به گزارش مدیاتی:کاربران محترم Zelle، خبر مهمی برای شما داریم! سرویس پرداخت معروف Zelle تصمیم گرفته است اپلیکیشن مستقل خود را تعطیل کند. اما جای نگرانی نیست – خدمات سریع و امن انتقال پول Zelle کماکان از طریق اپلیکیشنهای بانکی شریک در دسترس خواهد بود.
این تغییر به معنای حذف قابلیتهای Zelle نیست، بلکه تنها روش دسترسی به آن سادهتر شده است. حالا کاربران میتوانند همان خدمات سریع انتقال وجه را مستقیماً از طریق اپلیکیشن بانک یا مؤسسه مالی خود انجام دهند، بدون نیاز به نصب یک برنامه جداگانه.
اپلیکیشن مستقل Zelle تعطیل شد، اما نگران نباشید!
اگر از کاربران اپلیکیشن مستقل Zelle بودهاید، خبر مهمی برای شما داریم: این اپلیکیشن روز سهشنبه به کار خود پایان داد. اما جای نگرانی نیست، چرا که خود سرویس محبوب انتقال وجه Zelle همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
Zelle پیش از این و در اطلاعیهای در سال گذشته، خبر از این تغییر داده بود و اعلام کرده بود که تنها 2 درصد از تراکنشهای این سرویس از طریق اپلیکیشن اختصاصی آن انجام میشود. به گفته Zelle، اکثریت قریب به اتفاق 151 میلیون کاربر این سرویس، اکنون از طریق وبسایت یا اپلیکیشن بانک خود به Zelle دسترسی دارند و این روند هیچ تغییری نخواهد کرد.
Zelle در اطلاعیه خود تاکید کرده است که کاربرانی که از اپلیکیشن Zelle استفاده میکردند، پیش از تعطیلی این هفته، از طریق ایمیلها و هشدارهای درون برنامهای در جریان این تغییر قرار گرفتهاند. این کاربران برای ادامه استفاده از خدمات Zelle، باید از طریق اپلیکیشن بانک یا اتحادیه اعتباری عضو این سرویس، مجدداً ثبتنام کنند.
Zelle در سال 2017 با هدف رقابت با اپلیکیشنهای پرداخت محبوب آن زمان مانند Venmo، Cash App و Apple Pay، توسط حدود 30 بانک راهاندازی شد. در آن زمان، Zelle اپلیکیشن اختصاصی خود را برای دسترسی افرادی که بانکهایشان هنوز به این سرویس نپیوسته بودند، ایجاد کرد. اما در طول هشت سال گذشته، استقبال از Zelle به شدت افزایش یافته و در حال حاضر بیش از 2200 بانک و اتحادیه اعتباری از آن استفاده میکنند.
کاربران Zelle در سال 2024 بیش از یک تریلیون دلار جابجا کردند که به گفته Zelle در یک بیانیه مطبوعاتی، این مبلغ “بیشترین پولی است که تاکنون توسط یک سرویس پرداخت فرد به فرد در یک سال جابجا شده است.”
این شرکت رشد Zelle از سال 2017 را “گواهی بر نقش ارزشمند این سرویس و تقاضای ملی مصرفکنندگان برای راهی جهت ارسال و دریافت مستقیم وجه از افرادی که میشناسند و به آنها اعتماد دارند، از طریق حسابهای بانکی بیمه شده و تحت نظارت خود” دانسته است.
با این حال، در سال گذشته، دفتر حمایت مالی مصرفکنندگان (CFPB) تحت ریاستجمهوری سابق جو بایدن، علیه سه بانک بزرگ کشور و اپراتور Zelle به دلیل “اجازه دادن به رشد کلاهبرداری” در این سرویس، شکایت کرد. CFPB ادعا کرد که در نتیجه این امر، صدها هزار مشتری JPMorgan Chase، Bank of America و Wells Fargo از زمان راهاندازی Zelle در هفت سال پیش، بیش از 870 میلیون دلار ضرر کردهاند. (Zelle این شکایت را “بیاساس” خواند.)
این شکایت در ماه مارس و در پی تغییرات گسترده در CFPB به دستور رئیس جمهور دونالد ترامپ، پس گرفته شد.
بنابراین، اگرچه اپلیکیشن مستقل Zelle دیگر در دسترس نیست، اما شما همچنان میتوانید به راحتی و از طریق اپلیکیشن یا وبسایت بانک خود از این سرویس برای انتقال وجه به دوستان و آشنایان خود استفاده کنید. این تغییر در راستای تمرکز Zelle بر ارائه خدمات یکپارچه از طریق پلتفرمهای بانکی صورت گرفته است.


