به گزارش مدیاتی:شیائومی با رویکردی نوآورانه در حوزه خودروهای هوشمند، گام بلندی در بهبود سیستم رانندگی خودکار برداشته است. این شرکت با استفاده از ۱۰ میلیون کلیپ ویدیویی از موقعیتهای واقعی رانندگی، نسخهای بهروزشده از سیستم رانندگی هوشمند خود را توسعه داده که دقت و ایمنی را به سطحی بیسابقه میرساند. آیا این تحول میتواند رقبا را به چالش بکشد
شیائومی سیستم رانندگی هوشمند خود را متحول میکند: آپدیتی بر پایه ۱۰ میلیون “کلیپ” دنیای واقعی
شیائومی در حال انتشار یک بهروزرسانی نرمافزاری بزرگ برای خودروهای الکتریکی خود است که با هدف هوشمندتر و “انسانیتر” کردن سیستم رانندگی کمکی (ADAS) طراحی شده است. این آپدیت برای مالکان مدلهای Xiaomi SU7 Pro، Max و Ultra منتشر میشود، در حالی که Xiaomi YU7 تازه معرفی شده، این سیستم را از همان ابتدا خواهد داشت.
هوش مصنوعی شیائومی: رانندهای که از میلیونها تجربه یاد میگیرد
قلب این ارتقا، افزایش چشمگیر دادههایی است که هوش مصنوعی خودرو از آنها آموزش دیده است. شیائومی دادههای خود را “کلیپ” مینامد، اما اینها ویدئوهای معمولی شبکههای اجتماعی نیستند. در عوض، هر کلیپ یک بخش ۳۰ تا ۶۰ ثانیهای از رانندگی در دنیای واقعی است. این ضبطها هر آنچه را که خودرو با استفاده از دوربینها، لیدار (Lidar) (که از لیزر برای اندازهگیری فاصله استفاده میکند) و رادار موج میلیمتری (mmWave radar) میبیند و حس میکند، ثبت میکنند.
اساساً، ADAS شیائومی مانند یک راننده تازهکار است که میلیونها ویدئوی کوتاه از یک راننده حرفهای را که در موقعیتهای دشوار رانندگی میکند، تماشا میکند. با تجزیه و تحلیل این کلیپها، هوش مصنوعی یاد میگیرد که چگونه به طور مستقیم به دنیای اطراف واکنش نشان دهد؛ رویکردی که به عنوان سیستم “سرتاسری” (end-to-end) شناخته میشود. این روش از قوانین پیچیده و از پیش برنامهریزی شده اجتناب میکند و به هوش مصنوعی اجازه میدهد تا به طور طبیعیتر از تجربه بیاموزد.
ADAS شیائومی در ابتدا با کتابخانهای شامل سه میلیون کلیپ آموزش دیده بود، اما اکنون این کتابخانه به ۱۰ میلیون کلیپ افزایش یافته است. به گفته این شرکت، این جهش عظیم در دادههای موجود منجر به بهبودهای قابل توجهی در نحوه عملکرد خودروهای الکتریکی آن در جاده شده است. هدف این است که تجربه رانندگی کمتر شبیه به کنترل توسط یک ربات و بیشتر شبیه به رانندگی توسط یک انسان باتجربه باشد. این شرکت دستاوردهای خاص و اندازهگیری شدهای را از این تزریق داده گزارش میکند که نارضایتیهای رایج رانندگان از فناوریهای رانندگی کمکی را هدف قرار میدهد.
پیشرفتهای ملموس در عملکرد و راحتی
شیائومی ادعا میکند که راحتی رانندگی در هنگام شتابگیری و ترمزگیری ۵۷ درصد بهبود یافته است. در عمل، این به معنای شروع و توقفهای نرمتر در ترافیک است که حرکتهای ناگهانی را که گاهی اوقات میتواند باعث بیماری حرکت (motion sickness) شود، کاهش میدهد. همچنین گزارش شده است که سیستم ۶۷ درصد بهتر در عبور از موانع عمل میکند. این موانع میتواند هر چیزی باشد، از یک کامیون حمل و نقل که دوبل پارک کرده تا ترافیک مقابل در یک خیابان باریک. همچنین، این شرکت میگوید که توانایی خودرو در عبور موفقیتآمیز از تقاطعهای پیچیده ۲۳ درصد افزایش یافته است.
سرمایهگذاری عظیم شیائومی در فناوری رانندگی
شیائومی تعهد بزرگی به توسعه فناوری رانندگی خود برای خط تولید خودروهای الکتریکیاش نشان داده است. این شرکت سرمایهگذاری اولیه ۵.۷۹ میلیارد یوان (حدود ۶۹۱ میلیون یورو) را در پروژه خودروسازیاش انجام داده است. یک تیم تحقیق و توسعه اختصاصی متشکل از بیش از ۱۸۰۰ نفر در حال کار بر روی این فناوری هستند که توسط ناوگانی متشکل از بیش از ۴۰۰ وسیله نقلیه آزمایشی که به طور مداوم دادههای جدید را در جادههای عمومی جمعآوری میکنند، پشتیبانی میشوند. تمام این تلاشها توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی داخلی شیائومی و مدل بزرگ پایه هوش مصنوعی MiMo که فرآیند یادگیری سیستم رانندگی را تامین میکند، پشتیبانی میشود.




