iOS ۱۶ و مرگ Liquid Glass: شفافیت قربانی خوانایی شد

به گزارش مدیاتی:طراحی iOS همواره نماد تعادل ظریف بین زیبایی و کارکرد بوده است، اما تصمیم اخیر اپل برای حذف افکت “Liquid Glass” در نسخهٔ ۲۶ سیستمعامل خود، جنجالی جدید به پا کرده. این جلوهٔ شیشه‌ای شفاف که از iOS ۱۵ به بعد به عنصری نمادین در رابط کاربری تبدیل شده بود، با انتقاداتی درباره کاهش خوانایی متون و ایجاد سردرگمی بصری در محیط‌های پرنور مواجه بود. حالا با گزارش‌های تأییدنشده از حذف این ویژگی در نسخهٔ آزمایشی iOS ۲۶، پرسش کلیدی مطرح می‌شود

بازگشت اپل از طراحی “Liquid Glass” در iOS 26: آیا شفافیت فدای خوانایی شد

با انتشار سومین نسخه بتا توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل iOS 26 در روز دوشنبه، ظاهر شیشه‌ای جدید آیفون که با نام “Liquid Glass” شناخته می‌شود، تعدیل شده است. این اقدام پس از شکایت کاربران مبنی بر اینکه به‌روزرسانی اولیه، خواندن برخی بخش‌های رابط کاربری را دشوار کرده بود، صورت می‌گیرد.

اپل در کنفرانس WWDC 2025 در ماه ژوئن، زبان طراحی جدید خود را که “Liquid Glass” نام دارد، معرفی کرد. این طراحی با الهام از ویژگی‌های بصری شیشه در دنیای واقعی، از جمله نحوه شکست نور و ماهیت شفاف آن، شکل گرفته بود.

اما نسخه‌های اولیه در بتای اول iOS 26 و به‌روزرسانی‌های مرتبط برای سایر دستگاه‌های اپل، از نظر قابلیت استفاده، دسترسی‌پذیری و خوانایی، جای پیشرفت داشتند.

ماه گذشته، اپل برخی از مشکلات اصلی Liquid Glass را رفع کرد؛ مانند مشکلی که مرکز کنترل (Control Center) را بیش از حد شفاف کرده بود و باعث می‌شد آیکون‌ها و ویجت‌های صفحه اصلی آیفون از پشت آن نمایان شوند و به هم ریختگی و سردرگمی بصری ایجاد کنند.

iOS ۱۶ و مرگ Liquid Glass: شفافیت قربانی خوانایی شد

تغییرات در بتای سوم

در به‌روزرسانی روز دوشنبه، اپل قدم دیگری برای کاهش ظاهر بیش از حد شیشه‌ای در چندین بخش کلیدی برداشته است. در حالی که بتای ۲ مشکلات مربوط به مرکز کنترل را حل کرد، بتای ۳ بر مناطق دیگری از سیستم‌عامل موبایل، مانند نوتیفیکیشن‌ها (اعلان‌ها) و بخش ناوبری (navigation) در برنامه‌های اختصاصی اپل، از جمله Apple Music، تمرکز دارد.

به عنوان مثال، در نوار ناوبری (navigation bar) اپلیکیشن پخش موسیقی اپل، پس‌زمینه دیگر کمی از پشت آن نمایان نمی‌شود و طراحی به سمت رنگ سفید یکپارچه‌تر پیش رفته است.

همچنین، اعلان‌ها (Notifications) نیز کمتر شفاف شده‌اند، زیرا پس‌زمینه پشت متن تیره‌تر شده و کنتراست افزایش یافته است.

iOS ۱۶ و مرگ Liquid Glass: شفافیت قربانی خوانایی شد

اگرچه این تغییرات خواندن محتوا را آسان‌تر می‌کند، برخی کاربران اکنون شکایت دارند که اپل با بازگشت به زیبایی‌شناسی “شیشه مات” (frosted glass)، بیش از حد در جهت مخالف پیش رفته است.

با این حال، باید به خاطر داشت که این‌ها فقط نسخه‌های بتای توسعه‌دهندگان هستند؛ نسخه‌های اولیه سیستم‌عامل موبایل که تا زمان انتشار عمومی در پاییز، نهایی نخواهند شد. هدف نرم‌افزار بتا این است که به اپل اجازه دهد بازخورد جمع‌آوری کند، باگ‌ها را بیابد و مشکلات را قبل از انتشار گسترده نرم‌افزار برطرف کند.

این بدان معنی است که اپل می‌تواند ظاهر و حس Liquid Glass را در نسخه‌های آینده همچنان بهینه سازی کند تا به تعادل مناسبی برای این ظاهر شیشه‌ای جدید در تمام برنامه‌ها و صفحه‌ها دست یابد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید