به گزارش مدیاتی:در دنیایی که خودروهای برقی به سرعت در حال جایگزینی مدلهای بنزینی هستند، هیوندای آیونیک ۵ N به عنوان یک گزینه متفاوت وارد میدان شده است. این خودرو نهتنها از فناوریهای مدرن برقی بهره میبرد، بلکه با طراحی و عملکردی الهامگرفته از خودروهای اسپرت بنزینی، پلی میان گذشته و آینده صنعت خودرو ایجاد میکند. در ادامه به بررسی ویژگیها، تواناییها و تجربه رانندگی با این محصول هیجانانگیز هیوندای میپردازیم.
پلی بین دنیای خودروهای برقی و بنزینی: بررسی هیوندای آیونیک ۵ N
هیوندای در سالهای اخیر با برند عملکردی “N” خود، حضور پررنگی در مسابقات رالی داشته و موتورهای توربوشارژ قدرتمندی را برای خودروهای بنزینیاش ارائه کرده است. با موفقیت خودروهای الکتریکی سری آیونیک، طبیعی بود که این شرکت یک خودروی برقی پرفورمنس نیز عرضه کند. هیوندای آیونیک ۵ N که پس از یک کمپین تبلیغاتی طولانی معرفی شد، یکی از مورد انتظارترین خودروهای برقی در صنعت خودرو بود.
ما بالاخره به یک مدل تولیدی دسترسی پیدا کردیم تا ببینیم آیا این همه هیاهو ارزشش را داشته یا نه. آیونیک ۵ N در بسیاری از دستهها پیشگام است، اما هدف اصلی آن ارائه یک خودروی برقی واقعاً هیجانانگیز است؛ خودرویی که فراتر از رانندگیهای آرام شهری و مسابقات درگ سر چهارراهها عمل کند.
مدل مورد بررسی ما، هیوندای آیونیک ۵ N با رنگ مات «آبی پرفورمنس» است که قدرت فوقالعاده ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر را تولید میکند. این قدرت از طریق دو موتور روی هر محور به هر چهار چرخ منتقل میشود و چسبندگی فوقالعادهای را فراهم میکند.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۵ N (مدل ۲۰۲۳)
ابعاد: طول ۴,۷۱۵ میلیمتر، عرض ۱,۹۴۰ میلیمتر، ارتفاع ۱,۵۸۵ میلیمتر، فاصله محوری ۳,۰۰۰ میلیمتر
قدرت و گشتاور: ۴۷۸ کیلووات (۶۵۰ اسب بخار)، ۷۷۰ نیوتن متر
باتری: ظرفیت کل ۸۴ کیلووات ساعت، ظرفیت قابل استفاده ۸۰ کیلووات ساعت
شارژ: ۲۴۰ کیلووات CCS؛ ۲۳۰ ولت V2L
برد: ۴۴۸ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP)
وزن: ۲,۳۰۵ کیلوگرم (بدون سرنشین)
سایر ویژگیها: صداهای شبیهسازیشده موتور، دندههای شبیهسازیشده، نمایشگرهای عملکرد، بهروزرسانیهای نرمافزاری
طراحی بیرونی: اسپرت و خشن
طراحی کلی آیونیک ۵ N شبیه به مدل معمولی است، اما عناصر تهاجمی زیادی به آن اضافه شده است. این نسخه از ورودیهای هوای بیشتری در اطراف بدنه، یک اسپویلر بزرگتر در عقب و رکابهای جانبی برجستهتر بهره میبرد که ظاهری اسپرت و پایینتر به آن میبخشد.
بامپر جلو کاملاً مشکی است، که به استایل تهاجمی آن میافزاید. چندین دریچه و کانال برای بهبود آیرودینامیک و خنکسازی ترمزها و باتریها در جلو تعبیه شده است. گلگیرهای عریضتر و خطوط قرمز رنگ در اطراف بدنه نیز کاراکتر اسپرت آیونیک ۵ N را تکمیل میکنند.
فضای داخلی: اسپرت و کاربردی
داخل خودرو تفاوتهای زیادی به چشم میخورد. صندلیهای سطلیشکل و اسپرت، جای صندلیهای نرم مدل معمولی را گرفتهاند. این صندلیها با چرم و آلکانترا پوشانده شدهاند و پشتیبانی جانبی فوقالعادهای را فراهم میکنند، بدون اینکه در سفرهای طولانی ناراحتکننده باشند.
فرمان نیز با دکمههای عملکردی بیشتری بهروزرسانی شده است. علاوه بر کنترلهای معمول، دو دکمه با لوگوی “N” وجود دارد که به شما اجازه میدهد حالتهای رانندگی از پیش تعریفشده را فعال کنید. دکمه «NGB» (N Grin Boost) نیز با فشردن آن برای ۱۰ ثانیه، حداکثر قدرت خودرو را آزاد میکند.
یکی از جذابترین ویژگیهای آیونیک ۵ N، دندههای شبیهسازیشده آن است که با پدلشیفترهای پشت فرمان کنترل میشوند. این قابلیت، به همراه صداهای مصنوعی موتور، تجربه رانندگی با خودروهای بنزینی را شبیهسازی میکند.
صفحه نمایشهای ۱۲.۳ اینچی مشابه مدل معمولی هستند، اما در آیونیک ۵ N اطلاعات بیشتری مانند دور موتور و سایر جزئیات عملکردی را نمایش میدهند.
فضای داخلی از نظر جا و فضای پا و سر بسیار جادار است، حتی برای افراد قد بلند. همچنین امکاناتی مانند صندلیهای گرمکن عقب و پریز برق خانگی نیز برای سرنشینان عقب فراهم شده است.
تجربه رانندگی: هیجان و سرگرمی
هیوندای تلاش کرده است تا با آیونیک ۵ N یک «هات هچ» مدرن و هیجانانگیز خلق کند. با وجود وزن بالا، این خودرو به طرز شگفتانگیزی چابک است و رانندگی با آن بسیار لذتبخش و سرگرمکننده است.
قابلیتهای منحصربهفردی مانند «دنده» و صدای شبیهسازیشده موتور، تجربهای متفاوت و جذاب را فراهم میکنند. اگرچه این ویژگیها نمیتوانند کاملاً حس یک موتور بنزینی را تداعی کنند، اما رانندگی را از حالت بیروح بودن خارج میکنند.
آیونیک ۵ N به طرز باورنکردنی سریع است. در تستهای ما، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن تنها ۳.۳۶ ثانیه بود که حتی از عدد اعلامی سازنده نیز بهتر است. عملکرد ترمزها نیز خیرهکننده است. این خودرو تنها به ۳۲ متر مسافت نیاز دارد تا از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کاملاً متوقف شود.
رقابت
رقابت واقعی برای هیوندای آیونیک ۵ N تقریباً وجود ندارد، زیرا مجموعه ویژگیهای منحصربهفرد آن، این خودرو را به یک «اسب شاخدار» در دنیای خودروهای برقی تبدیل کرده است. نزدیکترین رقبا شامل تسلا مدل Y پرفورمنس و کیا EV6 GT هستند که هرچند قدرتمندند، اما به اندازه آیونیک ۵ N سرگرمکننده نیستند.
هیوندای آیونیک ۵ N شکاف بین خودروهای برقی و بنزینی را پر میکند و به علاقهمندان به خودروهای پرفورمنس نشان میدهد که یک خودروی الکتریکی نیز میتواند روح و هیجان داشته باشد. این خودرو با تمرکز بر سرگرمی، یک محصول بسیار خوب است که خریداران آینده خود را ناامید نخواهد کرد. آیونیک ۵ N به عنوان پیشگام در یک بخش کاملاً جدید، میتواند الهامبخش سایر خودروسازان برای ساخت خودروهای الکتریکی جذابتر و هیجانانگیزتر باشد.