به گزارش مدیاتی:شرکت BMW در اظهار نظری جنجالی، محبوبیت CarPlay اپل و Android Auto گوگل را زیر سؤال برده است. به گفته مدیران این برند آلمانی، وابستگی کاربران به این پلتفرمها بیشتر شبیه یک تصور ذهنی است تا یک نیاز واقعی. این ادعا موجی از بحث و واکنش در میان طرفداران فناوری و علاقهمندان خودروهای هوشمند به راه انداخته است.
«عشق شما به کارپلی و اندروید اتو واقعی نیست!»: ادعای جنجالی BMW
پس از اینکه جنرال موتورز تصمیم گرفت Apple CarPlay و Android Auto را از خودروهای برقی خود حذف کند، واکنشهای تندی در فضای آنلاین به وجود آمد. بسیاری از خریداران معتقدند که قابلیت نمایش صفحه گوشی روی نمایشگر خودرو، یک ویژگی ضروری است و بدون آن، از خرید خودرو منصرف خواهند شد. اما شرکت خودروسازی آلمانی BMW با دادههایی که در اختیار دارد، این باور عمومی را به چالش میکشد.
افسانه محبوبیت کارپلی برای مسیریابی
استفان دوراخ، یکی از مدیران ارشد BMW که مسئولیت تجربه کاربری را بر عهده دارد، میگوید این تصور که رانندگان برای مسیریابی عمدتاً از کارپلی استفاده میکنند، یک «افسانه» است. او معتقد است با وجود اینکه مردم ادعا میکنند همیشه از اپلیکیشنهایی مثل Apple Maps یا Waze استفاده میکنند، دادههای واقعی در خودروهای BMW داستان متفاوتی را روایت میکنند.
این ادعا تنها یک حدس نیست. BMW اطلاعات ناشناس را از حدود ۱۰ میلیون خودروی خود در سراسر جهان جمعآوری میکند. این دادهها به مهندسان این شرکت امکان میدهد تا دقیقاً بفهمند مشتریان چگونه با خودروهایشان تعامل دارند و از کدام ویژگیها استفاده میکنند. دوراخ توضیح میدهد: «ما میتوانیم ببینیم مشتریان ما چه کاری انجام میدهند.» و این دادهها نشان میدهد که رانندگان BMW به وضوح سیستم مسیریابی داخلی خودرو را به گزینههای ارائه شده توسط کارپلی یا اندروید اتو ترجیح میدهند.
سیستمهای مسیریابی مدرن، رقیبی قدرتمند
سیستمهای مسیریابی قدیمی که نقشههای منسوخ و بهروزرسانیهای دشوار داشتند، متعلق به گذشته هستند. سیستمهای اطلاعات و سرگرمی مدرن، به خصوص در خودروهای برقی لوکس، به اینترنت متصل هستند و میتوانند اطلاعات ترافیکی لحظهای را دریافت و نقشههای خود را به صورت خودکار بهروز نگه دارند. BMW سرمایهگذاری زیادی برای تبدیل سیستم داخلی خود به یک جایگزین قدرتمند و قابل اعتماد برای اپلیکیشنهای موبایل کرده است و به گفته دادههایش، این سرمایهگذاری نتیجه داده است.
البته این به معنی پایان استفاده از اتصال گوشی به خودرو نیست. دوراخ اشاره میکند که رانندگان BMW همچنان آیفونهای خود را از طریق کارپلی متصل میکنند، اما از آن برای کارهای دیگری استفاده میکنند. طبق دادههای شرکت، اصلیترین کاربرد کارپلی برای پیامرسانی است تا رانندگان بتوانند به صورت امن پیامهای خود را ببینند و به آنها پاسخ دهند، بدون اینکه نیاز به برداشتن گوشی داشته باشند.
اختلاف نظر در صنعت خودرو
صنعت خودروسازی در مورد این موضوع به شدت دچار دودستگی است. در حالی که شرکتهایی مانند جنرال موتورز، ریویان و تسلا استفاده از نرمافزار داخلی خود را ترجیح میدهند، شرکتهای دیگری مسیر مخالف را در پیش گرفتهاند. برای مثال، آستون مارتین قصد دارد از نسخه پیشرفتهای به نام CarPlay Ultra استفاده کند که تمامی صفحهنمایشهای خودرو را تحت کنترل میگیرد. BMW نیز مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، راه میانه را انتخاب کرده و کارپلی استاندارد را در صفحه اصلی خودروهایش ارائه میدهد.
این تفاوت دیدگاه نشان میدهد که در حال حاضر هیچ راهحل واحدی وجود ندارد و هر خودروساز استراتژی متفاوتی را برای خلق بهترین تجربه کاربری برای رانندگان خود دنبال میکند.