همکاری BMW و کوالکام؛ رانندگی خودران سطح ۲+ در iX3

به گزارش مدیاتی:بی‌ام‌و با معرفی نسل جدید iX3 نشان داده که آینده رانندگی بیش از هر زمان دیگری به فناوری گره خورده است. این بار با همکاری کوالکام، مغز متفکر تازه‌ای در قلب این کراس‌اوور برقی قرار گرفته که امکان رانندگی خودران سطح ۲+ را فراهم می‌کند. ترکیبی از هوش مصنوعی، پردازش قدرتمند و ایمنی پیشرفته، iX3 را به یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای الکتریکی بازار تبدیل کرده است

مغز متفکر جدید BMW iX3؛ رانندگی خودران سطح ۲+ با همکاری کوالکام

طراحی نوآورانه و پیشرانه الکتریکی BMW iX3 جدید خبر بزرگی است، اما یک تحول مهم دیگر در زیر کاپوت این خودرو پنهان شده است. iX3 اولین خودرویی است که از یک سیستم رانندگی خودکار کاملاً جدید بهره می‌برد؛ سیستمی که حاصل سه سال همکاری بین BMW و غول سازنده تراشه، یعنی کوالکام است. هر دو شرکت معتقدند که این فناوری جدید می‌تواند تعامل ما با خودروها را به طور اساسی تغییر دهد.

همکاری BMW و کوالکام؛ رانندگی خودران سطح ۲+ در iX3

Snapdragon Ride Pilot چیست

این سیستم جدید که Snapdragon Ride Pilot نام دارد، یک رانندگی کاملاً خودکار که به شما اجازه دهد در صندلی عقب چرت بزنید، ارائه نمی‌کند. در عوض، این یک سیستم بسیار پیشرفته کمک‌راننده است که به عنوان یک کمک‌خلبان فوق‌العاده عمل می‌کند.

این پلتفرم که بر پایه چیپست‌های قدرتمند Snapdragon Ride کوالکام ساخته شده، از یک نرم‌افزار پیچیده بهره می‌برد که به صورت مشترک توسط دو شرکت توسعه یافته است. قابلیت‌های این سیستم مقیاس‌پذیر هستند؛ به این معنی که می‌تواند عملکردهای ایمنی اولیه مورد نیاز برای بالاترین امتیازات تست تصادف را مدیریت کند و در عین حال، تا سطح رانندگی خودکار سطح ۲+ (Level 2+) ارتقا یابد. این سطح شامل رانندگی بدون نیاز به دخالت دست در بزرگراه‌ها و حرکت در محیط‌های شهری پیچیده می‌شود، البته به شرطی که راننده هوشیار بماند و آماده به دست گرفتن کنترل باشد.

همکاری BMW و کوالکام؛ رانندگی خودران سطح ۲+ در iX3

مغز متفکر جدید BMW

BMW کامپیوتر مرکزی این سیستم را «مغز متفکر رانندگی خودکار» (Superbrain of Automated Driving) می‌نامد. این واحد که با چیپست‌های Snapdragon کار می‌کند، ۲۰ برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت به سیستم قبلی دارد. برای درک محیط اطراف، iX3 از مجموعه‌ای از دوربین‌های با کیفیت بالا (۸ و ۳ مگاپیکسل) در کنار سنسورهای راداری استفاده می‌کند. این سخت‌افزار یک دید ۳۶۰ درجه و یکپارچه از محیط اطراف خودرو فراهم می‌آورد. سیستم با ترکیب این اطلاعات زنده با نقشه‌های باکیفیت و مکان‌یابی ماهواره‌ای دقیق (GNSS)، تصویری فوق‌العاده دقیق از موقعیت خودرو و وضعیت ترافیک می‌سازد.

این سخت‌افزار پیشرفته، قابلیت‌های ملموسی را برای راننده فراهم می‌کند که بصری‌تر از سیستم‌های قبلی هستند. به عنوان مثال، خودرو می‌تواند «تغییر خط متنی» (contextual lane change) را انجام دهد. یک نگاه ساده به آینه یا یک حرکت کوچک فرمان می‌تواند نیت راننده را تشخیص دهد و سیستم را برای انجام یک تغییر خط ایمن آماده کند.

همکاری BMW و کوالکام؛ رانندگی خودران سطح ۲+ در iX3

آینده‌ای هوشمندتر

این سیستم با قابلیت تکامل خود، آینده‌نگرانه است. نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که یک سیستم یادگیرنده باشد و به طور مداوم از طریق یک «چرخه داده مبتنی بر فضای ابری» بهبود یابد. داده‌های ناشناس از ناوگان جهانی خودروها برای اصلاح مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود و بهبودها از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری (OTA) به خودروها ارسال می‌گردد. این بدان معناست که ویژگی‌های کمک‌راننده خودرو می‌توانند در طول عمر آن بهتر و بهتر شوند.

همکاری BMW و کوالکام؛ رانندگی خودران سطح ۲+ در iX3

در حالی که BMW iX3 اولین خودروی مجهز به این فناوری است، همکاری با کوالکام پیامدهای گسترده‌تری برای کل صنعت خودرو دارد. کوالکام اکنون پلتفرم کامل Snapdragon Ride Pilot را به تمامی خودروسازان و تأمین‌کنندگان جهانی ارائه می‌دهد، که این امر می‌تواند پذیرش گسترده‌تر سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته را در طیف وسیعی از خودروهای الکتریکی و سایر وسایل نقلیه تسریع بخشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید