به گزارش مدیاتی:رقابت برندهای فناوری به اوج خود رسیده است! در تازهترین گزارش سال 2024، اپل once again توانسته عنوان باارزشترین برند جهان را از آن خود کند و تاج پادشاهی برندها را بر سر بگذارد. اما این پادشاهی آرام نیست؛ غولهای فناوری مثل گوگل و مایکروسافت با اختلافی اندک در حال تعقیب هستند و بازار را بیش از هر زمان دیگری داغ کردهاند.
چه رازهایی پشت این سلطنت مالی نهفته است؟ آیا نوآوریهای اخیر اپل، استراتژی هوشمندانه گوگل یا قدرت نرم افزارهای مایکروسافت میتواند در سال پیش رو معادلات را تغییر دهد؟ در این گزارش، نگاهی میاندازیم به آمار و ارقام جذاب این رقابت، دلایل موفقیت اپل و شانس رقبا برای به چالش کشیدن این پادشاهی بیرقیب.
تاج پادشاهی با ارزشترین برند جهان بر سر اپل؛ گوگل و مایکروسافت در تعقیب
تازهترین گزارش BrandZ منتشر شده توسط Kantar در سال 2025، اپل را به عنوان با ارزشترین برند جهان معرفی کرد. ارزش این غول فناوری مستقر در کوپرتینو اکنون به 1.29 تریلیون دلار رسیده است که نشاندهنده رشد چشمگیر 28 درصدی در ارزش برند نسبت به سال گذشته است. Kantar برای محاسبه ارزش برندها از یک فرآیند اختصاصی سه مرحلهای استفاده میکند که در آن، ادراک مصرفکنندگان و عملکرد مالی شرکتها به طور توأمان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
اپل برای سومین سال متوالی عنوان با ارزشترین برند جهان را از آن خود کرده و همچنین نخستین برندی است که از مرز 1 تریلیون دلار در ارزش برند عبور میکند. پس از اپل، گوگل با ارزش 944.1 میلیارد دلار و مایکروسافت با ارزش 884.8 میلیارد دلار در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. آمازون با ارزش 866.1 میلیارد دلار و Nvidia با ارزش 509.4 میلیارد دلار نیز در جمع پنج برند برتر جهان جای دارند.
در فهرست ارزشمندترین برندهای جهانی Kantar در سال 2025، Huawei در رتبه 39، برند Snapdragon متعلق به Qualcomm در رتبه 38، Samsung با افت به رتبه 78 و Xiaomi در رتبه 96 قرار گرفتهاند. در این میان، Nvidia، Huawei، Xiaomi و Instagram از جمله برندهایی هستند که بیشترین رشد را در ارزش برند در سال جاری داشتهاند و هرکدام رشدی بیش از 100 درصد را تجربه کردهاند.
ChatGPT متعلق به OpenAI با قرار گرفتن در رتبه 60، بالاترین رتبه را در میان برندهای تازه وارد به این فهرست به خود اختصاص داده است. Airtel هند نیز به عنوان سریعترین رشد را در میان برندهای مخابراتی داشته است. بر اساس آخرین گزارش Kantar، ارزش مجموع 100 برند برتر جهان در حال حاضر 10.7 تریلیون دلار تخمین زده میشود.