۱۴ باور اشتباه رایج درباره خودروها که باید کنار بگذارید

به گزارش مدیاتی:از «گرم‌کردن طولانی موتور در زمستان» گرفته تا «مصرف کمتر بنزین با خلاص حرکت‌کردن»، دنیای خودرو پر از باورهایی است که سال‌ها دهان‌به‌دهان چرخیده‌اند. اما چند درصد از این حرف‌ها واقعاً درست هستند؟ در این مطلب سراغ ۱۴ افسانه‌ رایج درباره خودروها رفته‌ایم؛ باورهایی که احتمالاً شما هم بارها شنیده‌اید، اما وقت آن رسیده حقیقت آن‌ها را بدانید.

۱۴ باور غلط درباره خودرو که باید در سال ۲۰۲۵ فراموش کنید

تکنولوژی خودروها با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است، اما دانش ما درباره نگهداری از آن‌ها گاهی در دهه‌های گذشته جا مانده است. خیلی از نکاتی که پدربزرگ‌های ما درباره پیکان یا بنزهای قدیمی می‌گفتند، برای خودروهای انژکتوری و مدرن امروزی نه‌تنها مفید نیستند، بلکه گاهی مضر هم هستند.

اکنون که به سال ۲۰۲۵ نزدیک می‌شویم، وقت آن رسیده که ۱۴ افسانه قدیمی خودرویی را دور بریزیم و با واقعیت‌های مهندسی مدرن آشنا شویم.

۱. بنزین سوپر همیشه بهتر است؟ خیر!

۱. بنزین سوپر همیشه بهتر است؟ خیر!
بسیاری فکر می‌کنند بنزین سوپر (با اکتان بالا) به خودرو قدرت بیشتری می‌دهد. واقعیت این است که بنزین سوپر تنها برای خودروهای اسپرت یا موتورهای خاصی که تراکم بالا دارند و سازنده آن‌ها استفاده از این سوخت را الزامی کرده، مفید است. خودروهای معمولی طوری طراحی شده‌اند که با بنزین معمولی کار کنند. استفاده از بنزین سوپر در یک خودروی معمولی اقتصادی، هیچ تأثیر جادویی بر شتاب شما نخواهد داشت و فقط پولتان را هدر می‌دهد.

۲. گرم کردن خودرو در زمستان؛ عادتی کهنه

۲. گرم کردن خودرو در زمستان؛ عادتی کهنه
آیا هنوز هم صبح‌های سرد ۵ دقیقه منتظر می‌مانید تا خودرو گرم شود؟ این کار مربوط به خودروهای کاربراتوری قدیمی بود. خودروهای انژکتوری امروزی تنها به حدود ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارند تا روغن در تمام موتور به گردش درآید.

بهترین روش برای گرم کردن موتور، رانندگی آرام با دور موتور پایین در دقایق اولیه است. درجا کار کردن طولانی فقط سوخت را هدر می‌دهد و باعث ورود بنزین خام به روغن می‌شود.

۳. قانون تعویض روغن هر ۵۰۰۰ کیلومتر

۳. قانون تعویض روغن هر ۵۰۰۰ کیلومتر
این قانون قدیمی را فراموش کنید. با ورود روغن‌های سنتتیک (Synthetic) و پیشرفت تکنولوژی موتورها، بسیاری از خودروهای جدید می‌توانند فواصل بسیار طولانی‌تری (گاهی تا ۱۲ یا ۱۵ هزار کیلومتر) را بدون نیاز به تعویض روغن طی کنند. همیشه ملاک اصلی، دفترچه راهنمای خودروی شماست، نه حرف تعویض‌روغنی‌ها!

۴. خلاص کردن در سرازیری برای کاهش مصرف سوخت

۴. خلاص کردن در سرازیری برای کاهش مصرف سوخت
این یکی از خطرناک‌ترین و اشتباه‌ترین باورهاست.

واقعیت: وقتی در سرازیری دنده را خلاص می‌کنید، موتور برای روشن ماندن مجبور است سوخت مصرف کند (حالت درجا).

روش درست: اگر خودرو در دنده باشد و پای خود را از گاز بردارید، کامپیوتر خودرو (ECU) پاشش سوخت را کاملاً قطع می‌کند. پس حرکت با دنده در سرازیری، مصرف سوخت را به صفر می‌رساند و ایمن‌تر نیز هست.

۵. کولر یا شیشه پایین؟ کدام به‌صرفه‌تر است؟

۵. کولر یا شیشه پایین؟ کدام به‌صرفه‌تر است؟
این موضوع به «آیرودینامیک» خودرو مربوط می‌شود.

در سرعت پایین (شهری): پایین دادن شیشه‌ها مصرف کمتری نسبت به کولر دارد.

در سرعت بالا (بزرگراه): پایین بودن شیشه‌ها باعث ورود باد به داخل و ایجاد مقاومت (Drag) می‌شود که مصرف سوخت را به شدت بالا می‌برد. در سرعت‌های بالا، روشن کردن کولر به‌صرفه‌تر است.

۶. باد کردن لاستیک تا عدد “Max PSI”

۶. باد کردن لاستیک تا عدد "Max PSI"
روی دیواره لاستیک عددی به عنوان حداکثر فشار (Max PSI) درج شده است. هرگز لاستیک را تا این حد باد نکنید! این عدد نشان‌دهنده آستانه تحمل لاستیک برای سنگین‌ترین بار ممکن است، نه فشار مناسب برای رانندگی روزمره. همیشه فشار باد را طبق برچسبی که روی ستون درب راننده یا دفترچه راهنما نوشته شده، تنظیم کنید.

۷. خودروهای برقی بیشتر آتش می‌گیرند

۷. خودروهای برقی بیشتر آتش می‌گیرند
آمارها نشان می‌دهند که احتمال آتش گرفتن خودروهای بنزینی بسیار بیشتر از خودروهای برقی است. ترس از آتش‌سوزی خودروهای برقی (EV) بیشتر به دلیل دشوار بودن فرآیند خاموش کردن باتری‌های لیتیومی است، نه تعداد دفعات وقوع آن.

۸. وانت‌بارها سلاطین برف هستند

۸. وانت‌بارها سلاطین برف هستند
فقط به خاطر اینکه وانت‌ها ظاهر خشنی دارند، در برف خوب عمل نمی‌کنند. قسمت عقب وانت سبک است و این باعث می‌شود چرخ‌های عقب اصطکاک کمی با زمین داشته باشند و خودرو سُر بخورد. برای رانندگی در برف، توزیع وزن مناسب یا سیستم چهارچرخ محرک (۴WD) نیاز است.

۹. سیستم دو دیفرانسیل (AWD) شما را نجات می‌دهد

۹. سیستم دو دیفرانسیل (AWD) شما را نجات می‌دهد
سیستم تمام چرخ محرک (AWD) به شما کمک می‌کند تا حرکت کنید و شتاب بگیرید، اما هیچ کمکی به ترمز کردن شما روی یخ نمی‌کند! بسیاری از رانندگان با اتکا به AWD اعتمادبه‌نفس کاذب پیدا می‌کنند و تصادف می‌کنند. در برف و یخ، هیچ‌چیز جایگزین «لاستیک زمستانی» مناسب نمی‌شود.

۱۰. سرریز کردن روغن به جای تعویض آن

۱۰. سرریز کردن روغن به جای تعویض آن
اضافه کردن روغن وقتی سطح آن کم شده لازم است، اما جایگزین تعویض روغن نمی‌شود. روغن موتور به مرور زمان خاصیت خود را از دست می‌دهد و پر از آلودگی و لجن می‌شود. سرریز کردن روغن تمیز روی روغن کثیف، مثل ریختن آب تمیز در یک لیوان گل‌آلود است؛ مشکل را حل نمی‌کند.

۱۱. رانندگی تا قطره آخر بنزین

۱۱. رانندگی تا قطره آخر بنزین
رانندگی با چراغ بنزین روشن ایده بدی است. پمپ بنزین خودروهای امروزی درون باک قرار دارد و توسط بنزین خنک می‌شود. وقتی باک خالی است، پمپ داغ می‌کند و ممکن است بسوزد. همچنین آشغال‌های ته باک وارد سیستم سوخت‌رسانی می‌شوند.

۱۲. لاستیک‌ها نیاز به جابجایی ندارند

۱۲. لاستیک‌ها نیاز به جابجایی ندارند
لاستیک‌های جلو (مخصوصاً در خودروهای دیفرانسیل جلو) بسیار سریع‌تر از عقب ساییده می‌شوند چون هم وظیفه چرخش و هم وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند. برای افزایش عمر لاستیک‌ها، باید هر ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر جای آن‌ها را (به صورت ضربدری یا جلو به عقب) عوض کنید.

۱۳. بنزین زدن در صبح زود برای حجم بیشتر

۱۳. بنزین زدن در صبح زود برای حجم بیشتر
این تئوری می‌گوید چون صبح هوا سرد است، بنزین متراکم‌تر است و حجم بیشتری می‌گیرید. اما مخازن پمپ‌بنزین‌ها در زیر زمین هستند و دمای تقریباً ثابتی دارند. بنابراین تفاوت بنزین زدن در ظهر یا شب آنقدر ناچیز است که ارزش سحرخیز بودن را ندارد!

۱۴. خودروی کم‌کارکرد همیشه طلاست

۱۴. خودروی کم‌کارکرد همیشه طلاست
همه دنبال خودروی دست‌دومی هستند که کیلومترشمارش عدد پایینی را نشان دهد. اما خودرویی که سال‌ها در پارکینگ خوابیده باشد، ممکن است مشکلات پنهانی داشته باشد. خشک شدن واشرها، پوسیدگی شلنگ‌ها و خرابی باتری از عوارض «خواب ماشین» است. گاهی خودرویی که به‌طور منظم کار کرده و سرویس شده، انتخاب بهتری نسبت به خودروی خوابیده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید