به گزارش مدیاتی:صنعت خودروهای هوشمند این بار با یک پارادوکس عجیب روبرو شده است! کیا که همواره به شفافیت در قبال مشتریانش افتخار میکرد، حالا با یک سیاست حفظ حریم خصوصی 23,000 کلمهای جنجالآفرین شده که برای درک کامل آن نیاز به حداقل 3.5 ساعت مطالعه تخصصی دارد. این حجم از پیچیدگی در شرایطی که خودروسازان رقیب سیاستهای سادهتر و کاربرپسندتری ارائه میدهند، بسیاری را به این فکر واداشته که آیا واقعاً این حجم از جزئیات ضروری است یا یک تاکتیک برای پنهان کردن نکات مهم در انبوه متن؟
تحلیل گران حقوق دیجیتال هشدار میدهند که چنین اسناد طولانی عملاً “حق انتخاب آگاهانه” را از مصرفکننده سلب میکند. از سوی دیگر، آیا این رویکرد جدید کیا نشاندهنده یک استراتژی محافظهکارانه افراطی در قبال دادههای کاربران است یا صرفاً نتیجه یک سیستم حقوقی بیش از حد احتیاط آمیز؟
در این گزارش ویژه، با واکاوی دقیق این سند، بررسی نظرات کارشناسان حریم خصوصی و مقایسه آن با استانداردهای صنعت، به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که آیا کیا در حفظ حریم خصوصی کاربران جدی است یا در دام پیچیدگیهای غیرضروری افتاده است؟
انتقاد شدید از کیا به دلیل سیاست حفظ حریم خصوصی 23000 کلمهای خودرو؛ مطالعهای 3.5 ساعته!
توجهها بار دیگر به سمت برندهای خودروسازی، دادههایی که از مشتریان جمعآوری میکنند و اسناد سیاست حفظ حریم خصوصی حماسی که انتظار دارند ما بخوانیم، جلب شده است. کیا، سیتروئن، JLR و پورشه بدترین متخلفان هستند.
به گزارش کریس روزاموند:
حفظ حریم خصوصی دادهها، با توجه به موج ظاهراً غیرقابل توقف روشهای موذیانهای که در این روزها جمعیت تحت نظارت قرار میگیرند، به یک نگرانی فزاینده برای بسیاری از افراد تبدیل شده است.
نه چندان دور، سوار شدن به خودرو راهی مطمئن برای یافتن کمی حریم خصوصی بود، اما دیگر اینطور نیست. همه تولیدکنندگان فناوریهایی را نصب میکنند که رانندگان و عادات آنها را ردیابی و نظارت میکنند، اما نگرانیهایی وجود دارد مبنی بر اینکه اطلاعات سادهای در مورد انواع دادههایی که خودروهایشان جمعآوری میکنند و نحوه استفاده از آنها به رانندگان ارائه نمیشود.
ما در گزارش اخیر خود در مورد میزان نگرانکننده دادههای جمعآوری شده گزارش دادیم، اما اطلاع از اینکه برند شما دقیقاً با دادههای شما چه میکند، آسان نیست، زیرا اطلاعات ارائه شده توسط خودروسازان اغلب پیچیده و دشوار برای درک است.
خودروی شما در مورد شما چه میداند؟ حفظ حریم خصوصی دادهها برای رانندگان در عصر برادر بزرگ
شرکت لیزینگ خودرو Nationwide Vehicle Contracts سیاستهای حفظ حریم خصوصی فناوری خودروهای متصل تولیدکنندگان پیشرو را بررسی کرده و روندی نگرانکننده از متون طولانی حقوقی را یافته که گمان میکند اکثر رانندگان برای مطالعه آن وقت نمیگذارند.
طبق تجزیه و تحلیل این شرکت، بدترین متخلف کیا است که سیاست حفظ حریم خصوصی آن بیش از 23000 کلمه است. Nationwide تخمین میزند که برای مطالعه آن به حدود یک ساعت و سه ربع زمان نیاز دارید.
این شرکت میپرسد: “یک مطالعه اخیر نشان داد که فقط 0.5 درصد از بازدیدکنندگان وبسایت به طور متوسط در انگلستان به اطلاعیههای حریم خصوصی نگاه میکنند. آیا رانندگان نیز همین کار را با سیاستهای حفظ حریم خصوصی خودروهای خود انجام میدهند؟” ما از کیا در مورد اینکه آیا این انتظار معقول است یا خیر، درخواست اظهار نظر کردهایم، اما جیمز بیکر، مدیر برنامه قدرت پلتفرم در گروه Open Rights – که برای حقوق حریم خصوصی دیجیتال مبارزه میکند – به ما گفت:
“تولیدکنندگان خودرو باید کار بهتری در توضیح ساده و واضح نحوه استفاده از دادههای شخصی افراد انجام دهند. رانندگان نیز حقوق دادهای دارند، مانند حق اعتراض به بازاریابی هدفمند بر اساس دادههای شخصی جمعآوری شده توسط خودروی آنها. بسیاری از افراد نمیدانند که یک خودروی مدرن چقدر از اطلاعات آنها را جمعآوری میکند و خطرات امنیتی که میتواند ایجاد کند.”
پس از کیا، سیتروئن با متنی 11000 کلمهای که 45 دقیقه طول میکشد تا خوانده شود، در رده دوم قرار دارد که تقریباً در همان محدوده JLR و پورشه است. سیاستهای حفظ حریم خصوصی تسلا و ولوو نیم ساعت و برای فیات، فورد و هوندا کمی بیش از 15 دقیقه طول میکشد. سیاست مرسدس بنز را میتوان در 11 دقیقه بسیار کاربرپسندتر مطالعه کرد.
فناوری خودروهای مدرن در صورت تمایل به چشم پوشی از حریم خصوصی شما، میتواند کارهای مختلفی انجام دهد.
چرا باید نگران باشیم؟ Nationwide اشاره میکند که خودروهای متصل به WiFi متکی هستند و میتوانند در معرض هک و حملات سایبری قرار گیرند، در حالی که دادههای تله ماتیک رفتار راننده مانند سرعت، ترمز و مکان را ردیابی میکند.
کیث هاوز، مدیر Nationwide میگوید: “ما به رانندگان توصیه میکنیم این سیاستها را مطالعه کنند تا مطمئن شوند که از محافظت امنیت سایبری خود و نحوه ثبت و اشتراکگذاری دادههایشان آگاه هستند.”
یک نظرسنجی اخیر که توسط شرکت حفاظت از داده Thales انجام شد، نشان داد که نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی اعتماد به برندها را در سطح جهانی از بین میبرد. این شرکت میگوید بیش از هشت نفر از 10 مصرفکننده در سال گذشته به دلیل نگرانی در مورد نحوه مدیریت دادهها، یک برند آنلاین را رها کردهاند و اعتماد به خدمات دیجیتال، حتی در بین برندهای بانکی و مراقبتهای بهداشتی، در حال کاهش یا ثابت است.
گزارش Thales میگوید: “روند رو به رشد نیاز به تبادل داده برای خدمات، همراه با عدم شفافیت و بار سنگین وارد شده بر مصرفکنندگان، اعتماد را از بین میبرد.”


