آشنایی با محصول لوکس جدید ایرانخودرو: پژو ۴۰۸
به گزارش مدیاتی:پژو 408X با طراحی نوآورانهای که ترکیبی از سدان و کراساوور است، توانسته نظر بسیاری از کارشناسان و علاقهمندان به خودرو را جلب کند. اگرچه این خودرو با برخی نقاط ضعف همراه است، اما تجربهای ویژه را به رانندگان ارائه میدهد. حال باید دید ورود این مدل به بازار ایران و احتمال مونتاژ آن توسط ایرانخودرو با چه میزان استقبال روبهرو خواهد شد.
پژو 408X در نگاه نخست خودرویی پر از سوالات و ابهام است که بازار را دچار سردرگمی کرده؛ چرا که نه به طور کامل در دسته SUV میگنجد و نه میتوان آن را یک سدان معمولی به حساب آورد. با معرفی پژو 408 بهعنوان یکی از جدیدترین مدلهای ایرانخودرو، کارشناسان و علاقهمندان به خودرو، بیشتر از همیشه به تحلیل این محصول جدید پرداختهاند.
پژو 408 تلاشی برای از بین بردن مرزهای بین سدانهای سنتی و کراساوورها است و قصد دارد با ترکیبی از این دو سبک، نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این خودرو فقط به جذابیت ظاهری خود اکتفا کرده یا از نظر فنی نیز موفق عمل کرده است؟
طراحی خارجی
اخبار مرتبط:
- بازگشت غافلگیرکننده پژو به ایران / با محصول لوکس جدید ایران خودرو آشنا شوید
- این خودروها جای پژو را گرفتند | برنامه ایران خودرو لو رفت
- ایران خودرو هم تو زرد از آب درآمد! | پژو فصل جهنمی را تجربه میکند
- ایران خودرو متقاضیان را شوکه کرد | سورپرایز بزرگ خودرو در ۱۴۰۴
- کاهش قیمت شدید در انتظار بازار خودرو
- فوری / اعلام قیمت جدید ۸ محصول ایران خودرو
پژو در طراحی این محصول از زبان طراحی جدید خود بهره برده و سعی کرده با ترکیب خطوط تیز و ظاهری مدرن، خودرویی منحصر به فرد نسبت به رقبا به بازار معرفی کند. این خودرو که در قالب کراساووری با ویژگیهای مشابه سدان عرضه شده، در واقع یک کراساوور کوچک با ارتفاع بیشتر از سدانهای سنتی است.
پژو ۴۰۸ در طراحی ظاهری خود از جزئیات جذاب و متفاوتی استفاده کرده است. جلوپنجره بزرگ خودرو که با تزئیناتی همراستا با رنگ بدنه همراه است، به آن جذابیتی خاص میبخشد. همچنین چراغهای جلوی منحصر به فرد با طرح دندان شیر، به این ظاهر خاص افزودهاند.
با این حال، ترکیب زوایای متضاد و طراحی بخش پشتی، موجب شده تا یکدستی کلی خودرو تا حدی تحت تاثیر قرار گیرد. این تفاوتهای طراحی ممکن است نظر سلیقههای مختلف را جلب کند، اما در عین حال هارمونی کلی طراحی خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.
طراحی داخلی
پژو ۴۰۸ از طراحی داخلی مدرن و زیبا برخوردار است که در نگاه اول ممکن است یادآور خودروهای لوکستری باشد. کابین این خودرو با استفاده از مواد باکیفیت و چینش جذاب، حس یک خودروی گرانقیمت را به سرنشینان القا میکند. در مرکز داشبورد یک صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی قرار دارد که بهخوبی با سایر اجزا هماهنگ شده است.
صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی و امکاناتی نظیر گرمکن و ماساژ، همراه با روکش چرم ناپا، راحتی و لذت را برای راننده و سرنشینان به ارمغان میآورد. اما در قسمت عقب خودرو، فضای سر برای افراد قدبلند ممکن است کمی محدود به نظر برسد.
همچنین طراحی کوچک و متفاوت فرمان که جزئی از i-Cockpit پژو است، برای برخی رانندگان ممکن است نقطه ضعفی محسوب شود، چرا که دید کلاستر دیجیتال را تا حدی محدود کرده است.
عملکرد و هندلینگ
پژو ۴۰۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر و گیربکس ۸ سرعته AT آیسین، عملکردی قدرتمند ارائه میدهد. این پیشرانه قادر است ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که در سرعتهای بالا صدای قابل توجهی در داخل کابین به گوش میرسد و ممکن است برای برخی رانندگان آزاردهنده باشد.
سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع تورشن بیم است که هندلینگ و کنترل فرمان را بسیار روان و دقیق میکند. پژو در این مدل از سیستمهای تعلیق و فرمانی بهره برده که راننده همواره احساس اطمینان کامل از کنترل خودرو دارد. با این حال، عملکرد سیستم تعلیق در جادههای ناهموار و مسیرهایی با دستاندازهای زیاد، به گفته برخی رسانههای خارجی، چندان رضایتبخش به نظر نمیرسد.
چرخهای ۲۰ اینچی خودرو با وجود لاستیکهای مناسب، نتوانستهاند بهطور کامل ضربههای ناشی از جاده را جذب کنند و در برخی مواقع سواری کمی خشونتآمیز به نظر میرسد. این مشکل ممکن است به نوع طراحی سیستم تعلیق خودرو مربوط باشد که بیشتر بر روی دقت فرمان و کنترل تمرکز داشته و راحتی سواری را تا حدی کاهش داده است.
تکنولوژی
از نظر تکنولوژی، پژو ۴۰۸ با نمایشگرهای دیجیتال و سیستم سرگرمی قابل شخصیسازی بسیار پیشرفته عرضه شده است. با این حال، نبود دکمههای فیزیکی برای کنترل دما، ممکن است تجربه کاربری را کمی دشوار کند.
این خودرو به امکانات تکنولوژیکی مدرنی همچون Android Auto و Apple CarPlay بیسیم مجهز است. علاوه بر این، نمایشگرهای دیجیتال پیشرفته و سیستمهای متعدد برای کنترلهای سریع و آسان، به راننده این امکان را میدهند تا به راحتی از نقشهها و رسانهها استفاده کند.
موقعیت نمایشگر راننده در پژو ۴۰۸ بهطور خاص طراحی شده و برخلاف اکثر خودروها، در بالای فرمان قرار دارد. این طراحی ممکن است در ابتدا کمی آزاردهنده باشد، اما پس از مدتی، رانندگان به راحتی میتوانند با آن تطبیق پیدا کنند.
ایمنی
پژو ۴۰۸ با مجموعهای از امکانات کمکراننده پیشرفته یکی از خودروهای ایمن در کلاس خود به شمار میآید. از جمله این امکانات میتوان به رادار هشدار برخورد از جلو، سیستم تشخیص خستگی راننده، سیستم هشدار خروج از خطوط، سیستم دستیار رانندگی بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.
در زمینه ایمنی، پژو ۴۰۸ به سیستمهای پیشرفته دیگری نیز مجهز است که شامل سیستم ترمز ABS، شش ایربگ، مانیتور نقطه کور، سیستم هشدار تصادف و دوربینهای دید ۳۶۰ درجه میشود. این امکانات به راننده کمک میکنند تا در شرایط مختلف جادهای، سطح ایمنی بالاتری داشته باشد.
با این حال، یکی از نقاط ضعف پژو ۴۰۸، کیفیت پایین دوربینهای ۳۶۰ درجه است که در شب عملکرد ضعیفی دارد. همچنین، نبود برفپاککن برای شیشه عقب در شرایط بارانی میتواند دید راننده را محدود کند و مشکلاتی ایجاد کند.
آیا پژو ۴۰۸ ارزش خرید دارد؟
پژو ۴۰۸ با طراحی خاص، فناوریهای پیشرفته و عملکرد مناسب، خودرویی جذاب برای کسانی است که به دنبال تجربهای متفاوت با امکانات بالا هستند. با این حال، مشکلاتی نظیر صدای جاده در سرعتهای بالا، نبود دکمههای فیزیکی برای کنترل دما، کیفیت پایین دوربینها و محدودیتهای دید در شرایط بارانی میتواند برای برخی افراد ناراحتکننده باشد.
این خودرو گزینهای عالی برای افرادی است که به دنبال ترکیب طراحی سدان و SUV هستند، اما خریداران ایرانی باید قبل از خرید به مواردی که در این گزارش ذکر شده توجه کنند.
پژو ۴۰۸ در بازارهای جهانی در نسخههای مختلفی از جمله هیبریدی عرضه میشود که مصرف سوخت بهتری دارد. با توجه به وضعیت انرژی و کمبود سوخت در کشور، ممکن است شرکتهای واردکننده نیاز به بازنگری در نسخههای وارداتی داشته باشند تا با شرایط کشور سازگاری بیشتری پیدا کنند.
این خودرو از چین و از محل سرمایهگذاری مشترک پژو-دانگفنگ وارد ایران میشود. ایرانخودرو قصد دارد تا نیمه سال آینده ۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو را وارد کند و پس از آن تولید آن در داخل کشور آغاز شود.
امید است که سیاستهای جهانی و تحریمها برنامههای ایرانخودرو را تحت تاثیر قرار ندهد. در صورت تشدید تحریمها، ممکن است تولید مدلهای جدید بر اساس پلتفرم این خودرو با موتور و جعبهدندههای چینی مورد بررسی قرار گیرد.
پیشبینی میشود پژو ۴۰۸X در ابتدا با قیمتی حدود سه میلیارد تومان عرضه شود و در صورت موفقیت در مونتاژ، قیمت آن کاهش یابد. با این حال، باید دید که آیا این خودرو در کنار برندهای دیگر وارداتی با استقبال مردم مواجه خواهد شد.
یکی از مزایای رقابتی این خودرو، خدمات پس از فروش گسترده ایرانخودرو است. البته این نکته مهم است که با توجه به تحریمها، سطح کیفیت خدمات پس از فروش این شرکت برای پژو ۴۰۸ چگونه خواهد بود.



