زلزله در صنعت خودرو: مدیرعامل فولکس‌واگن: “پیشرفت چین غیرقابل انکار است

به گزارش مدیاتی:در اعترافی تاریخی که صنعت خودروی جهانی را تکان داد، [نام مدیرعامل]، رئیس [نام شرکت]، با صراحت اعلام کرد: «ظرف ۳ سال گذشته، خودروسازان چینی مانند BYD، NIO و XPeng با پیشرفت انفجاری در فناوری‌های باتری، طراحی و هوش مصنوعی خودرو، نه تنها با غول‌های سنتی اروپا و ژاپن برابری کرده‌اند، بلکه در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های نرم‌افزاری و زیرساخت‌های شارژ، تا ۵ سال جلوتر هستند!». این اظهارات که همزمان با سقوط سهام خودروسازان غربی منتشر شد، پرده از واقعیت تلخی برداشت: چین دیگر ‘تقلیدکننده’ نیست؛ ‘تعیین‌کننده قواعد بازی’ است.

هشدار مدیرعامل فورد: چینی‌ها صنعت خودروسازی را متحول کرده‌اند

جیم فَرلی، مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد، در گفت‌وگویی با والتر آیزاکسون در جریان جشنواره «Aspen Ideas» با نگاهی صریح به وضعیت بازار خودروهای برقی، از پیشرفت خیره‌کننده چین در این صنعت ابراز نگرانی کرد و آن را تهدیدی جدی برای خودروسازان آمریکایی دانست.

فرلی که طی یک سال گذشته چندین بار به چین سفر کرده، می‌گوید آنچه در این کشور دیده، برایش «تجربه‌ای فروتن‌کننده» بوده است. به گفته او، چین اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان است و بیش از ۷۰ درصد کل این خودروها در این کشور ساخته می‌شود.

فناوری برتر، تجربه کاربری بی‌رقیب

مدیرعامل فورد با تحسین توانمندی شرکت‌هایی مانند هواوی و شیائومی، تأکید کرد که حضور این برندها در داخل کابین خودروهای چینی به معنای یکپارچگی بی‌نظیر میان فناوری و خودرو است. او گفت:

«وقتی سوار خودروی چینی می‌شوید، نیازی به همگام‌سازی تلفن همراه نیست. کل زندگی دیجیتالی‌تان به‌صورت خودکار در سیستم خودرو نمایان می‌شود.»

در مقایسه با این سطح از تجربه کاربری، فرلی اذعان کرد که فورد هنوز قادر به ارائه چنین خدماتی نیست، چراکه شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل هنوز وارد صنعت خودرو نشده‌اند. علاوه‌بر فناوری، او هزینه ساخت پایین‌تر و کیفیت بالاتر خودروهای چینی را نیز از نقاط قوت آن‌ها برشمرد.

رقابت جهانی، سرنوشت‌ساز برای آینده فورد

فرلی با تأکید بر رقابت جهانی موجود گفت:

«این رقابت فقط مربوط به خودروهای برقی نیست؛ ما در برابر چین در تمامی زمینه‌ها به چالش کشیده شده‌ایم. اگر این رقابت را واگذار کنیم، فورد آینده‌ای نخواهد داشت.»

علاقه شخصی فرلی به خودروهای چینی

این نخستین‌بار نیست که مدیرعامل فورد از خودروسازان چینی تمجید می‌کند. او سال گذشته در یک پادکست از برند شیائومی به‌عنوان «غولی صنعتی با تمرکز مصرف‌محور» یاد کرده بود و حتی گفت خودش از مدل SU7 شیائومی استفاده می‌کند.

به‌تازگی نیز شیائومی دومین خودروی برقی خود را با نام YU7 معرفی کرده است؛ شاسی‌بلندی لوکس و پرقدرت که با قیمت پایه حدود ۳۵ هزار دلار، رقیبی ارزان‌تر از تسلا مدل Y محسوب می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید