به گزارش مدیاتی :انقلابی جدید در صنعت خودروهای الکتریکی در حال وقوع است! این بار BYD DENZA، غول چینی خودروسازی، با هیولای ۱۰۰۰ اسب بخاری خود پا به بازار پررقابت بریتانیا میگذارد. با قدرت خیرهکننده، طراحی خشن و فناوریهای پیشرفته، این خودروی تمامبرقی آماده است تا میدان رقابت را با بزرگان صنعت، از تسلا تا مرسدس بنز، داغتر از همیشه کند. آیا DENZA میتواند معادلات بازار خودروهای لوکس الکتریکی بریتانیا را تغییر دهد؟ با ما همراه باشید تا نگاهی عمیقتر به این هیولای خیابانی بیندازیم که قرار است استانداردهای سرعت و لوکس بودن را بازتعریف کند!
ورود باشکوه دنزا به بریتانیا: هیولای 1000 اسب بخاری BYD برای رقابت با بزرگان میآید!
خبر ویژه از دنیای خودرو: دنزا، برند لوکس و فناورمحور متعلق به غول خودروسازی چینی BYD، سال آینده با هدف رقابت با نامهای بزرگی همچون BMW، مرسدس بنز و حتی پورشه، قدم به بازار بریتانیا خواهد گذاشت. اولین سلاح این برند در این نبرد، یک خودروی استیشن واگن شوتینگ بریک با قدرتی نزدیک به 1000 اسب بخار خواهد بود!
آنطور که پیداست، دنزا قصد دارد در زمینههای فناوری، طراحی، کیفیت و ظرافت با رقبای آلمانی خود به رقابت بپردازد، اما در عین حال، همانند BYD، بر ارزش خرید نیز تاکید خواهد داشت. با این حال، این برند در نظر ندارد تا از نظر پویایی رانندگی از رقبای خود پیشی بگیرد.
بهترین خودروهای چینی 2025: گزینههای برتر برای خریداران بریتانیایی
احتمالاً نام دنزا برای بسیاری از شما که اخبار خودروهای چینی وارد شده به اروپا را دنبال میکنید، ناآشنا باشد. این برند در سال 2010 به عنوان یک سرمایهگذاری مشترک بین BYD و مرسدس بنز با هدف ترکیب طراحی اروپایی و تجربه ساخت خودروهای لوکس با آخرین فناوریهای چین تاسیس شد.
اکنون دنزا به طور کامل متعلق به BYD است، اما مسئولیت طراحی محصولات آن و حفظ حال و هوای اروپایی آنها بر عهده ولفگانگ اِگِر، طراح ارشد سابق SEAT، آلفارومئو، آئودی و لامبورگینی است.
به گفته اِگِر، ابریشم نقش بسزایی در الهامبخشیدن به ظاهر این برند داشته است، به ویژه در نحوه جریان یافتن طراحی بر روی سطوح و همچنین در سراسر فضای داخلی.
دنزا Z9GT در راه بریتانیا
خودروی قدرتمند دنزا Z9GT شوتینگ بریک، اولین محصول این برند برای مشتریان در اروپا و به احتمال زیاد بریتانیا خواهد بود. این انتخاب ممکن است برای بسیاری عجیب به نظر برسد، زیرا امروزه بیشتر خریداران خودروهای شاسی بلند را به استیشن واگنها ترجیح میدهند.
با این حال، استلا لی، معاون اجرایی BYD، به Auto Express گفت که Z9GT فلسفه طراحی، تواناییهای فناورانه و ویژگیهای منحصر به فردی که دنزا میتواند ارائه دهد را به خوبی به نمایش میگذارد.
Z9GT بر اساس پلتفرم e3 (تلفظ: ای کیوب) ساخته شده است که به طور انحصاری برای مدلهای دنزا طراحی شده است و خریداران میتوانند بین پیشرانه پلاگین هیبریدی یا تمام الکتریکی یکی را انتخاب کنند.
با طول نزدیک به 5.2 متر، Z9GT به طور قابل توجهی بزرگتر از رقبای مستقیمی است که به ذهن میرسند: پورشه تایکان اسپورت توریسمو، BMW سری 5 تورینگ، آئودی A6 آوانت و مرسدس بنز کلاس E استیت.
پورشه پانامرا نیز میتواند یکی دیگر از رقبای احتمالی باشد، اگرچه لی با جسارت اعلام کرد که Z9GT “10 برابر بهتر از هر رقیبی است و ما ویژگیهای منحصر به فرد زیادی داریم که برندهای قدیمی فاقد آن هستند.”
هر دو نسخه از سه موتور الکتریکی بهره میبرند، یک موتور در محور جلو و دو موتور در محور عقب. این دو موتور عقب، همراه با سیستم فرمان چرخهای عقب مستقل تا 15 درجه، به Z9GT اجازه میدهند تا به صورت خرچنگی حرکت کند، حول محور جلو بچرخد تا به راحتی در فضاهای پارک تنگ قرار بگیرد و شعاع گردش کمتری نسبت به برخی خودروهای شهری داشته باشد.
در ساخت هر Z9GT از روش “سلول به بدنه” استفاده شده است، به این معنی که باتری مستقیماً در ساختار خودرو ادغام شده است تا استحکام و ایمنی در تصادفات افزایش یابد.
مشخصات فنی خیرهکننده
نسخه تمام الکتریکی این خودرو 952 اسب بخار قدرت تولید میکند و میتواند در 3.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. باتری 100 کیلووات ساعتی آن نیز با یک بار شارژ، طبق چرخه آزمایش چینی CLTC، تا 629 کیلومتر مسافت را طی میکند. هنوز رقم مبتنی بر استاندارد اروپایی WLTP تایید نشده است.
در همین حال، نسخه پلاگین هیبریدی که دنزا آن را “Super DM-i” مینامد، از یک باتری کوچکتر 38.5 کیلووات ساعتی و یک موتور بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ بهره میبرد که در مجموع به خودرو اجازه میدهند تا بیش از 1094 کیلومتر را با یک بار سوختگیری و شارژ طی کند. البته این رقم نیز بر اساس چرخه آزمایش CLTC است.
موتور بنزینی تنها زمانی چرخهای جلو را به حرکت در میآورد که سرعت خودرو از 100 کیلومتر در ساعت فراتر رود و در بقیه مواقع، انرژی لازم برای باتری و موتور الکتریکی را تولید میکند. مدل PHEV کمی ضعیفتر است و سه موتور الکتریکی آن در مجموع 858 اسب بخار قدرت تولید میکنند، بنابراین شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت آن 3.6 ثانیه طول میکشد.
دنزا D9 MPV و مدلهای دیگر در راهند
تایید شده است که خودروی لوکس هفت نفره دنزا D9 MPV نیز پس از Z9GT به اروپا خواهد آمد و “قرار است بازار MPV های پریمیوم را متحول کند.”
با این حال، در بریتانیا، با توجه به محدود بودن رقبای مستقیم مانند لکسوس LM و تا حدودی فولکس واگن ID.Buzz LWB، این کار چندان دشوار نخواهد بود. البته، XPeng Z9 نیز سال آینده از چین وارد بازار خواهد شد.
مطمئناً، شاسی بلندهای برقی هفت نفره زیادی نیز وجود خواهند داشت که دنزا باید با آنها رقابت کند، مانند ولوو XC90 و EX90، کیا EV9 و هیوندای آیونیک 9.
قرار است تا پایان سال جاری میلادی، سومین مدل دنزا برای اروپا تایید شود، اما هنوز مشخص نیست که دقیقاً کدام مدل خواهد بود. در چین، این شرکت دارای سدان Z9، شاسی بلند متوسط N7 و جدیدترین محصول خود، شاسی بلند بزرگ N9 است که همگی میتوانند برای فروش در اروپا در نظر گرفته شوند.
با این حال، دنزا به همین جا بسنده نخواهد کرد، زیرا به گفته لی، این برند در نهایت شش تا هفت مدل برای فروش در اروپا خواهد داشت. دنزا در حال حاضر پنج مدل در نمایشگاههای خود در چین دارد، از جمله شاسی بلند متوسط N7 و شاسی بلند بزرگ هفت نفره N9، که هر دو به عنوان کاندیداهای احتمالی برای بازار اروپا به نظر میرسند.
همچنین به ما اشاره شده است که برخی از شاسی بلندهای با قابلیتهای آفرود بیشتر که توسط برند Fang Cheng Bao (یکی دیگر از زیرمجموعههای BYD) به فروش میرسند، ممکن است با نام دنزا در اروپا عرضه شوند.
تجربه مشتری و خدمات پس از فروش
ما تصور میکردیم که دنزا برای فروش محصولات خود از شبکه نمایندگیهای تازه تاسیس BYD در سراسر بریتانیا و اروپا استفاده خواهد کرد، اما لی به ما اطلاع داد که این برند در واقع نمایندگیهای اختصاصی خود و همچنین تیمهای فروش و بازاریابی جداگانهای ایجاد خواهد کرد. با این حال، تعداد نمایندگیهای دنزا در هر بازار کمتر از مراکز BYD خواهد بود.
دنزا همچنین به دنبال همکاری با شرکایی است که تجربه فروش خودروهای لوکس را دارند، در حالی که لی میگوید این برند “خدمات 360 درجه به مشتری” ارائه خواهد داد و توجه زیادی به پشتیبانی پس از فروش خواهد داشت – تجربهای که از زمان عرضه BYD در اروپا چند سال پیش به دست آمده است.