رسانه مدیاتی – طبق گزارشها فیسبوک و آمازون در پرداخت هزینه لابیگری نزد رگولاتورها و قانونگذاران بین شرکتهای آمریکایی رکورد زدند.
رکورد فیسبوک و آمازون در پرداخت هزینه لابیگری
گزارشهایی که گروه پابلیک سیتیزن منتشر کرده است نشان میدهد کمپانی آمازون هزینه برای لابی را در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش داد و به ۱۸.۷ میلیون دلار رساند. هزینه لابی فیس بوک نیز در این فاصله زمانی با ۵۶ درصد افزایش، به ۱۹.۶ میلیون دلار رسید.
طبق اسنادی که از طرف اکسون موبیل ارایه شده است این کمپانی حدود ۸.۶۹ میلیون دلار برای لابی در سال ۲۰۲۰ هزینه کرد در حالی که شرکت فیلیپ موریس ۶.۹۵ میلیون دلار هزینه کرد.
در ادامه گزارش پابلیک سیتیزن تاثیرگذاری چهار شرکت بزرگ فناوری شامل گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل روی رگولاتورها و قانونگذاران آمریکا از طریق لابی و کمکهای مالی بررسی کرد و گفت: «اساس مهم تاثیرگذاری شرکتهای بزرگ فناوری تیمهای لابیکننده آنها هستند که با استفاده از کمکهای مالی به کمپینها، روابط موجود و تجارب گذشته، به تغییر سیاست به نفع خود می پردازند.
کمیتههای اقدام سیاسی، کارمندان و لابیستهای شرکتهای بزرگ فناوری در طول انتخابات ۲۰۲۰ حدود ۳۳ درصد کمک مالی بیشتر در مقایسه با سیکل سال ۲۰۱۸ انجام دادند. شرکتهای بزرگ فناوری در آمریکا حدود ۳.۲ میلیون دلار به اعضای کنگره دادند که به دنبال ساماندهی فعالیت غولهای فناوری به ویژه در حوزه مسائل ضد انحصارطلبی و حریم خصوصی بودند.
با این وجود فیسبوک در ژانویه به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که قوانین اینترنت باید بهروزرسانی شوند و این کمپانی از مقررات جدیدی که به واقعیتهای فعلی فضای آنلاین مییپردازند، حمایت میکند. در این راستا سخنگوی آمازون نیز به وال استریت ژورنال اعلام کرد تیم واشنگتن دی سی این شرکت روی حمایت از مسائلی که برای سیاستگذاران، مشتریان و کارمندان اهمیت دارند، تمرکز کرده است.
روزنامه وال استریت ابتدای سال جاری ژورنال تحلیلی را منتشر کرده بود که طبق آن فیس بوک و آمازون در سال ۲۰۲۰ بیشترین هزینه را برای لابی انجام داده بودند. هزینه لابی فیس بوک ۱۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و هزینه لابی آمازون ۱۱ درصد افزایش داشت.