رسانه مدیاتی – امروزه فروشگاههای اینترنتی به رقیب بزرگی برای فروشگاههای سنتی تبدیل شدند. بسیاری از افراد خرید از فروشگاههای اینترنتی را ترجیح میدهند. به این منظور روش راه اندازی سایت فروشگاهی را آموزش میدهیم.
یکی از مزایای فروشگاههای اینترنتی این است که برای فروش محصولات خود به مکان فیزیکی نیاز نخواهید داشت. بنابراین نیازی نیست تا هزینهای را برای اجاره پرداخت کنید. در فروشگاههای اینترنتی میتوانید خدمات خود را در لحظه به هزاران مشتری ارائه کنید. همچنین به یک بازار بسیار گسترده با مشتریان بزرگ دسترسی دارید و فروشگاه شما به صورت شبانهروزی باز خواهد بود. برای این کار باید سایت فروشگاهی را راه اندازی کنید که در ادامه آن را آموزش میدهیم.
راه اندازی سایت فروشگاهی
برای راه اندازی سایت فروشگاهی به برخی نکات باید توجه کنید که عبارتاند از:
۱- محصول خود را تعریف کنید
قبل از راه اندازی سایت فروشگاهی ابتدا تصمیم بگیرید که میخواهید چه چیزی را بفروشید. آیا این محصولات فیزیکی هستند و باید به مشتریان ارسال شوند؟ برای نوع تحویل کالا به مشتری تصمیمگیری کردهاید؟ به انبار برای محصولات خود نیاز دارید؟ چه مشتریانی به سایت شما مراجعه خواهند کرد؟ در حالت کلی قبل از ورود باید سعی کنید رقیبان خود را به خوبی بشناسید.
۲- درباره مشتریان خود در بازار تحقیق کنید
ابتدا یک نام تجاری مناسب برای سایت خود انتخاب کنید. بهتر است کمی درباره آن تحقیق کنید و مشتریان خود در بازار را مشخص کنید. در ابتدا میتوانید ایده خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید و نظرات سایر افراد را نیز بسنجید. به نظر شما چه عواملی باعث میشود محصولات شما میان محصولات دیگر متمایز باشد؟
۳- برای وب سایت فروشگاهی خود نام انتخاب کنید
پس از بررسی مواردی که گفته شد باید سایت فروشگاه اینترنتی را راهاندازی کنید و برای آن یک نام انتخاب کنید. سپس اولین قدم ثبت دامنه و هاست است. نام دامنه همان نام سایت است که مشتریان با وارد کردن آن در مرورگر سیستم یا گوشی خود وارد سایت شما میشوند. بهتر است نام کوتاه و منحصربهفردی را انتخاب کنید تا به راحتی به خاطر سپرده شود. برای خرید دامنه نیز به شرکتهای ثبت دامنه مراجعه کنید و با بررسی نامهای مختلف، نام مناسبی را ثبت کنید. بهتر است نامی را انتخاب کنید که خلاقانه و متناسب با کسبوکار شما باشد.
۴- هاست بخرید
همه اطلاعات سایت روی فضایی به نام هاست قرار میگیرد تا به کمک آن همه افراد بتوانند سایت شما را مشاهده کنند. بنابراین باید به دنبال یک هاست خوب باشید. اگر از هاست ارزان و باکیفیت استفاده کنید در آینده با مشکل روبهرو خواهید شد. بنابراین هاستی را انتخاب کنید که کیفیت خدمات خوبی داشته باشد تا بتوانید روی فروش محصولات خود تمرکز کنید.
۵- سایت فروشگاهی خود را طراحی کنید
سایت مانند یک ویترین برای فروشگاه شما عمل میکند. اگر میخواهید ویترین شما توجه مشتریان را به خود جلب کند باید دقت زیادی در طراحی سایت داشته باشید. در طراحی سایت فروشگاهی باید بر مزیتهای خرید آنلاین تمرکز شود طوری باشد که پروسه خرید برای مشتریان راحتتر شود.
بهتر است از یک طراح برای طراحی سایت فروشگاهی خود کمک بگیرید. میتوانید یکی از سیستمهای مدیریت محتوا و قالبهای آماده را برای طراحی انتخاب کنید. سیستمهای مدیریت محتوای مختلفی مانند وردپرس، پرستاشاپ، اپنکارت و… وجود دارد که میتواند به شما کمک کند.
۶- مجوزهای قانونی برای شروع فعالیت را دریافت کنید
برای شروع فعالیت فروشگاه اینترنتی خود و همچنین استفاده از درگاههای پرداخت آنلاین، باید مجوزهای قانونی برای آن را دریافت کنید. بهتر است قبل از ثبت فروشگاه اینترنتی خود برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید.
برای راهاندازی درگاه پرداخت ابتدا باید به بانکها مراجعه کنید و قراردادهای لازم را با آنها ایجاد کنید. روش دوم نیز وجود دارد که از شرکتهای واسط کمک بگیرید. این شرکتها با دریافت درصد مشخصی به عنوان کارمزد، درگاه پرداخت را به شما ارائه خواهند کرد. راهاندازی درگاه پرداخت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا زمانی که محصول توسط مشتریان انتخاب میشود باید آن را پرداخت کنند و این کار را از یک درگاه پرداخت مطمئن انجام دهند.
برای دریافت مجوزهای قانونی لازم برای سایت نیز میتوانید به آدرس enamad.ir مراجعه کنید. توجه داشته باشید که برخی از شرکتها با ارائه هاست فروشگاهی همه این کارها را انجام میدهند و شما کاری جز فروش محصول نخواهید داشت.
۷- سایت فروشگاهی خود را تبلیغ کنید
یکی دیگر از کارهای مهم پس از راه اندازی سایت فروشگاهی، معرفی کردن آن به همه افراد است. برخی از مالکان کسبوکارها این کار را از طریق شبکههای اجتماعی انجام میدهند. برخی دیگر نیز با راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی سعی میکنند آن را معرفی کنند. برای تبلیغات علاوه بر شبکههای اجتماعی میتوانید از سرویس ایمیل نیز استفاده کنید و با ارسال ایمیل به مشتریان هدف، آنها را از محصولات و تخفیفهای جدید آگاه کنید.
یکی از بهترین روشها، تبلیغ در گوگل است. برخی از شرکتهای میزبانی بهویژه آنهایی که سرویسهای فروشگاهساز را ارائه میکنند برخی امکانات به شما میدهند تا با استفاده از آن بتوانید سایت خود را در نتایج گوگل، در رتبه نخست قرار دهید. به بیان سادهتر زمانی که شخصی محصول مربوط به سایت شما را در گوگل جستوجو کرد، نام سایت شما را در نتایج اولیه آن مشاهده میکند.