به گزارش مدیاتی:شرکت شیائومی که سالهاست نام آن با گوشیهای هوشمند و لوازم الکترونیکی گره خورده، حالا با ورود رسمی به بازار اروپا گام بزرگی در صنعت خودروهای برقی برداشته است. این اقدام میتواند معادلات رقابت را دگرگون کند؛ چراکه حضور یک غول فناوری چینی، نه تنها تسلا را به چالش میکشد، بلکه خودروسازان باسابقه آلمانی را نیز با رقیبی تازهنفس و قدرتمند روبهرو خواهد کرد.
شیائومی رسماً به اروپا رسید؛ آیا غول چینی خودروهای برقی، تسلا و آلمانیها را به چالش میکشد
غول فناوری چینی، شیائومی، با افتتاح اولین مرکز تحقیق و توسعه خودروهای برقی خود در خارج از مرزهای چین، رسماً حضور خود را در خاک اروپا تثبیت کرد. این تأسیسات جدید در مونیخ، یکی از قطبهای قدرتمند خودروسازی آلمان، بنا شده و گامی بزرگ در برنامه این شرکت برای عرضه خودروهای الکتریکی محبوب خود به بازار اروپا محسوب میشود.
به راحتی میتوان فراموش کرد که شیائومی تنها حدود چهار سال پیش، ورود خود به عرصه خودروهای الکتریکی را اعلام کرد. در همین مدت کوتاه، این شرکت با سرعتی باورنکردنی پیش رفت. اولین مدل آن، سدان شیک SU7، به محض عرضه در بازار داخلی چین، به یک پدیده تبدیل شد. تقاضا به قدری بالا بود که شیائومی تنها در ۱۱۹ روز، آمار شگفتانگیز ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل داد؛ سرعتی که زنگ خطر را برای خودروسازان قدیمی به صدا درآورده است.
انتخاب آلمان برای اولین پایگاه بینالمللی شیائومی تصادفی نیست. این خودروساز پیش از این نیز با حضور در صحنه رقابتی و سختگیرانه موتوراسپرت آلمان، برای خود نامی دستوپا کرده است. شیائومی در پیست مشهور جهانی نوربرگرینگ (Nürburgring) احترام قابلتوجهی کسب کرده است.
این شرکت به عضویت گروه انحصاری “Industriepool” (گروه صنعتی)، متشکل از تولیدکنندگانی که تحقیق و توسعه خود را در این پیست انجام میدهند، دعوت شده و حتی به عنوان یک شریک بلندمدت با این پیست قرارداد امضا کرده است. اکنون در طرحبندی مسابقات گرندپری این پیست، یک پیچ به نام “پیچ شیائومی” (Xiaomi Curve) اختصاص داده شده است.
مرکز تازه تأسیس “مرکز تحقیق، توسعه و طراحی خودروی برقی شیائومی اروپا” در مونیخ، به عنوان مرکز عصبی نوآوریهای این شرکت در اروپا عمل خواهد کرد. این مرکز از موقعیت استراتژیک خود در یکی از مهمترین مراکز مهندسی خودرو اروپا بهره خواهد برد و تمرکز آن بر سیستمهای رانندگی هوشمند، دینامیک خودرو و طراحی نسل بعدی محصولات برای مخاطبان جهانی خواهد بود.
یکی از اهداف مهم مرکز مونیخ، جذب نیروهای متخصص و استعدادهای برجسته خودروسازی در قاره اروپا است. شیائومی برنامهریزی کرده است تا مهندسان، طراحان و پژوهشگران محلی را از سراسر اتحادیه اروپا استخدام کند تا با تیمهای جهانی آن همکاری داشته باشند. این شرکت همچنین قصد دارد از این مرکز برای ایجاد مشارکتهای کلیدی با مؤسسات تحقیقاتی محلی و سایر بازیگران صنعتی استفاده کند تا کار خود را در زمینه حملونقل هوشمند و استراتژی گستردهتر “انسان در کنار خودرو در کنار خانه” (Human x Car x Home) تسریع بخشد.
افتتاح مرکز تحقیق و توسعه آلمان تنها بخشی از یک پازل بسیار بزرگتر است. این اقدام به طور مستقیم از جدول زمانی تعیینشده توسط ویلیام لو، رئیس شیائومی، پشتیبانی میکند؛ کسی که در آگوست ۲۰۲۵ تأیید کرد این برند قصد دارد فروش خودروهای برقی خود را در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۷ آغاز کند.
شیائومی با ایجاد یک پایگاه تحقیقاتی و طراحی، سالها قبل از شروع خردهفروشی، در واقع در حال انجام تکالیف خود است. این شرکت وقت و منابع خود را برای درک عمیق بازار اروپا، انطباق محصولات خود و ساختن زیربنایی برای موفقیت بلندمدت در این قاره سرمایهگذاری میکند.