به گزارش مدیاتی:به نظر میرسد هیاهوی اولیه حول خودروی الکتریکی شیائومی SU7 با چالشهای جدی روبهرو شده است! گزارشهای نگرانکننده از مالکان این خودرو نشان میدهد که محصول جدید شیائومی ممکن است با مشکلات کیفی غیرمنتظرهای دست و پنجه نرم کند. آیا این شرکت فناوری که به تازگی پا به عرصه خودروسازی گذاشته، در آزمون کیفیت و رضایت مشتریان مردود شده است
دردسرهای کیفی گریبانگیر شیائومی SU7؛ شکایت برخی مالکان از شرکت
با وجود آمار فروش چشمگیر، خودروی برقی شیائومی SU7 از نظر کیفیت با انتقاداتی روبرو شده است. در رتبهبندی کیفیت خودروهای برقی سدان با باتری بزرگ در چین برای سهماههی اول سال ۲۰۲۵، که توسط شبکهی دولتی کیفیت خودروی چین منتشر شده، خودروی SU7 در میان ۲۹ مدل چینی در رتبهی آخر قرار گرفته است. این رتبهبندی نشان میدهد که در مقایسه با میزان فروش، خطر نقصهای احتمالی و تعداد شکایات مالکان خودروی برقی شیائومی بیشتر است.
شبکهی کیفیت خودروی چین، پلتفرمی تحت نظارت سازمان نظارت بر بازار چین، گزارشهای مالکان خودرو در مورد ایرادات و مشکلات خودروها را جمعآوری میکند. این گزارشها سپس به امتیازات منفی تبدیل میشوند که امتیاز بالاتر نشاندهندهی کیفیت پایینتر است.
شیائومی SU7 با کسب ۲۳۹ امتیاز منفی، نمرهی نگرانکنندهای دریافت کرده که ۵۶ امتیاز بالاتر از میانگین این سگمنت است. در مقابل، خودروی سدان GAC Hyptec GT با ۱۴۹ امتیاز در صدر این رتبهبندی قرار دارد و پس از آن Voyah Passion (با ۱۵۲ امتیاز) و Avatr 12 (با ۱۵۳ امتیاز) دیده میشوند. حتی خودروهای برقی شناختهشدهی اروپایی مانند Nio ET7 و ET9 نیز با کسب ۱۸۳ امتیاز، عملکرد بهتری داشته و در میانهی لیست قرار گرفتهاند. مدلهای دیگری که رتبهی بالاتری از SU7 دارند عبارتند از Zeekr 001 (با ۱۸۵ امتیاز)، Lotus Emeya (با ۱۸۵ امتیاز)، BYD Han (با ۱۹۴ امتیاز) و Denza Z9 GT (با ۲۱۴ امتیاز).
گزارشهای جدید مبنی بر اینکه بیش از ۴۰۰ نفر از مالکان شیائومی SU7 Ultra برای شکایت از این شرکت متحد شدهاند، مشکلات شیائومی را دوچندان کرده است. گفته میشود که این مالکان هر کدام مبلغ ۳۰۰۰ یوان (تقریباً ۴۱۵ دلار) برای پوشش هزینههای قانونی جمعآوری کردهاند. اگرچه اثبات صحت تصاویر منتشر شده از این گفتگوهای آنلاین دشوار است، اما این تحولات نشاندهندهی نارضایتی روزافزون در میان مالکان سدان برقی پریمیوم شیائومی است. هستهی اصلی این اختلاف بر سر یک کاپوت جلوی فیبر کربنی اختیاری به قیمت ۴۲۰۰۰ یوان (حدود ۵۸۳۰ دلار) است. این قطعه با عنوان داشتن “دو مجرای هوای دوگانه” کاربردی که برای بهبود آیرودینامیک و خنککنندگی طراحی شدهاند، به بازار عرضه شده بود.
با این حال، مالکان معتقدند که این ادعاها گمراهکننده است. ویدیوهایی که ساختار داخلی این کاپوت را نشان میدهند، هیچ تفاوتی با نسخهی آلومینیومی استاندارد ندارند. برخی از مالکان آزمایشهایی با استفاده از دمندههای هوا و دستمال کاغذی انجام دادهاند که نشان میدهد هیچ جریان هوایی از طریق مجراهای ادعایی وجود ندارد. نتایج تصویربرداری حرارتی که توسط این مالکان به اشتراک گذاشته شده نیز نشان میدهد که کاپوت فیبر کربنی هیچ مزیت خنککنندگی قابل توجهی ندارد.
شیائومی در تاریخ ۷ می با انتشار بیانیهای، اذعان کرد که توضیحات محصول واضح نبوده است. این شرکت به مشتریان متضرر ۲۰۰۰۰ امتیاز وفاداری و امکان تعویض کاپوت فیبر کربنی با یک کاپوت آلومینیومی استاندارد را پیشنهاد داد. گزارش شده است که بسیاری از مالکان این پیشنهاد را رد کردهاند و دلیل آن را زمان انتظار طولانی برای قطعات جایگزین، که بین ۳۰ تا ۴۰ هفته تخمین زده میشود، عنوان کردهاند. آنها همچنین این پیشنهاد را جبران کافی برای چیزی که به اعتقادشان یک ویژگی ارتقاءدهندهی عملکرد بوده است، نمیدانند.
چالش حقوقی پیش آمده برای بخش خودروسازی شیائومی بسیار حساس است. در ۱۰ می، لی جون، بنیانگذار و مدیرعامل شیائومی اتو، هفتههای گذشته را سختترین دوران از زمان تاسیس این شرکت توصیف کرد و به مشکلات شخصی و حرفهای اشاره نمود. تحلیلگران صنعت، این وضعیت را با موارد مشابه در گذشته برای سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی مانند Avatr مقایسه کردهاند که نگرانیهای مشابه را از طریق آزمایشهای عمومی برطرف کرد.
این مقایسهها منجر به درخواستهایی از شیائومی برای انجام بررسی مستقل از عملکرد ادعایی کاپوت فیبر کربنی شده است. کارشناسان حقوقی معتقدند که اگر ارزیابیهای شخص ثالث تأیید کند که این مجراها غیرفعال هستند، شیائومی ممکن است به دلیل تبلیغات گمراهکننده، تحت قوانین سختگیرانهی تبلیغات در چین با مجازاتهایی روبرو شود.
برای بسیاری از مشتریان متضرر، این مسئله فراتر از جبران خسارت مالی است. یکی از مالکان که به وضوح ناامید شده بود، آنلاین گفت: “ما چیزی را خریداری کردیم که به عنوان یک ویژگی عملکردی تبلیغ شده بود. شیائومی باید یا ثابت کند که این مجراها کار میکنند یا اگر کار نمیکنند، مسئولیت آن را بپذیرد.”
این جنجال میتواند به طور بالقوه بر عرضهی خودروی شاسیبلند شیائومی YU7 و جاهطلبیهای رو به رشد این شرکت تأثیر بگذارد. ناظران صنعت معتقدند که نتیجهی این وضعیت میتواند به طور قابل توجهی بر نحوهی بازاریابی قطعات اختیاری مرتبط با عملکرد توسط خودروسازان در آینده تأثیر بگذارد.





