به گزارش مدیاتی:عاشقان خودروهای اسپرت و طرفداران پر و پا قرص آئودی نفسهایشان را در سینه حبس کردند! بالاخره پس از ماهها شایعه و انتظار، آئودی TT تمامالکتریکی به صورت رسمی تأیید شد تا یک بازگشت تاریخی را رقم بزند. این خودروی افسانهای که سالهاست با طراحی منحصر به فرد و عملکرد خیرهکنندهاش قلبها را تسخیر کرده، حالا آماده است تا با نسخهی 100% برقی خود، انقلابی در دنیای خودروهای اسپرت ایجاد کند. اما سوال اینجاست: آیا TT الکتریکی میتواند همان هیجان و لذت رانندگی مدلهای احتراقی را ارائه دهد؟ در ادامه، جزئیات این غول برقی و مشخصات فنی شگفتانگیز آن را با هم مرور خواهیم کرد…
بازگشت باشکوه آیکون: آودی TT تمام الکتریکی برای اولین بار تایید شد!
به لطف آخرین فناوریهای الکتریکی مشترک با پورشه، به نظر میرسد مدل TT برای یک بازگشت هیجانانگیز آماده میشود.
TT یک نقطه عطف مهم در تاریخ آئودی بود و در دههی نود میلادی با طراحی جذاب کوپهاش، دل بسیاری را ربود. بعدها نسخههای RS آن را به یک خودروی اسپرت با تمرکز بر راننده تبدیل کردند. اگرچه تولید TT در سال 2023 متوقف شد، اما برنامههایی برای احیای آن در جریان است.
گرنوت دولنر، مدیرعامل آئودی، TT را “یک آیکون” توصیف کرده و ماسیمو فراسچلا، رئیس جدید بخش طراحی، وظیفهی خلق مدل جدیدی برای آینده را بر عهده گرفته است. پیش از آن، تصویر اختصاصی ما پیشنمایشی از ظاهر احتمالی این خودروی جدید را به نمایش میگذارد.
بهترین خودروهای آئودی: برترین مدلهای حال حاضر و گذشتهی این برند
میراث نام TT در دورانی که برندسازی و پیشینه در مقابل استارتآپهای چینی اهمیت زیادی دارد، قابل چشمپوشی نیست. آیا این میتواند به معنای احیای نشانهایی مانند TT توسط آئودی باشد؟
مدیرعامل آئودی در این باره میگوید: “بله، این قابل تصور است. اما ما دیدگاه وسیعی نسبت به آنچه ممکن است، داریم.”
آئودی تاکنون چه چیزهایی را تایید کرده است؟
آئودی نتایج مالی “چالشبرانگیز” سال 2024 را با کاهش 38 درصدی سود عملیاتی به 3.9 میلیارد یورو (3.3 میلیارد پوند) اعلام کرد. این کاهش سود ناشی از شرایط سخت اقتصادی و کاهش فروش به دلیل نوسازی مدلهای کلیدی بوده است. همچنین، تعطیلی کارخانهی Q8 e-tron در بروکسل، 1.6 میلیارد یورو (1.35 میلیارد پوند) ضرر به این شرکت وارد کرد.
با این وجود، دولنر فاش کرد که خودروهای اسپرت جدید قطعاً در برنامههای میانمدت این شرکت قرار دارند. او به Auto Express گفت: “من معتقدم آئودی قطعاً باید یک خودروی اسپرت داشته باشد. این بخشی از DNA این برند است و ما باید راه و زمان مناسب برای ادغام آن در سبد محصولاتمان را پیدا کنیم.”
فناوری آئودی TT الکتریکی چگونه خواهد بود؟
در گروه بزرگتر فولکسواگن، پورشه رهبری پروژهای با نام C-Sport را بر عهده دارد و قرار است سال آینده جایگزینهای تمام الکتریکی برای مدلهای موتور وسط 718 Cayman و Boxster را بر اساس پلتفرم جدید SSP (Scalable Systems Platform) این گروه عرضه کند. انتظار میرود عملکرد این خودروها با استفاده از یک معماری جدید خودروی اسپرت الکتریکی، که آئودی نیز میتواند از آن بهره ببرد، از MG Cyberster پیشی بگیرد.
آئودی اسپورت چیست؟ گذشته، حال، آینده و برترین خودروها
اجزای محور عقب و چهار چرخ محرک میتوانند پایهای بسیار اسپرت برای جانشین معنوی TT باشند – مگر اینکه آئودی بخواهد TT را به عنوان یک خودروی GT چهار نفره بازآفرینی کند.
دولنر در ادامه گفت: “اگر در مورد خودروهای مسابقهای واقعی برای پیست صحبت میکنید، به نظر من تا کنون تنها راه، موتور احتراقی یا هیبریدی است. اما اگر بیشتر برای استفادهی روزمره در جادههای معمولی باشد، من قطعاً گذار به عصر الکتریکی را میبینم.”
او افزود: “در بلندمدت، جایی برای خودروهای اسپرت تمام الکتریکی وجود خواهد داشت، نه برای پیست، بلکه برای عبور از آلپ یا لذت بردن در یک جادهی روستایی.” شارژ سریع – در مدت زمانی که برای نوشیدن قهوه توقف میکنید – نیز ضروری است.
آئودی از نظر عملکرد کم نخواهد آورد: پلتفرم SSP میتواند ترکیبی از موتورهای الکتریکی با قدرت تا 1000 اسب بخار را در خود جای دهد. همچنین میتواند از معماری 800 ولتی برای سرعتهای شارژ فوقالعاده سریع بهره ببرد. اندازهی باتریها هنوز مشخص نشده است، اما میتوان انتظار داشت که نسل بعدی TT با بردی بیش از 400 مایل، یکی از سبکترین خودروهای مبتنی بر پلتفرم SSP باشد که به تولید میرسد.
آئودی TT جدید چگونه به نظر خواهد رسید؟
دولنر معتقد است که TT خودرویی بود که فلسفهی پیشرو “Vorsprung Durch Technik” آئودی را در زمینهی طراحی به نمایش گذاشت – و این عرصهای است که او میخواهد دوباره در آن به پیروزی برسد. او گفت: “اگر به ‘Vorsprung Durch Technik’ در طراحی نگاه کنید، ما سخت تلاش میکنیم تا به برندی تبدیل شویم که در زمینهی طراحی خودرو حرف اول را میزند.”
سدان جدید آئودی A6 مدل 2025 با طراحی محافظهکارانهتر از مدل آوانت عرضه میشود
جذب ماسیمو فراسچلا از جگوار لندرور – جایی که او نقش کلیدی در شکلدهی به ظاهر مدرن و پاکیزهی رنج روور ایفا کرد و زمینهساز طراحی الکتریکی جدید جگوار شد – یک رکن اساسی در تحول جدید آئودی است.
Auto Express پرسید که چرا دولنر این طراح ایتالیایی را به خدمت گرفته است. او پاسخ داد: “تمرکز و دیدگاه واقعاً مینیمالیستی او در مورد طراحی خودرو دلیل این انتخاب است. ماسیمو سعی میکند تا حد امکان بهینهسازی کند و هر چیزی را که نیازی نیست حذف کند. من فکر میکنم داشتن چنین دیدگاهی در مورد طراحی خودرو و تلاش برای رسیدن به بیشترین حد ممکن با کمترین امکانات، یک استعداد منحصر به فرد است.”
بررسی آئودی TT مدل 2014
ما انتظار داریم فراسچلا توجه ویژهای به آرشیو طراحی آئودی داشته باشد و از TT اصلی برای الهام بخشیدن به خودروی اسپرت جدید استفاده کند. انتظار میرود ظاهر پهنتر و مستحکمتری داشته باشد، اما شکل گرد مشابه نسل اول را حفظ کند. ویژگیهای مدرنی مانند آینههای جانبی دیجیتال، دستگیرههای درِ همسطح و شیشههای جانبی یکپارچه میتوانند در این خودروی جدید به کار گرفته شوند.
فراسچلا در ژوئن 2023 به آئودی پیوست و احتمالاً اولین بیانیهی طراحی بزرگ او در قالب یک کانسپت در نمایشگاه خودروی مونیخ IAA در سپتامبر به نمایش درخواهد آمد.
TT چه زمانی از راه میرسد و رقبای آن چه کسانی هستند؟
بازار خودروهای اسپرت الکتریکی هنوز به طور کامل رونق نگرفته است و در حال حاضر MG Cyberster تنها رقیب واقعی محسوب میشود. با این حال، آلپاین نیز به زودی با مدل الکتریکی A110 به این بخش خواهد پیوست، در حالی که لوتوس به دنبال ساخت یک خودروی الکتریکی به اندازهی Emira بر اساس کانسپت “Theory 1” سال گذشته است.
بهترین کوپههای موجود در بازار در سال 2025
نزدیکترین رقبای TT از درون گروه فولکسواگن خواهند آمد، زیرا انتظار میرود آئودی از همان پلتفرمی استفاده کند که برای جایگزینهای تمام الکتریکی مدلهای موتور وسط 718 Cayman و Boxster در نظر گرفته شده است. اگرچه پورشهها عملکرد بالا با قیمت بالا ارائه خواهند داد، اما به نظر میرسد آئودی مصمم است TT را به فلسفهی قیمت مقرون به صرفهی خود وفادار نگه دارد.
احتمالاً TT آمادهی تولید تا سال 2027 و بر روی معماری الکتریکی جدید SSP عرضه نخواهد شد. این پلتفرم قرار است در نسل بعدی اشکودا اکتاویا و فولکسواگن گلف نیز استفاده شود و از نرمافزار پیشرفتهای که با همکاری پیشگامان خودروهای الکتریکی آمریکایی، ریویان، توسعه داده شده است، بهره خواهد برد.
همانطور که TT بنزینی قیمت کمتری نسبت به پورشهها داشت، جانشین تمام الکتریکی آن نیز احتمالاً ارزانتر خواهد بود، اگرچه احتمالاً با قیمتی بسیار بالاتر از 45,650 پوندی که آئودی برای نسخهی نهایی TT در سال 2023 تعیین کرده بود، به بازار عرضه خواهد شد.