به گزارش مدیاتی:اپل همیشه با رویدادهای پاییزی خود توجه میلیونها کاربر و علاقهمند به فناوری را جلب میکند. امسال نیز در تاریخ ۱۹ شهریور، مراسمی بزرگ در راه است که میتواند صحنه معرفی نسل جدید آیفون، اپل واچ و شاید محصولات تازه دیگری باشد. شایعات و گزارشهای مختلف حاکی از تغییرات مهم در طراحی، سختافزار و نرمافزار هستند؛ اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست. در ادامه نگاهی میاندازیم به آنچه از این رویداد مورد انتظار میتوان پیشبینی کرد.
رویداد بزرگ اپل در راه است؛ در روز ۱۹ شهریور منتظر چه چیزی باشیم
اپل روز سهشنبه با ارسال دعوتنامهای برای رسانهها اعلام کرد که در تاریخ ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) یک رویداد برگزار میکند. انتظار میرود در این مراسم، از آیفون ۱۷، نسل جدید اپل واچ و احتمالاً چندین دستگاه جدید دیگر رونمایی شود.
اپل به ندرت جزئیات محصولات آینده خود را پیش از معرفی رسمی به اشتراک میگذارد، اما از سال ۲۰۱۲ تاکنون، رونمایی از آیفونهای جدید را به ماه سپتامبر موکول کرده است. عبارت “Awe dropping” که در دعوتنامه به چشم میخورد، اشارهای هوشمندانه به کلمات “awesome” (عالی) و “jaw dropping” (شگفتانگیز) دارد.
رویدادی با اهمیت بالا برای اپل
رویداد سپتامبر اپل که در محوطه Apple Park در کوپرتینوی کالیفرنیا برگزار میشود، مهمترین لحظه سال برای این غول فناوری محسوب میشود. در حالی که اشتیاق برای رونمایی از آیفون جدید – که بزرگترین منبع درآمد اپل است – بالاست، باید دید آیا مصرفکنندگان در شرایط فعلی که هزینهها را با دقت مدیریت میکنند، حاضر به خرید آخرین مدل خواهند بود یا خیر. در همین حال، تحلیلگران وال استریت این رونماییها را به عنوان شاخصی برای سنجش نوآوری اپل در عصر هوش مصنوعی در نظر میگیرند.
پس از تأخیر اپل در ارائه یک بهروزرسانی بزرگ برای دستیار دیجیتال خود، سیری، که میتوانست آن را همسطح با چتجیپیتی اوپنایآی و جیمنای گوگل قرار دهد، انتظارات امسال به شدت بالا رفته است. با این حال، سرمایهگذاران با مشاهده آمار فروش قدرتمند آیفون، از نتایج مالی ماه ژوئیه اپل استقبال کردند، حتی با وجود این شکستهای مقطعی در حوزه هوش مصنوعی.
سال گذشته، اپل، آیفون ۱۶ را “ساختهشده برای Apple Intelligence” توصیف کرد، رویکردی که ممکن است در سال ۲۰۲۵ نیز با افزایش تلاشهای رقبایی مانند گوگل در حوزه هوش مصنوعی، ادامه یابد.
تغییرات ظاهری و مدلهای جدید
به گزارش بلومبرگ، اپل امسال قصد دارد با ارائه یک آیفون فوقالعاده باریک، مصرفکنندگان را به سوی خود جذب کند. انتظار میرود این شرکت مدلی جدید را عرضه کند که اساساً نسخه “مکبوک ایر” آیفون است: بسیار ظریفتر، اما طبق گزارشها، احتمالاً به بهای کاهش عمر باتری و کیفیت دوربین.
همانطور که دادههای شرکت تحقیقات بازار Consumer Intelligence Research Partners نشان میدهد، بیشتر مردم تنها در صورت لزوم گوشی خود را ارتقا میدهند. بنابراین، ایجاد یک ظاهر جدید برای آیفون میتواند علاقه به گوشیهای هوشمند را دوباره زنده کند. در حالی که تقریباً تمام سازندگان گوشیهای هوشمند دیگر، گوشیهای تاشو را عرضه کردهاند، ظاهر آیفون سالهاست که تغییر چندانی نکرده است.
سرنوشت مدلهای “پلاس” و “مینی”
تلاشهای پیشین اپل برای جذب مشتری با آیفونهایی در اندازههای متفاوت، تا حد زیادی موفقیتآمیز نبوده است. اپل پس از تنها دو نسل، مدل آیفون مینی را از خط تولید خود حذف کرد. همچنین، به گفته مینگ-چی کو، تحلیلگر معروفی که به دلیل پیشبینیهای دقیقش در مورد محصولات اپل شناخته میشود، تا ماه ژوئیه ۲۰۲۴، مدل بزرگتر آیفون ۱۶ پلاس تنها ۵ تا ۱۰ درصد از کل فروش اپل را به خود اختصاص داده است. او همچنین پیشبینی میکند که اپل در سال ۲۰۲۵، مدل پلاس را نیز از خط تولید آیفون خود بازنشسته خواهد کرد.
علاوه بر مدل باریک و جدید، انتظار میرود اپل نسخه استاندارد آیفون ۱۷ را در کنار مدلهای پرو جدید معرفی کند. اپل معمولاً مدلهای استاندارد خود را با پردازندههای جدید و بهبودهای جزئی در دوربین و عمر باتری ارتقا میدهد. در مقایسه با نسخه استاندارد، مدلهای پرو دوربینهای پیشرفتهتر، صفحهنمایش بزرگتر، پردازندههای کمی قدرتمندتر و بدنهای از جنس تیتانیوم دارند.
تأثیر تعرفهها بر اپل
این رویداد در حالی برگزار میشود که اپل همچنان با تأثیرات تعرفههای اعمالشده توسط دولت دونالد ترامپ دست و پنجه نرم میکند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ماه ژوئیه به تحلیلگران گفت که انتظار دارد این شرکت در سه ماهه سپتامبر، ۱.۱ میلیارد دلار هزینه مربوط به تعرفهها را متحمل شود.
اپل برای کاهش وابستگی به چین، تولید بیشتر آیفونهای خود برای بازار آمریکا را به هند منتقل کرده است. اگرچه قرار است تعرفه بر بیشتر کالاهای هندی از روز چهارشنبه دو برابر شده و به ۵۰ درصد برسد، اما گوشیهای هوشمند یکی از استثنائات این قانون هستند.
ترامپ همچنین اشاره کرده است که اپل مشمول تعرفههای ۱۰۰ درصدی آینده بر روی نیمههادیها نخواهد شد. او گفته است شرکتهایی که متعهد به تولید در خاک آمریکا هستند، از این تعرفه معاف خواهند بود. اپل اوایل این ماه اعلام کرد که ۶۰۰ میلیارد دلار برای گسترش عملیات خود در آمریکا، از جمله ایجاد یک زنجیره تأمین داخلی برای چیپهایش، سرمایهگذاری خواهد کرد.