شیاومی، غول فناوری چینی، بار دیگر ثابت کرده که فقط در زمینه گوشیهای هوشمند حرفی برای گفتن ندارد. این شرکت با عرضه دومین خودروی برقی خود، YU7 به گزارش مدیاتی:SUV، طوفانی واقعی در بازار به پا کرده که میتواند معادلات صنعت خودرو را به کلی تغییر دهد. تنها در چند ساعت پس از معرفی، این شاسیبلند خیرهکننده، سیل عظیمی از سفارشات را به سوی خود جلب کرد و اکنون خریداران برای دریافت آن باید ماهها در انتظار بمانند. اما چه چیزی YU7 را تا این حد محبوب کرده است؟ در ادامه به جزئیات این موفقیت بیسابقه و ویژگیهای کلیدی این شاسیبلند رویایی خواهیم پرداخت.
شیاومی YU7، شاسیبلندی که بازار خودروهای برقی را به آتش کشید: موجی از سفارشات بیسابقه و انتظاری طولانی
شیاومی، غول فناوری چینی، با دومین خودروی برقی خود، YU7 SUV، طوفانی در بازار به پا کرده است. این خودروی شاسیبلند تنها در عرض چند ساعت پس از معرفی، تعداد خیرهکنندهای سفارش را به خود اختصاص داد و نشانهای از تغییر و تحول احتمالی برای بازیگران باتجربه این صنعت بود.
تنها ۷۲ ساعت پس از رونمایی در تاریخ ۲۶ ژوئن، ۳۵۱ فروشگاه خردهفروشی شیاومی در سراسر چین، بین ۲۸۰,۸۰۰ تا ۳۱۵,۹۰۰ سفارش قطعی برای YU7 گزارش کردند. نکته قابل توجه این است که این سفارشات با پیشپرداختهای غیرقابل استرداد همراه بودهاند. شرکت رسماً تأیید کرد که در ۱۸ ساعت اولیه، ۲۴۰,۰۰۰ سفارش، شامل رزروهای آنلاین، را به ثبت رسانده است. این حجم از تقاضا به معنای آن است که شیاومی عملاً تمام ظرفیت تولید خود را تا اوایل سال ۲۰۲۷ به فروش رسانده و خریداران باید تا ۵۶ هفته برای تحویل خودروی خود منتظر بمانند.
استراتژی قیمتگذاری و مدلهای متنوع
YU7 با یک استراتژی روشن وارد بازار شد: طراحی جذاب، ویژگیهای رده بالا و قیمتگذاری رقابتی. این خودرو در سه نسخه عرضه شده است:
YU7 پایه: با قیمت ۲۵۳,۵۰۰ یوان (تقریباً ۳۵,۰۰۰ دلار) شروع میشود که از قیمت اولیه تسلا مدل Y در چین کمتر است. این مدل پایه ۵۵% از سفارشات اولیه را به خود اختصاص داده است و دارای سیستم دیفرانسیل عقب با باتری ۹۶.۳ کیلووات ساعتی است که برد چشمگیر ۵۱۹ مایل (بر اساس استاندارد CLTC) را ارائه میدهد.
YU7 پرو: با قیمت ۲۷۹,۹۰۰ یوان (حدود ۳۸,۶۰۰ دلار)، به سیستم دو موتوره و تمام چرخ محرک مجهز است و با همان باتری ۹۶.۳ کیلووات ساعتی، برد ۴۷۸ مایل را ارائه میدهد.
YU7 مکس: گرانترین نسخه با قیمت ۳۲۹,۹۰۰ یوان (۴۵,۵۰۰ دلار)، ۲۰% از فروش را تشکیل میدهد. این مدل دارای باتری بزرگتر ۱۰۱.۷ کیلووات ساعتی و یک سیستم دو موتوره قدرتمند با توان ۵۰۸ کیلووات (۶۹۰ اسب بخار) است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۳.۲۳ ثانیه فراهم میکند. برد این نسخه ۴۷۲ مایل اعلام شده است.
طراحی و امکانات هوشمند
از نظر بصری، YU7 یک SUV بزرگ و شیک با طول ۱۹۶.۸ اینچ است. برخی ناظران با شوخطبعی به شباهت طراحی آن با فراری پوروسانگو اشاره کردهاند؛ مقایسهای که شیاومی احتمالاً از آن ناراحت نخواهد بود، با توجه به برچسب قیمت شش رقمی این سوپر شاسیبلند ایتالیایی. در داخل، YU7 فضایی مملو از فناوری است که حول یک صفحه نمایش لمسی ۱۶.۱ اینچی بزرگ متمرکز شده و به طور عمیق در اکوسیستم “انسان x خودرو x خانه” شیاومی ادغام شده است. این اکوسیستم با هدف اتصال یکپارچه تلفن کاربر، خودرو و دستگاههای هوشمند خانگی طراحی شده است.
خریداران جوان و چالشهای پیش رو
هجوم اولیه برای YU7 عمدتاً توسط قشر جوان و شهری هدایت شده است. دادهها نشان میدهد که ۵۵% از خریداران را مردان بین ۲۲ تا ۳۵ سال تشکیل میدهند. بخش قابل توجهی، حدود ۶۰% تا ۷۰%، خودروهای فعلی خود را برای خرید SUV جدید شیاومی معاوضه کردهاند. جالب اینجاست که بخش کوچک اما قابل توجهی، بین ۵% تا ۷%، رزرو خود را از اولین خودروی برقی شیاومی، سدان محبوب SU7، به YU7 جدید و بزرگتر تغییر دادهاند.
شیاومی با چالش عظیم افزایش تولید برای پاسخگویی به این تقاضای باورنکردنی روبرو است. این شرکت دو کارخانه در پکن، F1 و F2، با ظرفیت ترکیبی ۳۰۰,۰۰۰ خودرو در سال را اداره میکند. برنامههایی برای توسعه در حال اجرا است، اما حجم بالای سفارشات به معنای انتظار طولانی برای مشتریان و فشار بیامان بر جبهه تولید است. ورود انفجاری YU7 بدون شک بازار خودروهای برقی را به چالش کشیده است، اما موفقیت بلندمدت آن به توانایی شیاومی در ساخت این خودروها با سرعت کافی و بدون به خطر انداختن کیفیتی که این موج اولیه هیجان را ایجاد کرده است، بستگی دارد.




