی معمولا دو نوع پمپ تک بوبین و دو بالشتکی دارند. بنا به اینکه پمپ کولر شما کدام است، مراحل زیر را دنبال کنید.

قبل از شروع باید پمپ را کاملا باز کنید. برای اینکز یادتان نرود که سیم‌های پمپ را را از ترمینال تقسیم برق کولر جدا کنید. بست شلنگ کولر را باز کنید و شلنگ را بیرون بکشید‌.

 

روغن کاری پمپ تک بوبین:

  1. کلاهک پلاستیکی پمپ کولر را با آچار بوکسی مخصوص باز کنید و کلاهک را از روی موتور بلند کنید.
  2. به وسیله یک پیچ گوشتی تخت به آرامی به پشت آب و جهت‌‌های مختلف پروانه یا فن پمپ فشار وارد کنید تا از جای خود خارج شوند.
  3. درپوش موتور را نیز با استفاده از آچار تخت باز کنید. این درپوش باید روغن‌کاری شود. سپس استاتور تک بوبین موتور را از روتور جدا کنید و به وسیله یک دم باریک سر سیم‌های کابل را از ترمینال جدا کنید.
  4. با دست پروانه موتور را از محور موتور بیرون بکشید. محور روتور را از درپوش پایین موتور خارج کنید.
  5. اگر در محور رسوب زیادی جمع شده باشد، باعث گشاد شدن بوشن می‌شود. بنابراین قبل از بیرون آوردن بوشن بهتر است رسوب محور را تمیز کنید.
  6. مهره پیچ نگهدارنده پایه پمپ را باز کنید، این مهره پمپ را به قاب درپوش پایین متصل کرده است.
  7. درپوش پایینی را به همراه قاب پلاستیکی از پایه جدا کنید و بوشن روی درپوش را دربیاورید. این بوشن را مانند بوشن بالایی روغن‌کاری کنید.
  8. تمامی قطعات را با دقت تمیز کنید و به غیر از بخش‌های سیم‌پیچی شده، سایر قطعات و قسمت‌ها را رسوب‌زدایی کنید.
  9. روغن‌کاری محور پمپ کولر را فراموش نکنید.

 

بیشتر بخوانید: راه‌های از بین بردن بوی بد در تابستان، معرفی 7 روش از بین بردن بوی بد بدن

 

نحوه روغن‌کاری پمپ کولر مدل دو بالشتکی:

  1. پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی بیشتر از تک بوبین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای روغن‌کاری آن نیز باید تمامی قطعات باز شوند.
  2. برق کولر را قطع کنید و مانند روش قبل، سیم‌ها را از ترمینال تقسیم برق جدا کنید؛ با یک آچار تخت مهره‌های نگهدارنده قاب و کلاهک پمپ را باز کنید.
  3. استاتور را با چند ضربه آرام از جای خود باز کنید و کفی پلاستیکی را با استفاده از انبردست یا دم باریک بیرون بکشید.
  4. پروانه را از محور روتور بیرون بکشید، سپس پایه را از جای خود در بیاورید.
  5. اگر محور رسوب گرفته باشد، احتمال دارد که بوشن از محور خارج نشود. در این حالت به اصطلاح گفته می‌شود که پمپ «جام» کرده است. یکی از دلایل جام کردن پمپ کولر رسوب محور آن است.
  6. با استفاده از محول جرم‌گیر و یا سنباده نرم، رسوب را بین ببرید تا محور و بوشن هنگام بیرون کشیدن بوشن خراب نشوند. محل تماس محور و بوش درپوش را روغن‌کاری کنید.
  7. محور روتور را بیرون بکشید، روتور بسیار حساس است و با کوچک‌ترین ضربه تاب برمی‌دارد. بوشن و درپوش پایین موتور پمپ نیز باید روغن‌کاری شود.
  8. بوشن‌ها، محور و محل تلاقی محور و بوشن باید با دقت با روغن ضد آب روغن‌کاری شوند. سایر قطعات به غیر از سیم‌پیچ‌ها نیز باید روغن‌کاری و رسوب زدایی شوند.
  9. بعد از روغن‌کاری، پمپ کولر را با دقت ببندید. پیشنهاد می‌کنیم از هر مرحله از باز کردن پمپ عکس بگیرید تا هنگام بستن مجدد آن اشتباه نکنید.

 

5. نکات تکمیلی

  • از آنجایی که کولرها روی پشت بام هستند، در معرض تابش مستقیم آفتابِ داغ قرار دارند. هر چقدر بدنه‌ کولر داغ‌تر شود، مصرف انرژی نیز بالاتر می‌رود؛ ضمن اینکه کارآیی آن هم پایین می‌آید. سایه‌بان بهترین گزینه برای جلوگیری از این اتفاق است.

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم؟ راهنمای گام به گام

  • همچنین می‌توانید برای تمیزی، خوش‌بویی و از بین بردن باکتری‌ها کف کولر را بشویید. برای این کار، باید دریچه اطمینان آب که کف کولر قرار دارد را باز کنید. اگر کف کولر رسوب زیادی گرفته می‌توانید از مواد جرم‌گیر کمک بگیرید. مطمئن شوید که کف کولر آب نمی‌دهد، چون در این صورت مصرف آب کولرتان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
  • به سبب تکان‌های موتور ممکن است پس از چند سال کولر در محل خود کمی جابه‌جا شود. این جابه‌جایی باعث می‌شود دیگر دهانه‌ خروجی کولر با دهانه ورودی کانال هم‌راستا نباشد و بخشی از بادِ تولیدی کولر هدر برود. پس هنگام سرویس کولر آبی از هم‌راستا بودن دهانه خروجی و ورودی کانال و سالم بودن پارچه‌های برزنتی اطمینان حاصل کنید.
  • وسیله دیگری که باید چک کنید، شناور کولر است. شناور وسیله‌ای است که میزان آب ورودی به مخزن کولر را کنترل می‌کند و وقتی سطح آب به اندازه‌ مشخصی رسید، جلوی ورود آب بیشتر را می‌گیرد. به همین دلیل، مهم است که هنگام سرویس کولر آبی،‌ موقعیت شناور به درستی تنظیم شود. شناور را ابتدا طوری تنظیم کنید که هیچ آبی از تشتک یا دریچه اطمینان کف بیرون نریزد. بعد فلکه‌ آب کولر را باز کنید تا بررسی کنید شناور درست کار می‌کند یا نه. اگر شناور درست تنظیم شده باشد بعد از پر شدن مخزن، سطح آب باید یک سانتی‌متر پایین‌تر از ارتفاع شیر تخلیه‌ کف باشد.  ضمنا توجه کنید که کولر باید نسبت به زمین تراز باشد، در غیر اینصورت آب یک گوشه‌ جمع شده و در عملکرد شناور اخلال ایجاد می‌شود.

 

6. تست نهایی

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم؟ راهنمای گام به گام

بعد از مراحل فوق باید اجازه دهید کولر کامل آبگیری شود. حالا پمپ را روشن کنید تا مطمئن شوید که آب به خوبی از پایین به بالای دریچه‌ها منتقل می‌شود.

اگر مشکلی مشاهده نکردید، دو دریچه‌ را ببندید و بررسی کنید که آب به خوبی روی پوشال‌ها پخش می‌شود یا نه. آب حتما باید پوشال را از بالا تا پایین خیس کند. قبل از روشن کردن کولر اجازه دهید پمپ برای دقایقی روشن باشد تا پوشال‌ها خوب خیس شوند. حالا موتور را روشن کنید و از هوای مطبوع جاری در منزلتان لذت ببرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید