به گزارش مدیاتی:در تازهترین آمار منتشرشده از بازار جهانی خودروهای برقی، شرکت چینی BYD موفق شده در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ از تسلا پیشی بگیرد و عنوان پرفروشترین خودروساز برقی جهان را به دست آورد. این دستاورد نشاندهنده رشد سریع صنعت خودروی برقی در چین و رقابت فشرده میان دو غول بزرگ این حوزه است.
پایان سلطه تسلا؟ BYD رسماً پرفروشترین برند خودروهای برقی جهان شد
شرکت خودروسازی چینی BYD با پیشی گرفتن از تسلا (Tesla)، رسماً به عنوان پرفروشترین تولیدکننده خودروهای تمامبرقی (BEV) در جهان شناخته شد. این اتفاق، که برای چهارمین سهماهه متوالی رخ داده است، نشاندهنده تغییر قدرت بزرگی در بازار جهانی خودروهای برقی است.
برتری قاطع BYD در سال ۲۰۲۵
بر اساس آمارهای منتشرشده توسط هر دو شرکت، BYD در نُه ماه اول سال ۲۰۲۵ عملکرد خیرهکنندهای از خود نشان داده است:
BYD: از ژانویه تا سپتامبر، ۱.۶۱ میلیون دستگاه خودروی تمامبرقی (BEV) تحویل داده است.
تسلا: در مدت مشابه، ۱.۲۲ میلیون دستگاه عرضه کرده است.
این آمار نشاندهنده برتری قابل توجه ۳۸۸,۰۰۰ دستگاهی BYD نسبت به رقیب آمریکایی خود است.
رشد BYD در مقابل کاهش تسلا
عملکرد این دو غول صنعت خودروهای برقی، روندهای متفاوتی را نشان میدهد:
فروش BYD: با ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، نشان از رشد انفجاری دارد.
فروش تسلا: با ۶ درصد کاهش مواجه بوده است.
با توجه به این روند، تحلیلگران پیشبینی میکنند که BYD به احتمال زیاد سال را به عنوان برند برتر فروش خودروهای برقی در سطح جهان به پایان خواهد رساند.
رکوردشکنی تسلا، اما باز هم ناکافی
تسلا در سهماهه سوم (ژوئیه تا سپتامبر) با ۴۹۷,۱۰۰ دستگاه تحویل جهانی، موفق به ثبت رکورد سهماهه جدیدی شد. این موفقیت تا حدی ناشی از هجوم مشتریان آمریکایی برای استفاده از یارانههای فدرال خودروهای برقی قبل از پایان مهلت در سپتامبر بود.
همچنین، عرضه مدل جدید Model Y L با فاصله محوری طولانی در چین، که گزارشها حاکی از دریافت ۱۲۰,۰۰۰ سفارش بلافاصله پس از عرضه بود، به تقویت آمار تسلا در این منطقه کمک کرد.
با این حال، حتی این رکورد نیز نتوانست تسلا را از BYD که در همین دوره ۵۸۲,۵۰۰ دستگاه BEV عرضه کرد، جلو بیندازد. تسلا همچنین در مناطقی مانند اروپا و استرالیا با تشدید رقابت از سوی برندهای محلی و چینی روبرو است.
استراتژی متفاوت، موفقیت بزرگتر
یکی از دلایل اصلی برتری BYD، استراتژی دوگانه این شرکت است:
BYD برخلاف تسلا که صرفاً تولیدکننده BEV است، همچنان هر دو نوع خودروی تمامبرقی (BEV) و هیبریدی قابل شارژ (plug-in hybrid) را به فروش میرساند.
متوسط قیمت فروش پایینتر و سبد محصولات گستردهتر BYD، به این شرکت اجازه داده است تا با وجود رقابت شدید قیمتی، به سرعت سهم بازار را افزایش دهد.
تحلیلگران انتظار دارند BYD تا پایان سال ۲۰۲۵ مجموعاً ۲.۱۷ میلیون دستگاه BEV تحویل دهد، در حالی که پیشبینی میشود تسلا در حدود ۱.۶۱ میلیون دستگاه متوقف شود.
در همین حال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، نسبت به چند سهماهه “سخت” آینده هشدار داده و اعلام کرده که تمرکز شرکت بیشتر به سمت رانندگی خودران و رباتیک متمایل خواهد شد، حوزههایی که هنوز تأثیر مالی قابل توجهی بر فروش نداشتهاند.
توانایی BYD برای حفظ این شتاب در بازارهای بینالمللی، عاملی تعیینکننده خواهد بود که آیا میتواند برتری خود را تا سال ۲۰۲۶ نیز حفظ کند یا خیر.