به گزارش مدیاتی:شیائومی که با گوشیهای هوشمند و گجتهای نوآورانهاش شناخته میشود، حالا قدمی بزرگ به سمت صنعت خودرو برداشته است. در حالی که رقابت در بازار خودروهای برقی داغتر از همیشه دنبال میشود، خبرهایی منتشر شده که نشان میدهد این شرکت چینی برای توسعه خودروی برقی خود دست به اقدامی غیرمنتظره زده است؛ خرید و کالبدشکافی سه دستگاه تسلا مدل Y! اقدامی که به نظر میرسد بخشی از فرمول محرمانه شیائومی برای ورود پرقدرت به این عرصه باشد.
فرمول محرمانه شیائومی برای ساخت خودروی برقی: سه تسلا مدل Y را بخرید و قطعه قطعه کنید
اغلب گفته میشود که تقلید صادقانهترین شکل چاپلوسی است. برای غول فناوری چینی، شیائومی (Xiaomi)، این چاپلوسی شامل آچارکشی، باز کردن پیچها و یک بررسی عمیق از جزئیات رقبای خود بوده است. لی جون (Lei Jun)، مدیرعامل شیائومی، تأیید کرد که برای ساخت شاسیبلند برقی جدید YU7، این شرکت کار خود را با خرید سه دستگاه از بزرگترین رقیب خود، یعنی تسلا مدل Y (Tesla Model Y)، و کالبدشکافی سیستماتیک آنها آغاز کرده است.
لی جون در سخنرانی خود در مرکز ملی همایشهای پکن، استراتژی شرکت را با صداقت شگفتانگیزی تشریح کرد: «ما در ابتدای سال سه مدل Y خریدیم، قطعات را یکی یکی جدا کردیم و هر جزء را با دقت مطالعه نمودیم.»
این فرآیند، یک تمرین مهندسی دقیق بود که با هدف درک تکتک تصمیمات طراحان و مهندسان تسلا انجام شد؛ از نحوه ساخت شاسی گرفته تا چگونگی یکپارچهسازی نرمافزار. هدف نهایی، معیارسنجی (Benchmarking) در مقابل مدلی بود که بسیاری آن را معیار صنعت برای شاسیبلندهای برقی میدانند، پیش از نهایی کردن طراحی YU7 شیائومی.
تحسین بیسابقه مدیرعامل شیائومی از رقیب
آنچه از اعتراف به کالبدشکافی نیز عجیبتر بود، لحن مدیرعامل شیائومی بود. در صنعتی که مدیران اغلب رقبای خود را نادیده میگیرند یا مورد انتقاد قرار میدهند، لی جون به طرز چشمگیری از ساخته ایلان ماسک تمجید کرد. لی در حالی که مقایسهای جانبی از YU7 و Model Y روی صفحه بزرگی در پشت سرش نمایش داده میشد، به حضار گفت که تسلا یک خودروی واقعاً تأثیرگذار ساخته است.
او اظهار داشت: «من مدل Y را نقد نمیکنم. مدل Y یک خودروی بسیار بسیار برجسته است.» و اضافه کرد: «اگر YU7 را انتخاب نمیکنید، میتوانید مدل Y را در نظر بگیرید.» چنین تحسین عمومی از یک رقیب مستقیم، در دنیای خودروسازی بسیار نادر است.
کالبدشکافی: یک رویه استاندارد در صنعت
این عمل که به عنوان معیارسنجی یا تحلیل کالبدشکافی (Teardown Analysis) شناخته میشود، به هیچ وجه منحصر به شیائومی نیست. خودروسازان و شرکتهای الکترونیکی دائماً محصولات رقبا را خریداری میکنند تا موفقیتهای آنها را مهندسی معکوس کنند. این یک رویه عملیاتی استاندارد برای درک انتخاب مواد، تکنیکهای تولید و اقدامات کاهش هزینه است که از بیرون قابل مشاهده نیستند.
از سازندگان گوشیهای هوشمند که جدیدترین آیفون را کالبدشکافی میکنند تا شرکتهای خودروسازی سنتی که یک جعبه دنده جدید رقیب را تحلیل مینمایند، این عمل بخشی اساسی از تحقیق و توسعه (R&D) محسوب میشود. در واقع، مدتی قبل یک خودروی سدان Xiaomi SU7 در نزدیکی مقر فراری در ایتالیا دیده شد که شایعاتی مبنی بر معیار قرار دادن این خودروی برقی چینی توسط حتی این برند افسانهای اسپرت را تقویت کرد.
تقاضای انفجاری و توصیه به خرید از رقیب
تحقیقات عملی شیائومی به وضوح نتیجه داده است. این شرکت که پیش از این به خاطر لوازم الکترونیکی خود شهرت داشت، با قدرت وارد صحنه خودروهای برقی شده است. هنگامی که YU7 در ماه ژوئن عرضه شد، تنها در ۲۴ ساعت اول بیش از ۲۴۰,۰۰۰ پیشسفارش به ثبت رساند.
این تقاضای باورنکردنی برای خودروهای برقی جدید شیائومی، یک مشکل کنایهآمیز برای شرکت ایجاد کرده است: آنها نمیتوانند خودروها را با سرعت کافی تولید کنند. به برخی از مشتریانی که YU7 را پیشسفارش کردهاند، گفته شده که ممکن است بیش از یک سال برای تحویل خودرو منتظر بمانند.
این تأخیر عظیم، لی جون را در موقعیت عجیبی قرار داده که فعالانه رقبا را به مشتریان خود توصیه کند. مدیرعامل شیائومی در پستهای شبکههای اجتماعی و رویدادهای عمومی، خریداران مشتاقی که نمیخواهند منتظر بمانند را تشویق کرده است تا گزینههای جایگزین را در نظر بگیرند. لیست خودروهای برقی پیشنهادی او شامل مدلهایی از XPeng و Li Auto، و البته، تسلا مدل Y است — همان خودرویی که تیم او برای پیشی گرفتن از آن، با دقت زیادی کالبدشکافی کرده بودند.