به گزارش مدیاتی:در دنیای پرشتاب تکنولوژی و رقابت نفسگیر بازار خودرو، شیائومی دیگر تنها یک نام آشنا در گوشیهای هوشمند نیست. این غول چینی با ورود قدرتمندانه به عرصه خودروهای الکتریکی، هیجان زیادی را در بین طرفداران و تحلیلگران ایجاد کرده است. در حالی که مدل YU7 در بازار داخلی چین با استقبالی بیسابقه و فروش طوفانی روبرو شده و رکوردهای چشمگیری را به ثبت رسانده است، داستان برای مدل SU7 در قاره سبز کمی متفاوت به نظر میرسد. آیا شیائومی میتواند موفقیت خیرهکننده خود در چین را در بازار پیچیده و پرچالش اروپا تکرار کند؟ این مقدمه به بررسی تفاوتهای این دو تجربه و چشمانداز آینده شیائومی در مسیر جهانیشدن صنعت خودرو میپردازد.
هیجان شیائومی: طوفان YU7 در چین و گامهای آهسته SU7 در اروپا
در حالی که یک دستگاه شیائومی SU7 اولترا به آرامی و با پلاک آلمانی در خیابانهای مونیخ تردد میکند، در میهن این شرکت طوفانی تمامعیار به پا شده است. در حالی که رگولاتورهای اروپایی برای اولین بار نگاهی رسمی به سدان پرفورمنس SU7 میاندازند، صدها هزار مصرفکننده چینی برای خرید اولین شاسیبلند الکتریکی این شرکت، یعنی YU7، سر و دست میشکنند و تقاضایی را ایجاد کردهاند که دنیای خودرو را متحیر کرده است.
ورود آهسته به اروپا با SU7 Ultra
شیائومی رسماً خودروی SU7 اولترا خود را در اروپا ثبت کرده و تستهای جادهای عمومی آن را آغاز کرده است. این مدل تولیدی اکنون به طور قانونی در مونیخ در حال تردد است و با پلاک “M SU7088E” اولین گام محسوس این شرکت به سوی عرضه آتی در اروپا را نشان میدهد. لو وایبینگ، یکی از مدیران ارشد شیائومی، شخصاً برای تست رانندگی این خودرو در مونیخ حضور داشت.
البته خریداران اروپایی نباید زیاد امیدوار باشند؛ عرضه رسمی مدل اولترا هنوز فاصله زیادی دارد. لی جون، مدیرعامل شیائومی، اعلام کرده که عرضه جهانی تا حداقل سال 2027 مورد انتظار نیست. در حال حاضر، این خودروی الکتریکی با پلاک آلمانی، به عنوان یک واحد اعتبارسنجی فنی و یک تیزر برنامهریزیشده برای بازاری که شیائومی قصد ورود به آن را دارد، عمل میکند.
خودروی SU7 اولترا یک سدان الکتریکی متوسط تا بزرگ است که 499.6 سانتیمتر طول و 300 سانتیمتر فاصله بین دو محور دارد. وزن آن حدود 2205 کیلوگرم و ضریب درگ آن به طور چشمگیری پایین و برابر با 0.195 است. ارقام عملکردی آن جدی هستند: شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 1.98 ثانیه و حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت، به لطف پیشرانه 1548 اسب بخاری که در پیست نوربرگرینگ نیز تست شده است. انرژی این خودرو از یک باتری 93.7 کیلووات ساعتی CATL Qilin II با معماری 897 ولت تامین میشود که برد CLTC آن تا 630 کیلومتر است.
طوفان YU7 در بازار چین
در چین، عرضه شاسیبلند شیائومی YU7 یک پدیده بوده است. در 72 ساعت اول، این شرکت تقریباً 300,000 سفارش قطعی دریافت کرد. تقاضا به حدی زیاد است که زمان انتظار برای تحویل به 62 هفته (نزدیک به 15 ماه) افزایش یافته است. اولین سری از این خودروهای الکتریکی بسیار مورد انتظار در 6 جولای تحویل داده شد و لی جون، بنیانگذار شرکت، شخصاً در مراسم حضور یافت تا از اولین مشتریان تشکر کند.
این موفقیت لحظهای، با خط تولیدی جذاب و قیمتگذاری رقابتی پشتیبانی میشود. YU7 در سه مدل عرضه میشود:
YU7 استاندارد: دارای یک موتور عقب با قدرت 235 کیلووات (315 اسب بخار)، پک باتری 96.2 کیلووات ساعتی با برد 830 کیلومتر (CLTC) و قیمت 253,500 یوان (حدود 35,380 دلار).
YU7 پرو: دارای دو موتور برای چهار چرخ متحرک با قدرت ترکیبی 365 کیلووات (489 اسب بخار)، برد 770 کیلومتر از باتری 96.2 کیلووات ساعتی و قیمت 279,900 یوان (39,060 دلار).
YU7 مکس: قدرتمندترین مدل با چهار چرخ متحرک و 508 کیلووات (681 اسب بخار)، شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3.23 ثانیه، باتری بزرگتر 101.7 کیلووات ساعتی برای برد 760 کیلومتر و قیمت 329,900 یوان (46,040 دلار).
برای پاسخگویی به این تقاضای باورنکردنی، YU7 در همان کارخانه تولید سدان SU7 مونتاژ میشود، زیرا فاز دوم کارخانه اختصاصی هنوز عملیاتی نشده است. شیائومی با ورود محتاطانه به بازار بالغی مانند اروپا و در عین حال مقابله با تقاضای انفجاری داخلی، جاهطلبیهای خود را در مسیر تبدیل شدن از یک شرکت لوازم الکترونیکی مصرفی به یک غول خودروهای الکتریکی به نمایش میگذارد




