به گزارش مدیاتی:اپل بار دیگر نگاهها را با محصولی متفاوت به خود جلب کرده است. کالبدشکافی تازهی آیفون ایر، راز باریکی خیرهکنندهی این گوشی را برملا میکند؛ جایی که قطعات داخلی تنها ۵.۶ میلیمتر ضخامت دارند. این طراحی فوقالعاده باریک، حاصل رقابت بیامان اپل برای حفظ ظرافت و در عین حال قدرت سختافزاری است؛ مسیری که نشان میدهد جنگ این شرکت برای ترکیب زیبایی و کارایی همچنان ادامه دارد.
کالبدشکافی ویدیویی آیفون ایر بر باریکی خیرهکننده قطعات داخلی تمرکز میکند
با وجود انتشار چندین ویدیوی کالبدشکافی (Teardown) از آیفون ایر اپل تا به امروز، ویدیوی جدید ویکیهوم (WekiHome) همچنان ارزش دیدن دارد. این ویدیو به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه اپل موفق شده است آیفون ایر را تا این حد باریک بسازد – تنها 5.6 میلیمتر!
این دستگاه مانند یک پازل سهبعدی بسیار پیچیده است که در آن قطعات روی هم چیده شدهاند و شکلهای پیچیده با کمترین فاصله و تلرانس ممکن بین آنها قرار گرفتهاند. مهندسان اپل برای جای دادن حداکثر میزان ممکن در فضای داخلی موجود، کار چشمگیر و قابل توجهی انجام دادهاند.
ویکیهوم در طول کالبدشکافی اندازهگیریهایی انجام داد که به نتایج جالبی ختم شد. برای شروع، پنل شیشهای پشتی آیفون ایر با ضخامت 0.6 میلیمتر، از پنل پشتی آیفون 17 پرو (0.45 میلیمتر) ضخیمتر است. با این حال، نمایشگر آیفون ایر با ضخامت 0.919 میلیمتر، کمی باریکتر از نمایشگر آیفون 17 پرو (0.987 میلیمتر) است.

ابعاد و طراحی قطعات داخلی
جالب اینجاست که مادربرد (برد اصلی) آیفون ایر فضای بیشتری را نسبت به مادربرد آیفون 17 پرو اشغال میکند. دلیل این امر، محدودیت اپل در چیدمان عمودی قطعات بوده است – اپل مجبور بود همه چیز را باریک نگه دارد و به همین دلیل به جای انباشتگی عمودی، فضای افقی بیشتری را در اختیار گرفت. نکته جالب دیگر این است که به نظر میرسد ماژول فیسآیدی (FaceID) در این دو گوشی حالت آینهای دارد.
شاسی آیفون ایر ترکیبی از مواد مختلف است. قسمت دور بدنه برای استحکام بیشتر از تیتانیوم ساخته شده (که در تستهای دوام نیز تأیید میشود)، اما قاب داخلی از آلومینیوم است. در نقاطی، این آلومینیوم فوقالعاده نازک است – ضخامت محفظه باتری تنها 0.255 میلیمتر اندازهگیری شد. برای مقایسه، ضخامت آلومینیوم فویلی که معمولاً در خانه پیدا میکنید حدود 0.016 میلیمتر است.

باتری فوقالعاده نازک
باتری آیفون ایر پیچیدهترین بخش است – ضخامت آن فقط 2.8 میلیمتر است. این باتری دارای ظرفیت 3,149 میلیآمپر ساعت (12.263 وات ساعت) است و ویکیهوم چگالی انرژی آن را 783 واتساعت بر لیتر (Wh/L) محاسبه کرد (هرچند هشدار میدهد که این حداقل مقدار است و مقدار واقعی احتمالاً حدود 800 Wh/L است). یک محاسبه مشابه برای باتری گلکسی اس 25 اج (3,900 میلیآمپر ساعت) چگالی پایینتر 758 Wh/L را نشان میدهد.
البته هیچکدام از این اعداد به طور خاص چشمگیر نیستند – به عنوان مثال، باتری ویوو X200 FE دارای چگالی 845 Wh/L است. ضمن اینکه باتریهای بسیار چشمگیرتری نیز در راهند؛ اوایل سال جاری، ریلمی یک گوشی نمونه اولیه را با باتری 10,000 میلیآمپر ساعتی به نمایش گذاشت که چگالی 887 Wh/L داشت. سپس، این شرکت یک نمونه اولیه 15,000 میلیآمپر ساعتی با چگالی شگفتانگیز 1,200 Wh/L را نشان داد.
به هر حال، هدف آیفون ایر پیشبرد فناوری باتری نیست – بلکه بیشتر تمرینی برای گوشی تاشوی (Foldable) آتی اپل محسوب میشود. برای مشاهده دقیقتر ساختار و طراحی آیفون ایر، ویدیوی ویکیهوم را تماشا کنید.







