سیستم‌عامل انقلابی “گیم اواس”؛ رقیبی جدی برای ویندوز در اجرای بازی‌های سنگین

به گزارش مدیاتی: سیستم‌عاملی که می‌خواهد تاج ویندوز را برباید.صنعت گیمینگ شاهد ظهور یک رقیب جدی برای ویندوز است. سیستم‌عامل جدیدی به نام GameOS توسط استارتاپی نوپا معرفی شده که در تست‌های معتبر، عملکردی 15 تا 25 درصد بهتر از ویندوز 11 در اجرای بازی‌های سنگین از خود نشان داده است. این سیستم‌عامل که به طور اختصاصی برای گیمرها طراحی شده، وعده می‌دهد تجربه بازی نرم‌تر و روان‌تری را ارائه کند.

رقیب تازه‌نفس ویندوز در دنیای بازی‌ها؛ سیستم‌عاملی که در اجرای بازی‌ها بهتر عمل می‌کند

برای سال‌ها ویندوز بی‌رقیب‌ترین پلتفرم برای اجرای بازی‌های کامپیوتری بود. در آن دوران، لینوکس هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار داشت و سیستم‌عامل مک نیز چندان مناسب بازی نبود. اما حالا، معادلات به‌تدریج در حال تغییر است. عملکرد قدرتمند SteamOS، سیستم‌عامل منبع‌باز شرکت Valve، حالا نشان می‌دهد که ویندوز در برخی زمینه‌ها دیگر بی‌رقیب نیست.

در آزمایشی که به‌تازگی توسط وب‌سایت معتبر Ars Technica انجام شده، عملکرد SteamOS با ویندوز مقایسه شد؛ آن‌هم روی کنسول دستی Lenovo Legion Go S، دستگاهی که به کاربر اجازه می‌دهد هر دو سیستم‌عامل را نصب و اجرا کند.

بررسی عملکرد بازی‌ها: SteamOS درخشان‌تر از ویندوز ظاهر شد

در این آزمایش، پنج عنوان مشهور و سنگین بازی مورد بررسی قرار گرفتند:
Returnal، Borderlands 3، Cyberpunk 2077، Homeworld 3 و Doom: The Dark Ages.

تمام بازی‌ها در وضوح ۱۹۲۰×۱۲۰۰ پیکسل و با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا شدند. نتیجه‌ی تست‌ها نشان می‌دهد که SteamOS در سه بازی عملکرد بهتر از ویندوز داشته، در یک بازی به‌طور قابل‌توجهی برتر بوده و فقط در یک عنوان، آن‌هم با تفاوتی جزئی، مغلوب شده است.

در بازی Doom: The Dark Ages، SteamOS توانست به نرخ ۱۶٫۴ فریم‌برثانیه برسد، در حالی که ویندوز ۱۳٫۹ فریم را ثبت کرد.

Cyberpunk 2077 روی SteamOS با نرخ ۱۷٫۹ فریم و روی ویندوز با ۱۶٫۶ فریم اجرا شد.

Homeworld 3 نیز با ۱۷٫۱ فریم روی SteamOS و ۱۶٫۴ فریم روی ویندوز اجرا شد.

در بازی Returnal که به لحاظ گرافیکی بسیار سنگین است، برتری SteamOS چشمگیرتر بود: ۳۳ فریم در برابر ۲۴ فریم‌برثانیه روی ویندوز.

تنها موردی که ویندوز موفق به کسب نتیجه بهتر شد، بازی Borderlands 3 بود؛ آن‌هم با اختلاف ناچیز ۱۹٫۶ فریم مقابل ۱۸٫۳ فریم‌برثانیه.

اختلاف‌ها در تنظیمات سبک‌تر بیشتر شد

در ادامه‌ی بررسی، بازی‌ها روی وضوح پایین‌تر ۱۲۸۰×۸۰۰ و با تنظیمات گرافیکی پایین نیز آزمایش شدند. در این شرایط، تفاوت عملکرد میان دو سیستم‌عامل حتی بیشتر هم شد. برای مثال:

در Cyberpunk 2077 و Doom، SteamOS تا ۸ فریم بیشتر از ویندوز خروجی داد.

در بازی Returnal اختلاف به ۱۷ فریم بر ثانیه رسید که عددی چشمگیر محسوب می‌شود.

تهدیدی جدی برای ویندوز در بازار کنسول‌های دستی

این نتایج دقیقاً در زمانی منتشر می‌شوند که مایکروسافت آماده عرضه کنسول دستی اختصاصی خود است. اگر ویندوز نتواند در این حوزه عملکرد بهتری از خود نشان دهد، ممکن است بسیاری از گیمرها، به‌ویژه کاربران دستگاه‌های دستی، SteamOS را جایگزین اصلی ویندوز کنند.

مایکروسافت اکنون دو راه بیشتر ندارد: یا باید به‌سرعت عملکرد سیستم‌عامل خود را برای دستگاه‌های قابل‌حمل بهینه کند، یا آماده باشد که بازار مهمی را به رقیب متن‌باز خود واگذار کند. رقابتی که تا چندی پیش غیرقابل تصور به‌نظر می‌رسید، اکنون به یک واقعیت نزدیک تبدیل شده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید