به گزارش مدیاتی:امروز تاریخ صنعت خودروی بریتانیا شاهد لحظهای تلخ و به یاد ماندنی بود. با خروج آخرین خودرو از خط تولید کارخانه واکسهال لوتون، پرده بر روی 120 سال تولید بیوقفه خودرو در این کارخانه افسانهای کشیده شد. صحنههای پراحساس کارگرانی که با چشمانی نمناک شاهد پایان یک دوران بودند، خاطرهای ماندگار در ذهن صنعت خودرو ثبت کرد.
این کارخانه که در سال 1903 تأسیس شد، شاهد فرازونشیبهای بسیاری بود – از روزهای اوج تولید انبوه تا چالشهای اخیر صنعت خودرو. حالا با بسته شدن درهای آن، نه تنها یک فصل از تاریخ صنعت به پایان میرسد، بلکه زندگی صدها کارگر و خانوادههای آنها نیز وارد مرحلهای جدید میشود.
آیا این اتفاق نشانهای از تحولات بزرگتر در صنعت خودروی اروپاست؟ پاسخ این سؤال را آینده مشخص خواهد کرد، اما آنچه امروز اتفاق افتاد، قطعاً پایان یک نماد صنعتی به حساب میآید.
اشکها در واکسهال لوتون با خروج آخرین ون از خط تولید سرازیر شد: 120 سال تولید خودرو به پایان رسید!
با پشت کردن استلانتیس به کارخانه تاریخی بریتانیا، 120 سال تولید خودرو در واکسهال لوتون به پایان رسید.
کارخانه مشهور واکسهال در لوتون، پس از خروج آخرین ون ویوارو از خط تولید در امروز، دیگر هیچ خودرویی تولید نخواهد کرد. گزارش شده است که کارگران با تجمع در اطراف آخرین خودروی تولید شده، اشک میریختند. این تعطیلی، روزی غمانگیز برای شهر بدفوردشایر است که نقشی طولانی و درخشان در صنعت خودروسازی بریتانیا ایفا کرده است.
واکسهال از اوایل دهه 1900 با لوتون مرتبط بوده و طیفی از خودروها را تولید کرده است که با مدل 9HP این شرکت آغاز شد و از آن زمان تاکنون شامل نمادهایی مانند واکسهال پرنس هنری 1910، کلاسیکهای پس از جنگ از جمله واکسهال کرستا، ویورن، ویکتور و ویوا، و همچنین خودروهای مدرنتری مانند شوروت، کاوالیر، فرونترا و وکترا بوده است.
وکترا آخرین خودروی سواری بود که در سال 2002 در لوتون تولید شد و پس از آن، این کارخانه بر خودروهای تجاری تمرکز کرد.
هیزل سیمونز، رهبر شورای کارگری محلی، این روز را “روزی بسیار غمانگیز برای لوتون” اعلام کرد و افزود که همدردی او با کارمندان و خانوادههای آسیبدیده از “تعطیلی ویرانگر” است. سیمونز همچنین در مطبوعات محلی ادعا کرده است که شورای او تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سقوط تبر بر این کارخانه انجام داده است، از جمله ارائه گزینههای جایگزین به استلانتیس “که اصلاً علاقهای نشان ندادند”.
بیانیه استلانتیس در مورد این تعطیلی به این شرح است: “کارمندان ما همیشه اولویت ما هستند و ما به رفتار مسئولانه با همکاران خود در لوتون ادامه میدهیم. ما به جلسات مشاوره مستقیم، پشتیبانی از جابجایی برای کسانی که مایل به انتقال به السمر پورت هستند و فعالیتهای پشتیبانی در محل، مانند نمایشگاههای شغلی، نوشتن رزومه، پشتیبانی از آموزش مجدد و جلسات سلامتی ادامه میدهیم.”
برنامههای تعطیلی لوتون اولین بار در نوامبر سال گذشته مطرح شد، تنها نه ماه پس از آنکه استلانتیس متعهد به سرمایهگذاری در تولید خودروهای برقی در کارخانه تاریخی لوتون شد. در عوض، گروه استلانتیس قصد داشت این کارخانه را به طور کامل تعطیل کند و تولید ونهای برقی را در تأسیسات السمر پورت خود ادغام کند.
تعطیلی لوتون، با از دست دادن حدود 1100 شغل، به عنوان سیلی به صورت دولت تلقی شده است، که هنوز به درخواستهای صنعت خودروسازی برای کاهش فشار بر دستورالعمل خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) بریتانیا، که اهدافی را برای فروش خودروهای برقی به عنوان درصدی از فروش سالانه خودروها و ونهای هر خودروساز تعیین میکند، پاسخ نداده است.
پروفسور تجارت و پایداری در دانشگاه کاردیف و مدیر مرکز تحقیقات صنعت خودروسازی، پیتر ولز، به Auto Express گفت که این اقدام “برای صنعت یا سیاستگذاران تعجبآور نیست”.
او توضیح داد: “رویدادهای واکسهال لوتون باید در این زمینه دیده شوند: استلانتیس ظرفیت مازاد در اروپا دارد و باید هزینهها را کاهش دهد، همانطور که در مورد سایر برندهای شناخته شده نیز صادق است. دستورالعمل ZEV ممکن است یک دلیل نزدیک باشد، اما به نظر من این دستورالعمل تنها نمادی از ناتوانی صنعت در سازگاری به اندازه کافی سریع و ارائه خودروهایی از نوع و قیمت مورد تقاضای بازار است.”
تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای برقی به این معنی است که خودروسازان با جریمههای سنگینی برای عدم دستیابی به اهداف رسمی روبرو هستند، در حالی که اعتراضات مکرر صنعت مبنی بر اینکه دولت به اندازه کافی برای تشویق تقاضای مصرفکننده برای خودروهای برقی جدید تلاش نمیکند، تاکنون با گوشهای ناشنوا روبرو شده است. با این حال، ممکن است همه چیز به زودی تغییر کند، زیرا انتظار میرود دولت پاسخ خود را به مشاوره در مورد تغییرات دستورالعمل ZEV اعلام کند.
هنگامی که استلانتیس در فوریه 2024 تعهد سرمایهگذاری جدید خود را برای لوتون اعلام کرد، مارک نوبل، مدیر کارخانه، این اعلامیه را به عنوان فصلی جدید و هیجانانگیز در تاریخ این سایت مشهور توصیف کرد و گفت: “تولید محدود ون برقی متوسط ما در لوتون از سال آینده، زمانی که اولین خودروهای مشتری از خط تولید خارج میشوند، راهی مناسب برای جشن 120 سالگی لوتون است.”
با این حال، حتی در آن زمان، ماریا گراتزیا داوینو، مدیر عامل گروه استلانتیس در بریتانیا، هشدار میداد که این شرکت انتظار “معاملهای متقابل” از سیاستمداران دارد.
“در حالی که این تصمیم نشان دهنده اعتماد استلانتیس به این کارخانه است، این اولین گام در بازسازی آن به سمت آیندهای کاملاً برقی، مستلزم آن است که دولت بریتانیا تقاضا را در بازار خودروهای برقی تحریک کند و از تولیدکنندگانی که در بریتانیا برای یک انتقال پایدار سرمایهگذاری میکنند، حمایت کند.”
اینکه این برنامهها در نهایت با تعطیلی کارخانه جایگزین شدهاند، نشان میدهد که استلانتیس معتقد نیست دولت به تعهدات خود عمل کرده است. با این حال، هنگام اعلام برنامه تعطیلی خود، این شرکت از سرزنش مستقیم ناتوانی دولت خودداری کرد و فقط گفت که تصمیم به تعطیلی لوتون “در چارچوب دستورالعمل ZEV بریتانیا” گرفته شده است.



