به گزارش مدیاتی:بازار خودروی برقی این روزها با موجی تازه از رقابت و هیجان روبهرو شده است. شیائومی که ورودش به صنعت خودرو توجه بسیاری را جلب کرده بود، حالا با فروش خیرهکننده مدل برقی خود رکوردی بیسابقه به جا گذاشته است. استقبال گسترده مشتریان باعث شده صف خرید این خودرو به حدود یک سال برسد؛ اتفاقی که نهتنها نشاندهنده موفقیت شیائومی است، بلکه زنگ خطری جدی برای رقبای باسابقه این بازار به شمار میرود.
تحویل بیش از ۴۰,۰۰۰ خودروی برقی شیائومی در یک ماه؛ زمان انتظار به نزدیک یک سال رسید
شیائومی در حال اثبات اشتباه بودن شک و تردیدهای منتقدان است؛ بخش خودرویی این غول فناوری، یعنی Xiaomi EV، اعلام کرد که در ماه سپتامبر ۲۰۲۵، بیش از ۴۰,۰۰۰ دستگاه خودرو تحویل داده است. این نقطهی عطف بزرگ برای این خودروساز نوپا، نشاندهندهی عبور ماهانهی تحویل از این آستانه برای اولین بار است و از افزایش چشمگیر در تواناییهای تولید آن حکایت دارد.
جهش در تحویل خودروها، پاسخی مستقیم به تقاضای شدید برای دو مدل اول این شرکت است. هرچند تحویل موفقیتآمیز خودروها به دست مشتریان یک پیروزی تمامعیار محسوب میشود، اما این شرکت با چالش دشوار مدیریت یک دفتر سفارشات در حال گسترش مواجه است. بر اساس دادههایی که صف سفارشات این شرکت را ردیابی میکنند، خریداران جدید باید منتظر یک دورهی طولانی باشند.
هر کسی که امروز برای سدان Xiaomi SU7 سفارش ثبت کند، باید انتظار تا ۳۸ هفته زمان انتظار داشته باشد. وضعیت برای YU7 بدتر است؛ لیست انتظار این مدل تا ۴۸ هفته نیز کشیده شده است. اگر امید داشتید که یک شاسیبلند برقی شیائومی را برای تعطیلات سال نو تهیه کنید، شاید بهتر باشد برای تعطیلات سال آینده برنامهریزی کنید.
پایهی این موفقیت با عرضهی Xiaomi SU7 در ۲۸ مارس ۲۰۲۴ گذاشته شد. این سدان برقی شیک، رقیب مستقیم تسلا مدل ۳ بسیار محبوب است و بهسرعت تخیل عمومی را تسخیر کرد. شیائومی با تکیه بر این شتاب، دومین خودروی خود یعنی YU7 را در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ معرفی کرد. عرضهی این مدل، موجی غیرمنتظره از سفارشهای جدید را به همراه داشت که فشار عظیمی بر کارخانهی این شرکت وارد کرد.
آمار تحویل رکوردشکن ماه سپتامبر، که از رکورد قبلی ۳۶,۳۹۶ واحد در ماه آگوست فراتر رفت، نشان میدهد که شیائومی با جدیت در حال افزایش ظرفیت تولید خود است. طبق گزارشهای رسانههای محلی به نقل از کارکنان فروش شرکت، توانایی شتاب بخشیدن به تحویلها مستقیماً با این افزایش سریع در ظرفیت تولید مرتبط است.
عبور از این مرحله یک عمل تعادلی ظریف است. از یک طرف، زمان انتظار طولانی نشانهی واضحی از مطلوبیت یک محصول است. از طرف دیگر، انتظار بیش از حد میتواند خریداران بالقوه را به سمت رقبایی با پنجرههای تحویل کوتاهتر سوق دهد.
این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد چرخههای تحویل خود را «بهصورت پویا بهینه کند»؛ عبارتی شرکتی برای بیان اینکه به دنبال راههایی برای کوتاهتر کردن زمان بین ثبت سفارش توسط مشتری و رسیدن خودرو به دست او است.
برای قرار دادن صعود برقآسای شیائومی در یک چشمانداز قابل درکتر، بیایید نگاهی به شرکتی بیندازیم که این غول چینی از آن الهام گرفته است. تسلا مدل S را در ژوئن ۲۰۱۲ عرضه کرد. با این حال، تا سهماههی سوم سال ۲۰۲۰ طول کشید تا سرانجام موفق شد ۱۳۹,۰۰۰ دستگاه خودرو تحویل دهد و برای اولین بار از میانگین ۴۰,۰۰۰ خودروی برقی در ماه فراتر رود. این یعنی هشت سال پس از عرضهی اولین خودروی خود؛ در حالی که شیائومی این کار را تنها در یک سال انجام داد.